snickarboden skrev:
Visst, jag med flera kan i princip se en del men ett test där man meggar lär ju ger lite mer.
Visst. Fast en megger är mycket billigare än testet idag. Så jag håller nog fast vid att det är av mycket begränsat värde för de här på forumet. (Jag har t ex personligen fått gällande regelverk mycket tydligare utrett här än när jag frågat någon av de fem(!) behöriga/fd behöriga elektriker jag har tillgång till i släkten).
 
-MH- skrev:
Varför inte införa obligatorisk datorbesiktning, där en av Datorsäkerhetsverket ackrediterad säkerhetskonsult kollar upp din dator mot virus och spyware? Minst varje år!
Låter väldigt bra!

Edit: Oj, du kanske var ironisk.

//Patrik
 
Sen det där med ändringar/utökningar/ombyggnad på/av en anläggning så lär ju en seriös elfirma ge intyg som kompletterar en eventuell besiktning.
Däremot så hade kanske inte mina centralbyten mm kompletterat en sådan besiktning per automatik men tja vid eventuell försäljning får väl det bli några anmärkningar på det?
*sneglar lite på några dragningar här* Kabelstegar är ofta rätt bra *S* Nåja...

Det intressanta är ju då att eventuell köpare kan få en hum om vad som behöver åtgärdas och slipper kanske en del överraskningar senare.

Även om det inte blir genomslg vid meggning så kanske/oftast det är omöjligt att bara kompletttera en anläggning med tjärade trådar som faller isär och givetvis så bör sådant tas upp.

Har tyvärr sett för mycket, det är ibland så man vill kapa inkommande och det är inte ovanligt med 0,75 in i kopplingsdosor som man inte kan röra för de faller i sönder då.

Eller varför inte införa en lag om att hus/bostadsrätter till försäljning skall ha JFB? Då har vi höjt nivån en del.
Och vad tusan, kan folk pimpa fastigheterna/bostadsrätterna påå olika sätt kan de väl i alla fall se till att det är säkert med?

/Kent
 
-MH->Tja, PTS hade en sida där man kunde kolla lite saker för ett tag sedan,
Sen tillhör väl datorer och ens nätverk knappast fastigheten utan den som har abonnemanget.
Senast jag kollade där så noll problem men vid eventuell flytt så tar jag givetvis med datorer och router.
I och för sig testar jag alltid mot min känsliga burk, dvs Linux och det skall till en del till för att bryta igenom det. Testade dock Win-burken med nu och noll problem :)

Men seriöst så har väl datorer och ens skydd där inget med fastigheten att göra?

/Kent
 
Redigerat:
Visst. Missförstå mig (specifikt) rätt. Det är naturligtvis bra att folk ser till att deras elanläggningar är i acceptabelt skick. Och det är naturligtvis bra att det tar hjälp om de inte kan de själva. Det är EIO som organisation som jag är skeptiskt till här. De har alldeles tydligt en agenda som inte (bara iaf) innefattar omsorg om elsäkerheten. Och har stått för en hel del andra oseriösa utspel tidigare ("Experten" som hällde blomgödsel i grenuttaget och låtsades som det var vatten var väl EIO, eller minns jag fel där?)

Jag är även lite skeptisk till elsäkerhetsverket (fast av helt andra skäl, och inte alls i samma grad) så skall vi ha några initiativ på det här området så såg jag mycket hellre att de kom från dem. Jag tror i vilket fall att man skall ha oberoende granskning. Inte samma person/firma/organisation som först granskar och sedan "kan fixa felen för en billig penning". Det bäddar för oegentligheter och om inte annat misstankar om sådana. Det är dessutom lätt att undvika.
 
Ja men ackrediterade besiktningsmän/kvinnor då som inte är kopplade till en intresseorganisation och utan eget vinstintresse kanske skulle kunna funka.
Klart de skall ha betalt för sitt jobb men de skall enbart arbeta med besiktningar.
Givetvis utan tvångsåtgärder med. Eller kanske om de upptäcker så allvarliga brister så att anläggningen är en fara för liv och lem så kanske de bör kanske kunna stänga av valda delar och anmäla till nätägaren/fastighetsägaren/försäkringsbolag beroende på omfattning.

Man kan ju lugnt säga att svarvade mässingsäkringar utgör en stor brandrisk och bör tas bort omedelbart precis som en del andra vansinneskonstruktioner med lampkabel på 2x0,75 som kopplas in i dosa och går till ett jordat vägguttag utomhus mm mm

Hur det än är så är det fastighetsägaren som är skyldig att se till att elanläggningen är säker. En besiktning kan även skydda dem en hel del.

Lämpligaste tillfället att utföra en sådan översyn/besiktning torde vara i samband med försäljning och detta kan bli ett trumfkort för mäklare och säljare.
Lite typ "Säker EL"

Dessutom, med ett sådant protokoll så borde köparen ha gjort allt som står i dennes makt och eventuella brister i anläggningen skulle nog då utan problem kunna gå såsom "dolt fel" (även om jag avskyr det uttrycket).

Sånt här går ju att fila på en del och min tanke är att göra ett fastighetsköp tryggare för köparna.

