Hej
Jag har idag en ejektorpump + hydofor till min bergborrade brunn (55 m) med nedstigningsbrunn.
Pumpen börjar bli gammal och sliten så jag funderar på att byta ut den mot en djupvattenpump, typ Grundfos SP eller SQ.
Klarar man, normalhändig, att göra detta byte själv?
Hur får man ner pumpen i borrhålet? Släpper man bara ner den hängade i en vajer eller behövs det några specialverktyg?
 
rambler skrev:
Klarar man, normalhändig, att göra detta byte själv?
Hur får man ner pumpen i borrhålet? Släpper man bara ner den hängade i en vajer eller behövs det några specialverktyg?
Japp, det klarar du om du följer instruktionerna som medföljer pumpen. Du behöver inga specialverktyg. När du försiktigt sänker ner pumpen så håller du i slangen, vajern och elkabeln med en trasa. Detta för att inte få ner skräp i borrhålet. ;)

 
tjenare
se till att vajern å kablen är nån meter längre än slangen..........pumpen ska hänga i slangen vajern är bara till för säkerhetsskull
 
Jag som trodde den skulle hänga i vajern..... Kolla bara att du får en koppling till slangen med stöd invändigt (eller en stödhylsa) annars är risken stor att den släpper......
 
  • Gilla
mowgli63
  • Laddar…
Hej

Vi hade faktiskt samma situation förra sommaren med en grundfos CPES ejektorpump som gjort sitt. borrhål 50 meter.

Jag köpte enfas varianten SQ, med 60 meter kabel färdig kopplad i pumpen. Rekommenderas.

Vi hade 32 samt 40 slang till den gamla pumpen. Så här gjorde vi:
*32 slangen kapade vi i nedstigningsbrunnen och använde den att dra kabeln imellan pannrummet och brunn.
*40 slangen skarvade vi ihop där den gamla pump stått och använde den intakt i hela sin längd. Nya pumpen anslöt vi i andra änden.

Mycket riktigt skall pumpen hänga slangen, kabeln fästs i slangen med buntband med slack mellan varje, dvs kabeln är längre än slangen. Wiren görs också något längre än slangen. Använd rejäla kopplingar till slangen, inget plast här inte, kostar ett par hundringar styck men...

Vi spang på lite problem under vägens gång. Någon rådde oss att få borrhålet högtrycksspolat innan vi bytte. sagt och gjort, vilket innebar att vi snart hade ett borrhål som var ca 4 meter djupt.. :-/ En sten hade lossnat och lagt sig för i hålet. Med ett 40kg spett på 2 meter fäst i ett rep lyckades vi knacka ned stenen till 40 meter vilket räckte.
Vi bytte under semestern och fick klart för oss hur svårt det är att få tag på VVS folk och grejer som behövs under denna tid.

Tidigare satt ejektorn på 40 meters djup och därefter 10 meter slang på sug sidan på ejektorn. Vi blev rådda att sätta nya pumpen samma djup som ejektorn satt på dvs 40m.

Om man bortser från problemet med borrhålet så tog det inte många timmar att byta pumpen.

Kan bara intyga att bytet var värt varenda krona. det är ett otroligt drag i pumpen. Nu går det att tvätta bilen, vattna i trädgården samtidigt som man dushar ;D Till och med backspolningen på vattenfiltret fungerar nu ;)
 
  • Gilla
mowgli63
  • Laddar…
Tack för tipsen allihopa!
Mannehund, precis så hade jag också tänkt mig, dra elkabeln i 32 slangen och koppla 40 kabeln till pumpen, men jag funderar på en 3-fas pump eftersom jag ändå har 3-fas fram till gamla pumpen.
Vad är det för fördelar/nackdelar med 3-fas kontra 1-fas?
Vad ska man dimensionera för, l/min, till ett hushåll, stall och kanske en pool i framtiden?
 
rambler skrev:
Tack för tipsen allihopa!

Vad är det för fördelar/nackdelar med 3-fas kontra 1-fas?
Vad ska man dimensionera för, l/min, till ett hushåll, stall och kanske en pool i framtiden?
Hej Igen!

