Hej!

Jag ska precis till att sänka taket i hallen men har blivit väldigt nojjig om jag köpt rätt material eller inte, vore ju så himla tråkigt om det blev fel.

Jag har varit på Beijer och fått råd och tips att köpa följande;

Stålskenor för själva ramen 45or:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4347

och sekundära takprofiler.

Min hall är endast 1,5m bred och 2,8m lång men jag tycker dessa skenor känns väldigt mjuka. Kommer de verkligen hålla och inte börja vika sig när gipset kommer på?

Jag har 900 gips och har tänkt regla cc45.

Jag fick också rådet att skruva fast skenorna i väggen med träskruv och plugg. 35mm skulle räcka. Väggen består av puts och sen något annat som jag inte vet vad det är...jag har borrat hela vägen in och testat att skruva fast en skena i en skruv med plugg och den verkar sitta riktigt bra. Kan jag försäkra mig ytterligare på något sätt att den verkligen är fäst i väggen och inte kommer ramla ner en vacker dag?


Tack på förhand!
 
Redigerat:
Går att sätta några limklickar bakom reglarna om du tror det behövs, billig försäkring om inget annat. Hur tätt skulle du sätta de 35mm skruven?
Eftersom gipsskivorna kommer skruvas så tätt så tror jag aldrig att något kommer kunna röra på sig i efterhand.
 
Det e nog kanske sant, tror jag kommer sätta skruvarna m 60 mellanrum eller nåt i den stilen. Sätter jag för nära kanske putsen ger vika?
 
Tak brukar man regla cc 30 , sätt nån vinkel i regeln på mitten och sen i taket.

Att tänka på är om du ska ha spottar där i så kolls bygghöjden på dessa...
 
menar du att sätta en extra regel i mitten som löper längs med eller den i mitten av de tvärgående reglarna?

aa vet, hide-a-lite har bra halogen spottar som bara bygger ett par cm nuförtiden!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.