Vi ska dra om elen i vårt fritdshus. Är det någon som vet mellan tummen och pekfingret vad arbetet bör hamna på prismässigt? Jätte tacksam för svar! Marianne
 
Vi gav 28000:- efter rot på vårt hus på 115 kvm förra året. Då var alla kablar bytta, alla eluttag, lampknappar, takdosor och hela centralen med en JFB. Även en fläkt till badrummet ingick.
 
Okej, Tack för svar!
Vad betalade du för material? Hur många timmar jobbade elektrikern?

Vi har fått en ofantligt hög offert och jag befarar att elfirman är oseriös.
 
Lägenhet, 3rum på 83kvm. Allt bytt (kablar, uttag,brytare och central)

21000 efter rot
Arbete ~15000 innan rot
 
Svårt att svara på beroende på antal uttag,brytare m,m samt utgående grupper.

Hur såg offerten ut?
 
Mikael_L
Det beror ju på en del olika faktorer.
Men saker som påverkar mest är:
1. Omfattningen, kablage eller apparater (strömbrytare, vägguttag osv) eller elcentral eller allt detta.
2. Utanpåliggande eller infällt.
3. Bara ren omdragning, eller + en del utökning (+ jordfelsbrytare?)

Men priserna som huggan och marinarn nämner låter rätt OK för jobbet ifråga.
Jag skulle då inte hojta "Fusk!!" även för 10tusen till, utan att veta mer.
Men det är en massa små omständigheter som i slutändan ger flera tusen kronor antingen upp eller ner på priset.
 
Jag kan säga att vår offert låg på det 4 dubbla nästan av vad de föregående har skrivit.
 
Mikael_L
ydificu skrev:
Jag kan säga att vår offert låg på det 4 dubbla nästan av vad de föregående har skrivit.
Ja det låter ju illa.
Finns det inget speciellt komplicerande i ert hus så är det nog dags att hitta en annan hantverkare, och varna alla du känner för den där.
En komplett nyinstallation (ej knx eller något annat intelligent system) i ett helt hus 100-150kvm borde gå på ungefär 1 veckas jobb = 40h = 20.000:- innan ROT.
Och material för 10-20 tusen.

Alltså väldigt grovt mellan tummen och pekfingret. Detta kan säkert pga av omfattning och vissa omständigheter diffa 50% både upp som ner.
 
Så här är det, vi anlitade en byggare om hade en helhetslösning, han gav oss en offert på att elen ( sätta nya uttag, 6 spotlights, elcentral o värmegolv på 3 kvm) skulle kosta 30 000 kr plus material.
Vi fick nu en faktura från en elfirma vi aldrig haft kontakt med på 102 000 kr, varav 36 000 kr i material.
Byggfirman vi anlitade och fick det utlovade priset av har nu gått under jorden. (De är heller inte blivit klara med sitt arbete)
Vi har blivit så blåsta I guess!
 
66 000 för arbetet låter ju sjukt saftigt. Om de tar 500 kr timmen skall de jobba med detta i över 3 veckor. Känns osannolikt. För jag antar att "sätta nya uttag" innebär att de bara byter ut något gammalt. Eller skall du dra massa nytt?
 
I ert fall kan jag inte se att den aktuella el-firman har rätt att fakturera er, de ska fakturera din byggare eftersom de är dennes underentreprenör. Bestrid fakturan korrekt och ta kontakt med dem där du förklarar att de som underentreprenör ska fakturera sin beställare, inte dig.

Du skriver att byggaren har gått under jorden. Håller han sig bara undan eller menar du att han har gått i konkurs?
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Elen fanns där från början! .... Ja jag har ju varit på plats o jag vet att de har varit där max 40 timmar. Fakturan är bestriden och jag har hänvisat till "min beställare"

Näe byggare går bara inte att få tag på!
 
Hantverksbranschen är ju helt sjukt värdelöst. Stå på dig!
Om du kan eller vill så lägg ut materialet från fakturan. De kan ju lagt på mycket där med.
 
Som sagt har du beställt en "helhetslösning" från byggaren med fast pris, så är det den som gäller, du skall inte betala direkt till elfirman om du beställt jobbet av en annan firma, då kan du få betala en gång till till firman du beställt av.
 
Krilleman
En paralell kan dras till mitt 200m² hus men rubbet infällt kostade 40,000:- för allt.
FK, uttag, strömbrytare, motorvärmar-timer,JFB, Hager central, mao alltså rubbet.
Jag tycker det priset var billigt efter det jag fick.

En variabel i denna ekvation är elektrikern var lite "vänlig"
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.