Hej
Vi har just köpt ett hus från 1971. Det var gjort en vanlig besiktning och vi tog in en egen besiktningsman som även mätte fukt i syllarna som var u.a. Huset var tomt då kvinnan som bott i det flyttat till ett äldreboende och hennes dotter och son skulle nu sälja huset. Då vi gärna ville ta över och komma igång med en del renoveringar så fort som möjligt fick vi låna nycklarna för att kunna ta in offerter från bla ett måleriföretag och ev tidigarelägga övertagandedatumet. När vi då är i huset, efter att kontrakt är skrivet och handpenning betald, så upptäcker vi en vattenläcka. Det droppar från kökstaket. Vi meddelar mäklaren och vill förstås att de ska åtgärda felet så snart som möjligt. Efter mycket om och men så tar säljaren efter ca 6 veckor dit en snickare som lägger på massa silikon runt ett invändigt stuprör som läcker. Vi vill efter detta besiktiga deras reparation då de varken meddelar oss exakt vad som är gjort, vem som gjort det eller ger oss någon typ av garanti, men de vägrar släppa in oss i huset. Mäklaren skriver att inga nycklar kommer delas ut förrän övertagsdatumet. När vi nu tagit över huset har vi haft anticimex där att besiktiga reparationen och det var inte torrt. Jag har meddelat säljaren detta som frågar vad han ska göra åt det? Till slut säger han att han ska kontakta byggföretaget som gjort det och återkomma till mig. Jag får dagen efter ett mejl där han skriver att han pratat med mäklarfirman och att de ska kontakta mig. Ingen har tagit kontakt på ett par dagar och vi måste så klart åtgärda läckan med en riktig rörmockare då vi snart ska flytta in. Visst kan jag kräva att säljarna ska laga denna läckan ordentligt eller i alla fall stå för kostnaden av rörmockaren vi tar in? De tog ju på sig att laga läckan från början och vägrade släppa in oss i huset efteråt för besiktning medans de ägde huset. Till saken hör att mäklarfirman bara stått på säljarens sida under köpet och betett sig väldigt illa med saker jag inte orkar rada upp här, men jag var så glad nu när vi inte behövde ha med dem att göra mer men nu har han blandat in dem igen... jag förstår inte varför. Vi har redan innan de gick med på att laga läckan blandat in två advokater och betalat nästan 5000 i advokatkostnader utan att de egentligen gjort någonting...det verkar inte som vi har rätt till någonting? Någon som har något råd? Vad har vi för rättigheter? När målaren var där idag och drog bort tapeten i köket så hittade han en dessutom en helt möglig gipsskiva just där läckan varit så det var helt klart något som pågått en längre tid...
 
Det här låter som en försäkringsskada? Inifrån strömmande vatten brukar nämligen ersättas av hemförsäkringen även om det kommer från ett stuprör. OBS! Hade stupröret varit placerat utanpå fasaden hade det förmodligen inte varit ersättningsbart.

Det jag vill säga med ovanstående är att detta eventuellt kan lösas via säljarens hemförsäkring?

Det är möjligt att villkoren ser olika ut mellan bolagen vad avser sådana här skador, men det är värt att kolla upp.
 
Ett tips: om du redigerar din text och delar in den i stycken är det betydligt fler som kommer att orka läsa den. Då kommer du att få fler svar.
 
O
Det är väl inte det lättaste detta....
Men troligtvis så lagades läckan med silikonet alltså är felet avhjälpt. Att det är fuktigt ett tag efter är inte så konstigt beroende på hur mycket som han läcka in.
Men Ni borde ha sett spår efter att vatten läckt in när ni gjorde Er besiktning.
Ni hade tur innan som fick tillgång till huset trots att ni ännu inte ägde huset.
Säljaren står för risken fram tills dagen för tillträde.
Säljaren har även åtgärdat felet, dock kanske inte helt fackmannamässigt. men det vet jag inte det kanske inte finns några regler där...
 
Hemmakatten
Nja. Jag håller nog inte riktigt med Odjuret att skadan verkar ha åtgärdats. Jag tror att detta kan bli en hårdare nöt att knäcka juridiskt än vad man kan tro initialt. Jag skulle råda till att först ta kontakt med ert försäkringsbolag och därefter med säljarens försäkringsbolag (som är ansvarig för försäkringsskador uppkomna inom 30 dagar efter ert övertagande och därefter konsultera en egen jurist (ni utnyttjar förstås ert rättsskydd hos ert försäkringsbolag) eftersom säljaren kan komma att hävda att detta är ett fel ni borde kunnat se vid er besiktning innan köpet. Med andra ord så blir det gärna otydligt med två försäkringsbola och en köpare och en säljare samt deras jurister.

Med flera upptäckta blölta och mögliga gipsskivor så maste vattnet komma någonstans ifrån, Huruvida det är ni som köpare eller säljaren eller dennes besiktningsman eller er besiktningsman som kanske eller kanske inte borde upptäckt detta är precis vad ett par jurister älskar att träta om.
 
O
säljaren håller nog med mig om att felet är åtgärdat :p
Men Hemmakatten har nog rätt....

Men jag tror nog samtidigt att Hemmakatten håller med mig om det inte är något lätt ärende....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.