/Kent
 
Redigerat:
Nu får andra kommentara lite mer...
Min syn torde vara väl klar?

/Kent
 
Krav på regelbunden (auktoriserad) besiktning av elanläggningen kanske blir lika naturligt som besiktning av bilen i framtiden. Det är nog det enda sättet att fånga upp farliga anläggningar. Det är ju befängt att tro att folk avhåller sig från att koppla själv bara för att det är förbjudet :rolleyes:. Eller så får regeringen vara konsekvent och förbjuda hempul på bilen - då slipper vi bilbesiktningen :)confused0006.gifmad0211.gif.
 
Något annat än obligatoriska besiktningar i samband med försäljningar får vi hoppas att det aldrig blir. Vore lagom kul att ha någon EL-Konsult som kom och rev igenom ens hus var femte år i bästa STASI-stil.

Att däremot inte elen ingår när hus besiktigas i samband med försäljning är ju närmast en skandal. DÄR borde EIO sätta in stöten. Det skulle jag applådera, faktiskt.
 
mycke_nu>Jo, det är nog den vettigaste vägen och borde vara framkomlig med eftersom det idag finns lagkrav på energibesiktning och jag tror de flesta hade välkomnat ett sådant förslag.
Hmm, har lagt upp en omröstning i köpa/sälja hus delen och länkat till denna tråden med för de som eventuellt vill fördjupa sig.

/Kent
 
Redigerat:
Obligatorisk ventilationskontroll. Obligatorisk rökgaskontroll. Obligatorisk vattenkontroll. Obligatorisk mögelkontrol. Obligatorisk skadedjurskontroll. Obligatorisk fuktkontroll. Obligatorisk konstruktionskontroll.

Det är ju bara att gå loss. Kanske man borde införa en obligatorisk köparekontroll också, så att alla hus endast får köpas av godkända köpare som har gått husköparkursen av ett ackrediterat kursföretag?
 
Visst. Men om vi inskränker oss till att observera att det är uppseendeväckande att man inte besiktigar el när man ändå besiktigar "allt" annat vid husförsäljning, så kan väl de flesta hålla med. Men även jag är skeptisk till ett obligatorium.
 
Kan tyckas ja men troligen är det just vid överlåtelse som det finns någon endaste möjlighet att kontrollera statusen på en anläggning.
Att försöka ha obligatoriska kontroller med jämna mellanrum lär knappast någon våga försöka få igenom.

Att sen jag med flera sprungit igenom hus efter hus och sett den ena vansinnigheten efter den andre och sen ser köpare glatt acceptera det gör en lite mörkrädd eller det kanske är yrkesskada.
Personligen struntar jag i om folk gör saker själva i sin egen anläggning så länge de gör det rätt, och med rätt menar jag då säker för person och egendom.

Tyvärr är det nog bara att konstatera att gemene man och många husköpare kan typ noll om el, det är typ + och minus för många och sen finns det proppar som går då och då. Huvudsaken för dessa är att det fungerar. Att vissa fel kan resultera i dödsfall tänker de inte på.
Det där märks ju på en del frågor här i forumet med, milt sagt.

Nåväl, strunt samma om det blir obligatoriskt eller ej, något borde göras så att folk besiktigar elen med när de skall köpa hus för som det ser ut idag verkar folk tro att elen inte behöver ses över alls. Detta är framförallt ett bekymmer för de som köper ett hus med tveksamheter som faktiskt inte hade behövt finnas alls.

/Kent
 
Att kunskaperna brister är inte så konstigt då det saknas lättillgänglig och lättbegriplig information om riskerna med el. Elsäkerhetsverkets foldrar är alldeles för ytliga. Det skulle t.ex kunna finnas en bra handledning till hur man som köpare själv kan göra en bedömning av elanläggningen så tillvida att kunna avgöra om en djupare besiktning behöver bekostas.

En innehavare är skyldig inför ellagen att fortlöpande kontrollera och underhålla sin anläggning, inkl allt som ansluts till den. Men hur ska de veta när det är dags? Det kan säkert vänta till nästa år...och nästa... Lite bilder på vad som kan hända om man överbelastar kablar och använder gamla ruttna apparater skulle säkert hjälpa.

Dagens situation är ohållbar. Då arbete på starkströmsanläggningar är behörighetskrävande så "kan" det inte finnas felaktigheter utifrån lagens synvinkel, och därför behövs ingen obligatorisk besiktning.

Men anläggningar åldras också, och där kan det finnas en öppning för besiktning. För hur ska en innehavare begripa att uttaget på altanen troligen är rostigt inuti.

Till sist finns det en kostnad här som säkert får många innehavare att tveka och chansa.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vettig lättingänglig information behövs verkligen så tack!
Lite därför jag fixade till checklistan men bättre vore förstås broschyrer från elsäkerhetsverket som mäklarna delar ut och sen lite videos mm på elsäkerhetsverkets hemsida.
Inte ens informationen om att en JFB räddar liv har gått fram ordentligt *suck*

Vi kan bara ta det där med lite lösa uttag och småbarn i huset *rys*

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.