Ska ha en pollare med belysning o uttag på uppfarten, till motorvärmare. Vill kunna fjärrstyra, så det blir med en Telldus tellstic. Hittade en pollare med uttag, men står att uttagen inte får användas i regn!?!?
[h=4]LED-Powerline trädgårdsbelysning, 80 cm på www.conrad.se[/h]
 
bibbif skrev:
Ska ha en pollare med belysning o uttag på uppfarten, till motorvärmare. Vill kunna fjärrstyra, så det blir med en Telldus tellstic. Hittade en pollare med uttag, men står att uttagen inte får användas i regn!?!?
[h=4]LED-Powerline trädgårdsbelysning, 80 cm på www.conrad.se[/h]
En annan sak, det står följande i texten:
"Uteffekt, kontakt: 230 V/16 A
Max. 2 000 W."
Men 16A 230v blir 3 680W.
 
Ett IP44-uttag ska tåla regn. Om det även tål regn med en stickpropp i borde vara en självklar fråga, men jag har faktiskt aldrig hört ett definitivt bu eller bä om det. Det förutsätter att uttaget är korrekt monterat och att inte pollaren tippar/lutar så att uttagsbrunnarna hamnar uppåt. Jag sätter dock alltid ett regnskydd ovanför bara för att vara på säkra sidan vid långvarig användning. Förhoppningsvis är det bara ett gott råd som Conrad ger, och att uttagen på denna pollare uppfyller normala krav.
 
Jag mailade tillverkaren(tysk tror jag det var)
somsvarade att "det är allmänt känt att man adrig ska använda eluttag vid regn, även om det är uttag avsedda för utomhusbruk"
Så ja, vad säger ni, törs jag köra på en till motorvärmren och om uteffekten blir över 3 600w är det väl nemas problemas med motorvärmare?

Känns onödigt att sätta upp en stolpe med bara motorvärmaruttag o en annan med belysning. Så om jag anlitar en elektrikem gör jobbet, törs jag köra på den här då tror ni?

Är motorvärmar uttag för två bilar jag behöver. Och belysning. Andra tips på lösningar?
Har hittat laddstolpar förbryggor/campingar med både belysning o uttg men dessa landar på över 10000kr.
 
Kan du inte snida/smida till ett snyggt regnskydd över uttagen så slipper du bekymra dig?

skickat från en telefon nära mig.
 
Jag måste har missat detta allmänt kända påbud. Men visst ska man iaktta normal försiktighet inte utsätta uttagsbrunnarna för onödig väta, inte lägga skarvar direkt på marken osv. Ett regnskydd ovanför uttagen på denna pollare borde duga. Du ska ju ha nexamottagare där i också som sticker ut en bit.

Men nu vill du ha två uttag till två bilar. Vill man ha det riktigt bra skulle de behöva varsin fas också för att fördela lasten jämnare mellan faserna, och kunna ta ut mer effekt (motorvärmare plus kupéfläkt). Man passerar lätt gränsen på 10 A för två bilar på en fas, om man inte dristar sig till att säkra upp till 16 A. Det finns ju uttagsstolpar för motorvärmare, men då börjar kostnaden springa iväg. Blir nog billigare att snickra ihop en stolpe själv med ett lite tak ovan.
 
Det är en sak jag har funderat på många gånger. Ett IP44-uttag tappar ju hela skyddsklassen när en stickpropp är isatt. Stickproppen borde ha en gummipackning som passar in i ett säte på uttaget, men sådana krav finns inte. Hur är det egentligen?
Har själv råkat ut för detta med en tvättmaskin som drog säkringen pga en spricka i en packning som strilade vatten mot IP44-uttaget. Hade inte varit någon som helst skillnad med ett IP21-uttag.
 
Som sagt, ibland är inte det självklara självklart... Om man läser elmaterielförordningen, kan man då tolka det som att en stickpropp i ett uttag är en oförutsedd användning? Samtidigt vet att de inte håller tätt.

7 § Tekniska åtgärder skall vidare vidtas till skydd mot risker orsakade av yttre påverkan på elektrisk materiel på ett sådant sätt

  1. att den elektriska materielen uppfyller de förväntade mekaniska kraven så att människor, husdjur och egendom inte utsätts för fara,
  2. att den elektriska materielen, i den omgivning där det kan förutses att materielen kommer att användas, kan stå emot icke mekanisk påverkan så att människor, husdjur och egendom inte utsätts för fara,
  3. att den elektriska materielen inte utsätter människor, husdjur och egendom för fara vid de överbelastningsförhållanden eller felfall som kan förutses.
 
Vi får gå ett steg djupare. Hittade detta i IEC 60884-1

16.2.2 Protection against harmful effects due to ingress of water
Socket-outlets are tested without a plug in engagement and with the lid, if any, closed.
NOTE 4 - In the following countries fixed socket-outlets are also tested with the plug in engagement: AT, AU, DK.

If an accessory has drain holes which have been opened, it shall be proved by inspection that any water which enters does not accumulate and that it drains away without doing any harm to the complete assembly.

Så, ett tak över uttaget är en god ide. Men jag har fortfarande missat att detta är ett välkänt allmänt påbud.:surprised:
 
Ok, verkar som att tak över skulle behövas om det används i ur och skur. Och med tanke på att det lite är det som är grejjen med motorvärmare, så får det bli något med tak. Känns som at jag hoppar den från conrad o letar vidare...

Tips någon?
Eftersom jag tänkt styra med Telldus Tellstick NET och så NEXA-uttag i uttaget så behver det ju inte vara en "intelligent"motorvärmare. (bara hittat dyra sånna som ändå inte är fjärrstyrda, utan man behöver gå ut o slå på/programmera tid, fjärrstyrt blev 20 loppor o det känns lite väl overkill!)

Tacksam för förslag på vad jag ska införskaffa.
Uttag till två bilar. Och gärna med belysning, i allfall så man hittar att sätta i kontakten i mörker, dvs behöver inte lysa upp garageuppfarten, men lite ledljus.
Vet inte om det gå ordna med två faser, men i allfall med en egen till stolpen, Kommer dra ut elen från garaget och där är det förberett så att ett uttag ligger på en egen fas. Sen ligger det ett sånt gult plaströr nergrävt i marken från där elen kommer komma ut bort till uppfarten. Så så fort jag jag fixat "stolpen" så kommer elektrikern o fixar...

Men kankse behövs tå faser om vi skaha tvåbilar o kupévärmare? Finns ledig outnyttjade faser i proppskåpet så det bode väl gå att ordna...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.