Som nämnts tidigare i tråden så kanske inte stålglättad yta känns helt nödvändigt i ditt fall om slodningen görs bra. Dock kan du göra slipningen med en helikopter själv om du känner att "tummen sitter rätt". Är ju oftast slipnings-/glättningsmomentet som tar tid, så där finns en del pengar att spara.
 
MathiasS skrev:
Åja, så komplicerat är det inte och man skulle nog faen kunna få betong att skicka ett sms om man verkligen ville. Men, angående SKB. Hur slätt blir det efter en sloda? Som om man slipat?
Ädelt är tillräckligt slätt för att lägga parkett eller klinkers på. Ska man ha matta måste man finspackla först.
 
Ok. Kanske lite slätare än den sörja som tippats ut här i källaren då. Det går ju problemfritt att lägga klinker på men parkett är jag inte hundra på. Kanske med dubbla lager papp eller foam.
 
Jag har varit med och gjutit över 1500m2 med SKB med parkett och vi har bara behövt spackla 15m2. Går sjukt mycket fortare än traditionell betong och mycket lättare att få ett bra resultat för parkettläggning.
 
Enklast är väl att ta vibbfri betong, skvalpa i betongen, Sloda av det och låt brinna ett dygn. Slipa sedan ner ev ryggar med betongslip. Fördelen med att inte glätta är att man inte behöver stå och vänta på att betongen skall bränna. Då får man tillräckligt bra yta för parkett.
 
när man använder SKB och gjuter med stöd av laser, behöver man då inte viberea betongen för att den ska flyta till rätt nivå? Blir det mer likt flytspackel att jobba med?
 
MathiasS skrev:
när man använder SKB och gjuter med stöd av laser, behöver man då inte viberea betongen för att den ska flyta till rätt nivå? Blir det mer likt flytspackel att jobba med?
Nu är jag ingen betongare, men jag har för mig att SKB absolut inte får vibbas. Formen/kantelementen måste vara tät då betongen är mycket mer lättflytande.
 
SBK ska väl utläsas självkompakterande betong. Det har jag gjutit med och det stämmer, den vibreras inte. En sloda och en laser räcker för att få den i nivå. Men man måste hjälpa till, den blir inte plan av sig själv. Det hade man annars hoppats på; en betong som man bara häller i formen och sen är det klart.
 
MathiasS skrev:
när man använder SKB och gjuter med stöd av laser, behöver man då inte viberea betongen för att den ska flyta till rätt nivå? Blir det mer likt flytspackel att jobba med?
jag gjöt golvet i mitt traktorgarage med skb, en rejäl kratta och en bred sloda att gunga ut den med räckte, men det flyter ju inte som flytspackel precis, det var +3 vid tillfället och var genomsvett iförd endast tshirt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.