Hej,

är det möjligt att få en byggkredit för renovering? Tex vid större insatser så som dränering och byte av värmesystem. Vilka banker ger det? Eller är det bara blacolån som gäller? Som man sen efter renoveringen kan göra om till bolån då en mäklare värderat upp huset.

Tacksam för alla tips och tankar kring detta.
 
Det är inte säkert att du får upp värderingen. Snacka med din bank om det här.
Men har du en belåning under 85 % av huset är det ju bara att belåna huset. Har du över 85 % är det andra lån som gäller.
 
Har själv tagit blancolån för en renovering. Pratade med min bank - Danske Bank - vid köpet av sommarstugan men jag fick uppfattningen att byggkreditiv bara kunde ge pengar mot faktura. Alltså att man anlitade hantverkare och man sen fick pengar utbetalda vid uppvisande av deras fakturor. Eftersom jag planerade att göra det mesta själv blev det blancolån. Har nyligen varit i kontakt med Nordea i ett annat ärende och då berörde vi detta med byggkreditiv och de verkade ha en något mer flexibel inställning. Vi gick inte närmare in på det men det kanske kan vara så att man kan få ut pengar om man visar räkning på inköpt material? Det säkraste är väl helt enkelt att ringa din bank. Säger de nej så ring en annan bank. Jag vet inte om det finns regler om det här eller om det är upp till bankerna men det är ju helt klart värt att kolla upp.
Tala gärna om hur det gick! (y)
 
Det finns banker som har denna rigida inställning. De är naturligtvis oanvändbara för självbyggare. Men det finns också banker där du bara får pengarna in på ett konto. Sen får du göra vad du vill med dem.
 
Vet av egen erfarenhet att flertalet banker endast beviljar byggnadskreditiv för större summor, typ runt 1000 kkr varför det faller om man enbart ska renovera i måttlig omfattning, även om övriga kriterier uppfylls.
Men med banker är (ska vara) ALLT förhandlingsbart, annars byt bank vilket jag precis har gjort!0
 
Det kan vara värt att tänka på att bolån och byggkreditiv kräver pantbrev vilket kostar 2% av lånesumman direkt, om det inte finns sedan tidigare. Om man planerar att betala av lånet snabbt kan det vara smartare med blancolån.
 
Det är en förhandlingsfråga. Rent tekniskt finns inget som hindrar att ge byggnadskreditiv istället för blancolån men det är inte säkert att banken vill erbjuda detta.

Byggnadskreditiv kan mycket väl betalas ut till kundens konto, antingen som klumpsumma eller under långa omfattande entreprenader i delsummor. Vissa banker vill begränsa sin risk och ha verifierbarhet mot olika delmål antingen genom besiktning, kvitton på material eller fakturor.

Först och främst skall kunden vara tillräckligt intressant för att det ska erbjudas. Sen bör entreprenaden vara tillräckligt omfattande men där är gränserna flytande, det vanligaste är omfattning på 3-500 000 kr och uppåt inte på vanlig renovering för runt 100 000 kr. Sen är en huvudförutsättning att den summan som utges i kreditiv bedöms kunna finnas inom en värdering som hamnar inom bolånegränserna för banken.

En riktigt intressant kund kan i själva verket tom förhandla sig till vanlig 3 månaders bolåneränta på blancolån. Eller för den delen vet jag några som fått räntefritt renoveringslån i 3-6 mån med bara 320 kr uppläggningsavgift.

Men som vanlig familj är det oftast inte aktuellt med annat än blancolån förrän vi pratar om renovering med kostnad över 500 000 kr inom en kort period
 
När vi bytte fönster och ventilationssystem i huset så fick vi byggkreditiv av vår bank. Efter renoveringen gjorde vi en ny värdering och fick hela summan som bottenlån.
 
vi har nordea som bank och startade ett kreditkonto med 500K i kredit (utan avgift på förrän man börjar "nalla av det") som vi sedan bakade in i huslånet när vi kände oss klara med stora utgifter.
 
ToRy skrev:
Har själv tagit blancolån för en renovering. Pratade med min bank - Danske Bank - vid köpet av sommarstugan men jag fick uppfattningen att byggkreditiv bara kunde ge pengar mot faktura. Alltså att man anlitade hantverkare och man sen fick pengar utbetalda vid uppvisande av deras fakturor. Eftersom jag planerade att göra det mesta själv blev det blancolån. Har nyligen varit i kontakt med Nordea i ett annat ärende och då berörde vi detta med byggkreditiv och de verkade ha en något mer flexibel inställning. Vi gick inte närmare in på det men det kanske kan vara så att man kan få ut pengar om man visar räkning på inköpt material? Det säkraste är väl helt enkelt att ringa din bank. Säger de nej så ring en annan bank. Jag vet inte om det finns regler om det här eller om det är upp till bankerna men det är ju helt klart värt att kolla upp.
Tala gärna om hur det gick! (y)
Har själv kreditiv och jag var lite orolig hur hårt det skulle vara.
Skickar in småkvitton och stora fakturor på allt möjligt material.
Handlar jag något beg på Blocket så tar jag bara någon handskrivet kvitto på mitt köp och skickar med.
Får sen in pengar på mitt konto. Det verkar inte vara någon som kollar så noga det är bara ett krav på någon form av underlag de kräver.
Råkade av misstag skicka in en större faktura 2gånger det var inga problem :)
 
@Suhagg och @Moki: vilka banker har ni? Så man kan få tips om vilka man ska vända sig till.
 
Miss SG skrev:
@Suhagg och @Moki: vilka banker har ni? Så man kan få tips om vilka man ska vända sig till.
Tyvärr har det mer med enskilt bankkontors policy än övergripande regler hos storbankerna så du kan inte få helt korrekta svar förutom om någon råkar ha fått löfte precis nyligen av ett närliggande kontor.

Jag har sett både Handelsbanken, Swedbank och SEB erbjuda kreditiv till vissa kunder medan andra gånger hävdat att det endast erbjuds vid nybygge
 
I vårt fall har vi handelsbanken. Vi ansökte om ett kreditiv på 330' kr för att installera fönster och ventilation i huset.
Vi fick pengarna insatta på ett särskilt konto och kunde med det betala de fakturor vi fick i samband med renoveringen.
 
Vi har SEB, och har just nu ett kreditiv på 250000 för takbyte och badrumsrenovering. Pengarna finns på ett konto med kredit, och när vi behöver pengar därifrån gör vi en överföring till våra egna konton och betalar fakturan därifrån. I praktiken så kan vi alltså använda pengarna hur vi vill.
 
Vi fick ett blancolån för bad och köksrenovering som är räntefritt 1 år. En lokal förenignssparbank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.