Vi är i färd med att bygga nytt hus. Vi har hängt upp oss lite kring tvättstugan och alla prylar som tvingas ha där i. Vi har själva bestämt att vi vill ha tvättmaskin och tumlare bredvid varandra och lite annat. men behövs
1 st bergvärmepump inkl FLM modul
1 varmvattenberedare
1 st expanderkärl och
1 extra expanderkärl?

Måste alla dessa maskiner ta 60 cm på breden kan man placera dem på varandra ovanpå, då vi har extremt högt i tak. Vad är er erfarenhet?
 
Tvättmaskin och tummlare brukar man ju bygga på varandra, en sk tvättpelare så där kan ni ju starta. Sen vet jag inte om vissa grejer kan fästas på vägg, då gör man ju det ovan något annat.
 
Kan ni inte ha en tvättstuga och ett pannrum istället? En tvättstuga behöver ju mycket mer än 2 maskiner.
 
Vi bygger ett vidbyggt garage i vårt nybygge. VP med tillhörande enheter placeras således i garaget och i tvättstugan blir det bara tvättmaskin och torktumlare. Golvvärmeslingorna kommer dock dyka upp i tvättstugan också.

Däremot så kan man ju också fundera på plats att förvara (smuts)tvätt och plats att hänga tvätt (som inte tumlas). Och även plats för strykbräda (väggfast?) och utrymme att nyttja den.
 
Utrymme för smutstvätt, ren tvätt barnens gyttjiga overaller
Stor ho för att spola av gyttja etc
Torkskåp med avfuktare
Golvbrunn
Städskåp
Utrymme för tvättmedel etc - förvaring
Bänkyta
 
Beroende på vad huset behöver så kan det ju vara motiverat med FLM men rätt ofta är det bättre vinst på att skippa den och helt enkelt dimensionera upp BVP istället
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Där sa du något intressant? skippa FML -modulen, varför och hur gör man istället. Vi har rätt stort hus, 208 kvm med golvvärme och sedan ev radiatorer till garaget, orkar pumpen med mer då?

Ni som har bergvärme och bubbelbad har ni extra vattenberedare? Kan man inte ha en mindre som komplement?

Har du någon erfarenhet av expanderkärlen, måste vi ha två?
 
Måste bara kasta in en liten varning för vp i boningshus pga det oljud den kan föra, speciellt om ni har tvåplanshus. Finns möjlighet så placera den i garage/förråd eller liknande. Gräv för kulvert om det är fristående.
Ang FLM så visst, det tar säkert lång tid att få tillbaka investeringen men ventilation ska du ändå ha. Och då kan det kännas bättre att försöka ta vara på varmluften istället för att skicka den rätt ut. Kan också vara så att det finns krav på återvinning i nybygge idag?

För planerade bad kan du höja temperaturen för 3-6-9 timmar och då räcker det även om nån duschar. Lite värre om du spontanbadar eftersom vv-tanken oftast inte är så stor (men det varierar nog beroende på pump).
 
En sak till; FLM kan monteras ovanpå vp om takhöjden medger det.
 
Man måste be någon VVS kunnig räkna på det men jag har varit med om några "fall" senaste åren där har varit billigare med vanlig fläkt för ventilationen och sen då sätta en ett steg större VP istället.
Det kan krävas återvinning för att klara boverkets regler men det är samma sak där. Det måste räknas på och det är inte riktigt min avdelning men det är som sagt värt att ta ett ett snack om det

Tar man Nibes FLM30 som exempel så får man ca 2KW för runt 13000 i pengar.
Går man mellan en 8 och 10 KW värmepump (ren gissning) så är det ca 3000 i skillnad.
208 kvadrat nybygge är inget problem att värma med VP. Finns de modellerna som tar hela hyreshus ;)
 
ja det har redan räknats på det och vi kommer ha en bergvärmepump med FLM-modul och hamnar då på 29 khw/kvm och år enl de beräningarna.
 
som sagt jag är för dålig på regler osv så jag kan itne säga bu eller bä men det kan vara en bra kollfråga.
10' extra kan man ju ha till nått roligare
 
Värmepump och vvb kommer behöva stå på golv bredvid varandra, dock kan expansionskärlen säkert monteras ovanför vp o vvb. Tror jag.
 
Det är ordentligt mycket lägre än kraven i byggreglerna. Beroende på var huset är beläget är kraven 95, 75 eller 55 kWh per kvadratmeter och år för hus som värms med el.

Personligen skulle jag installera ett FTX-system om jag byggde nytt

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Om jag fick bygga nytt hus så skulle jag LÄTT fixa in garderober till hela familjen i tvättstugan...Så jäkla skönt att springa upp och ner med tvätt, både ren och smutsig..Allt hamnar ju i tvättstugan ändå i slutänden lixom...Gör en STOR tvättstuga nu när ni ändå håller på säger jag! Och med tanke på alla övriga maskiner ni verkar behöva så kanske ett pannrum inte är en så tokig idé..

Lycka till med byggandet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.