Vi valde 1-fas varianten dels på grund av diametern som är 74mm, borrhålet är ~100mm. 3-faspumpen är 95mm. Pumpen har såpass hög kapacitet och jag såg ingen anledning att köra med 3-fas.
1-fasvarianten har inbyggt motorskydd, torrgångskydd, Över/underspänningsskydd och överhettningsskydd. Mjukstart finns också i pumpen för att inte "vispa" om i borrhålet vid start. Osäker på vad 3-fasvarianten har för "godis" inbyggt.

Dimensioneringen överlät jag till Grundfos. Vi har till två hushåll och ett stall men ingen pool i sikte..I stallet kommer jag att sätta upp en extra hydrofor tank med backventil för att "buffra" trycksatt vatten.
Det blev en SQ 2-70 som ger max 56l/min och max lyfthöjd 87m, ger 30l/min vid 40m. Men som sagt, rådfråga den du skall köpa av för att ha något att falla tillbaka på.

PS Om du väljer 1-fasaren, se till att ha fas, nolla och jord framdragen. den gamle pumpen har garanterat 3 faser och jord, ingen nolla....vi missade det..panik blev det:-/
 
Tack för infon Mannehund. Jag ska fundera lite på 3-fas eller 1-fas.
 
rambler skrev:
Tack för infon Mannehund. Jag ska fundera lite på 3-fas eller 1-fas.
Tänk på att om du byter till en-fas pump så måste du förmodligen dra fram nolledare till pumpen. För nu har du väl bara tre faser och jord framdraget till pumpen?
 
Hej.
Är i samma sits och ska byta min gamla ejektorpump från 50-talet!
Frågan är om man ska byta till en djupvattenpump isåfall eller köpa en ny ejektorpump?
Kostnaden ser ut att vara den samma vilket man än väljer (Grundfos).
Eftersom vår borrhål är gammalt (50-tal) så måste vi nog välja en 3" model om den ska få plats.
Borrhålet är endast 18-20 meter djupt så det krävs inga stora pumpar precis. Tacksam för råd och kommentarer.

/Ola
 
Jag har räknat lite på priset för att byta. En rörmockare nämnde summan 25.000 kr och det hörde jag också av grannen.

Pump SQ2 - 100 10070 kr
Sladd ca 80 m 2168 kr
Blandat kopplingar 1 000 kr

Totalt 13238 kr

Har jag missat något?
 
Är det någon som installerat djupvattenpump själv och kan redovisa för ungefärlig kostnad. Jag har hört både 25 tK och 40 tK men får själv bara ihop delar till mellan 9-13 tK.
 
Jag gjorde bytet i vintras efter att en ejktorpump havererat. Det blev en 3-fas pump från Grundfors. SLutade på 26k efter ROT. Tog firman två dagar på grund av att den gamla pumpen hade rostat sönder och lekt fontän över lite elektronik till en radonluftarpump. Några tryck och tidreläer fick bytas, men det var ju inte den stora kostnaden...
 
ama3282 skrev:
Är det någon som installerat djupvattenpump själv och kan redovisa för ungefärlig kostnad. Jag har hört både 25 tK och 40 tK men får själv bara ihop delar till mellan 9-13 tK.
Jag har ett borrat hål för vattnet. Lejde för borrningen men satte in pumpen (Grundfos SQ1-1fas) och hela faderullan själv. Tror jag köpte allt på rinkabyrör. Ganska enkelt om man är två st som hanterar pexslangen. Planera dock noga så man får hem de kopplingar och saker man behöver. 10-15 tusen är en ganska bra dagspenning om man ids brottas med den styva pexslangen själv.

Har funkat klanderfritt i 4-5 år nu.
 
Då sitter pumpen på plats.
Jag köpte en pump av en granne för 3000 kr (ZDS-QS4X.2-12).
Köpte sladd, motorskydd, gjutskarv m.m på Rinkaby, ca 2500 kr.
Akutköp samma dag som vi installerade, PEM- koppling, backventil, wire, ca 1000 kr.

Totalt kostade bytet alltså ca 6500 kr. Jag fick hjälp av en kompis och bytet gick lätt och smidigt. En dags jobb och nu fungerar allt som det ska.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.