Den här frågan borde ha avhandlats tidigare men en sökning gav inga vettiga resultat....

Om man ska dra fast gipsskivor i stålreglar och har en skruvdragare - hur gör man? Det är tydligen väldigt viktigt att skruven kommer "lagom" långt in i gipset för att inte skada kartongen. Ställer man in bromsen på skruvdragaren noggrant, eller finns det något annat trick/hjälpmedel?
 
Så svårt är det ju inte... När du dragit ett par skruvar får du ju en känsla för det. Provdra i någon spillbit om du är osäker.
 
Har provat en del olika lösningar, t.ex en sån där ställbar bitshållare och även festools djupanslag men det funkar lika bra att köra på "känsla".
Flyter på fint efter ett par skruvar.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Äh, man kör på känsla. Råkar du dra några för djupt är det inte hela världen, dra i en till bara eller låt det vara. Som sagt, efter 10-20 skruv har du ett muskelminne som guidar dig.
 
Ok, tackar för tipsen. Låter som att det blir att köra på känsla till en början.
 
Jag har dock observerat att just gipsskruvning är det som får mina makitadragare att bli som varmast.
Antar att "fiskörningen" på slutet av varje skruv alstrar mycket värme.


Jag löste det lilla problemet genom att köpa mig en 18v makita skruvautomat :D
 
Du skruvar tills skruven är lagom långt in. Då slutar du skruva. Det är inte så svårt.
 
  • Gilla
manose och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Du skruvar tills skruven är lagom långt in. Då slutar du skruva. Det är inte så svårt.
Nähä! Menar du det? ;)
 
Fast det beror på vad för skruvdragare TS har... Antar att alla som säger "kör på känsla" har något fint märke med motorbroms, seriös steglös reglering o.s.v.
Att göra det med en maskin utan motorbroms och on/off knapp är svårt.
 
Skruvdragare med onoffknapp........var hittar man en sådan? Dinosaurieavdelningen på Naturhistoriska museet? Har det ens gått att köpa de senaste tio åren?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
On/Off-knapp? Va?
 
Förstår inte heller... On/off?
 
En del av dom absolut billigaste har inte steglös hastighet utan on/off.
Men en sådan får väl slut på batteri efter 10 skruvar typ. ;)

Sent from my SK17i using Byggahus
 
Det var bara för att hårddra lite, men nog är det så att vissa billiga skruvdragare känns svampiga, irriterande fördröjning eller ger usel respons så det blir hackigt i intervallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.