Hej, vi har köpt radhus byggt 1930. Vissa rum har stavparkett ek i fiskbensläggning och andra är plankgolv i furu. Vi tänker slipa om golven och funderar på vilken ytbehandling som är bäst.

För ekparketten; klarlack vilken typ är bäst, mest reptålig?
För furugolven; antingen vitbetsad lasyr eller olja?
Går det olja/lasera ett golv som tidigare varit lackat?

Tacksam för tips och ideer!
 
Michael72 skrev:
För ekparketten; klarlack vilken typ är bäst, mest reptålig?
Du har inte funderat på hårvaxolja istället? Den är minst lika hållbar som lack.

Det är naturligtvis en smaksak, men personligen anser jag att det blir mycket snyggare med hårdvaxolja på ekparkett.

Michael72 skrev:
Går det olja/lasera ett golv som tidigare varit lackat?
Det går bra, men du måste naturligtvis slipa bort all lack först.
 
Tack för tipsen!
 
ytbehandlingar
olja = snyggt varmt men skall underhållas 1-2 ggr året
Lack= plastikt,kallt,opersonligt får du repor kan du inget göra ( om du inte får låna frugans nagelack o lacka igen dessa )
Hårdwax= behövs inte underhållas, snyggt, känns som en fin sandstrand när man går barfota, hårdare än lack
får du repor kan du stryka ut lite wax lokalt = tillbaka på ruta 1
funkar att pigmentera mm under waxet
Denna killen kan mycket om detta samt pigmenteringar
Infomailasap@gmail.com
 
  • Gilla
Michael72
  • Laddar…
Hej, jag börjar med att tacka för svaren. Kommer nog välja hårdvax och ev vitpegmentera först, nästa vecka kommer ett antal golvläggare och lämnar offert - återkommer med bilder före/efter.
 
Hej igen Micke
Kan du lite mer utförligt beskriva tillväga gångsätt för ekparkett med vitpegment olja+hårdvax.
Vad rekommenderar du att använda på furu plankgolv?
 
Finns ett flertal olika nyanser med vitt, sedan gäller det att veta vilken vita man kanske vill ha
jag själv använder pigmenterad olja med den vita man vill ha i denna blandar jag 10-20% hårdwax , Olika fabrikat har säkert 2-4 olika sorters vitt ,
]:)what: om du frågar eller ser prover i butik så ta inte för givet att du får samma effekt både på fura,gran eller ek Tänk även på att provbit du ser i butik är putsad på annat sätt än du gör hemma )):rolleyes:

vid blandningen innebär det att den blir lite blaskigare men går lätt att stryka ut i den tunnhet man vill ha Du kan gnida ut den så att pigm bara fastnar i ådringar om du vill,skulle du få på lite för mycket vitt när du gör detta o inte får bort det, häll på lite transparent olja o lös med detta så tunnas den ut
en del vill ha väldigt tunt andra mera vitt , gör ganska tunt som du vill ha
när detta torkat ser du om du vill ha mer, då lägger du ytterligare ett (ännu ) tunnare lager
annars kan det bli för vitt ( detta är lite av balansgång )
När detta torkat kan du rolla på hårdwaxoljan ( detta ska göras 2 ggr ) för att du ska få maximalt skydd (gäller alla waxer

anledning att jag blandar den själv är att dom vita pigmenten är svårast (pga sin storlek ) att applicera i träet
Hade jag valt som det finns en vitpigmenterad wax,(som jag gör ibland beroende på typ av u-lag mm ) så får jag inte samma effekt, den lägger sig mera ovanpå

Om du kanske har pigmenterat 1 ggr med egen blandning o tycker att det är nog (kanske tillräckligt men kanske lite lite mer) då kan du lägga 10-20% vitt i transparent hårdwax vid första strykningen + + en transparent som sista lager


eller vill du kanske ha en så matt yta som möjligt
då kan du ta en 1 komponent vitpigmen o blanda i 20-30% transparent wax vid appliceringen
då får du applicera det med trasa o gnida ut tunt ( låter svårt men är det inte)
då får du en väldigt matt o fin yta
Nästan som ett bakbord där du ser mjölet ligga kvar i ådringarna

Blir kanske inte lika hållbart , men mycket snyggare samt lyfter fram träets skönhet utan glans
sedan kan du ju efter något år eller när som helst om du tycker du slitit på det
göra rent golvet ordentligt, ev dutta lite vitt om du har råkat skava av någonstans
samt sedan rolla på 1 lager transparent wax

På furu
Börja med att slipa, inte bara puts utan slipa ordentligt så att alla dalar försvinner
annars ligger tidigare missfärgningar kvar i träet och kan framträda längre fram = gammal gul furu + vitt är inte vitt
Sedan vitlutar du golvet
när detta torkat (dagen efter , borstas överskottet (vita kalket) bort
dammsug noga, applicera ett tunt lager vitpigm olja ( gärna med 10%wax) i den styrka du önskar. (det ser du när du gör det ) detta för att det vita inte ska släppa (kan göra det med vissa fabrikat )
vid applicering av sista lager transparent wax

ett litet tips:
när du avslutat med din slipning o är nöjd med detta
så ska du innan du applicerar pigment
stryka ut vatten med en svamp (alltså inte mycket utan fukta golvet)
detta för att du får en ökning av tjocklek på fibrer ; mellanputsa ( kan du gör a för hand ) bort lite fiber resning o dammsug
låt torka någon timma, sedan kan du applicera pigment
då får du nästan garanterat inga märken efter slipningen ( speciellt rosor) efter väggar
annars kan det bli så att det vita förstärker sliprosor och kommer att synas ganska mycket

Hoppas du fattar vad jag menar
Jag kan ju säga så här att det svåraste du har framför dig är inte pigment eller wax
det svåraste är att få en slipning som inte syns

M
Parkett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.