hahalj
Jag har två rum där golvnivåerna är ca 10 cm ifrån varandra. Idag finns ingen dörr mellan rummen, men ska nu sätta i en och funderar då på hur man skulle kunna göra för att minimera risken för att man kommer slå i tårna alternativt ramlar framlänges i mörkret när man ska gå genom dörröppningen.

Som bilden visar kommer jag sätta reglar på golv 2 i dörröppningen så att karm och tröskel hamnar i nivå med golv 1. Men skulle man kunna göra något mellan tröskeln och golv 2 för att minska risken för snubbelolyckor? Finns det någon färdig produkt på marknaden som skulle kunna lösa detta?

Hoppas ni förstår hur jag menar...:rolleyes:
 
  • Golv.jpg
Svartgul varningstejp?
 
hahalj
Javisst, funkar kanske om det inte är mörkt. Dock inte så snyggt. Eller blinkade diodljus i karmen strax över tröskeln när man öppnar dörren...

Mer förslag?
 
Finns det plats i det lägre etaget för att göra ett litet trappsteg? Skönare känsla än när nivåskillnaden är precis i dörröppningen, är min uppfattning.
 
hahalj
Har funderat på det också, det är absolut ett alternativ. Lägger man trappsteget på halva höjden mot tröskeln så kanske det kan funka. Dock finns ytterligare en dörröppning 0.5 meter till höger när man kliver in i rummet med det lägre golvet. Det kan bli lite knepigt att få till det bra.

Vad tror ni annars om en kilformad ramp i trä av något slag? Kan det lösa problemet eller förvärrar man det? Man slår inte i tårna, men kanske ramlar framlänges lika lätt...?

Knepigt. Bäst hade ju varit att höja golvet till samma nivå, men det låter sig inte göras i nuläget.
 
Ramplösningen känns som att den tar plats för ett naturligt steg...
 
Ha!
Hört talas om den Gordiska knuten?
Eller Columbi ägg?

Fram med tigersåg och kofot och lägg om det ena golvet.

Du får aldrig bygglov annars, tänk på tillgänglighetskravet ;)

Kanske bäst att köpa ett nytt vattenpass också :rolleyes:
 
hahalj
Ja, det är väl bäst :D

Nä, det blir svårt att bygga bort problemet. Ska klura vidare på mina varnande lysdioder. Med hjälp av en infälld magnetkontakt i dörren/karmen så skulle man ju kunna tända upp en LED-ramp när dörren är öppen.
 
hahalj skrev:
Javisst, funkar kanske om det inte är mörkt. Dock inte så snyggt. Eller blinkade diodljus i karmen strax över tröskeln när man öppnar dörren...
"Dock inte så snyggt" var milt formulerat. Rentav skitfult skulle jag kalla det... Nu framgick det inte om det handlade om en balsal eller en potatiskällare, därav mitt korta "standardsvar".

Blinkande dioder känns som en "läcker" lösning som nog skulle kunna funka som varning och samtidigt vara snygg!

Personligen tror jag inte på ramplösningen. Är man medveten om höjdskillnaden är nog rampen bara i vägen. Är man inte medveten om höjdskillnaden snubblar man nog i princip lika mycket på en ramp.
 
hahalj
Alfredo skrev:
"Dock inte så snyggt" var milt formulerat. Rentav skitfult skulle jag kalla det... Nu framgick det inte om det handlade om en balsal eller en potatiskällare, därav mitt korta "standardsvar".
Nä, det skrev jag ju inte. Det höga golvet är vardagsrum och det lägre ett tonårsrum/sovrum. Skitfult med tejp som sagt.

Ska tänka vidare på lysdioder och magnetkontakt, känns alltmer som en vettig lösning. Lite coolt också. :rolleyes:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.