Vet inte om frågan varit upp tidigare men jag satt och funderade på hur det fungerar för er hantverkare med garantiärenden där man åberopar produktgaranti. Kan ni som hantverkare rekvirera ny produkt på garanti eller köper ni in den själva?

Tänker mig att hanteringen kan skilja mellan en tvättställsblandare och en värmepump, men händer det någonsin att ni kan fakturera er levernatör för utförande av omfattande garantiarbeten som orsakats av fel på produkten?
 
Som hantverkare köper man varor enligt ABM 07 då har man 5-års garanti på grejorna. Både maskiner och material. Därav kan vi få betala ett högre pris än en privatperson på vissa grejer.
 
Är i vvs-branschen, och där är det vanligt att leverantören har eget folk som åker på garantiärenden, alternativt har de avtal med något vvs-företag.
Där jag är anställd har vi serviceavtal med några mtrl-leverantörer.
Annars fakturerar vi leverantören enligt överenskommelse.
 
Inom el så är det inte mycket som har under 2 års produktgaranti, oftast längre och man får enkelt ut nya saker om de gått sönder under normal hantering så klart SAMT.....något som står på de flesta saker "ska installeras av behörig".
Det är ju lätt när man levererat som elfirma till kund att byta, det sker oftast på samma dag hos grossist. Värre kan det vara om sakerna inhandlats i privathandeln.
 
Inom plåt är det 15-20 år garanti på färgen.
 
Inom bitumensvängen (takpapp) så finns något som heter tätskiktsgarntier (TG-norden) det omfattas av dom stora svensktillverkade märkena såsom Icopal, Trebolit, Mataki och Siplast.

Denna garanti (läs försäkring) väger ganska tungt och ger ett skydd på 10+5 år där dom sista 5 åren är en ren produktgaranti.
Detta är egentligen en försäkring som är förbetald och ligger i IF (eller Zurich om man ska vara petig eftersom det är en företagsförsäkring). Den täcker även följdskador och täcker även om berörd entreprenör går i KK.

TG ställer höga krav på sina auktoriserade entreprenörer och detta borgar naturligtvis för bra utförda entreprenader, många av dom företag som är anslutna har varit verksamma i måååånga år.

TG arbetar dessutom längst fram i utvecklingen inom tätskiktsbranchen och har dom flesta av landets bästa experter inom sin sfär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.