Ska köpa en bilningsmaskin för att bila betonggolv för att lägga nytt avlopp. Vill ha en stark och hållbar maskin som håller i många år. Är det bara Hilti som gäller eller kan Makita och Hitachis värstingar tävla med Hilti?
 
Måste bara säga gott om Bosch GSH16-28.
Mycket bra vibrationsupptagning och en smidig maskin att arbeta med, bra avverkning och jag kan tycka att den går för en ganska fin peng ny. Min har fått slakta Balkongen med fundament, entrétrappan med fundament och hela källartrappan. Inga problem och jag är mycket nöjd att den står där inför stundande projekt.
När man kikar på bilmaskiner och skall göra ett större jobb så tycker jag som är 187cm att det är en fröjd att kunna stå helt upprätt, där ska man verkligen tänka sig för så man inte skaffar sig en för liten maskin. ÖFrdelen är även tvåhandsfattning på övre handtaget så man slipper stå krokig.

En kompis lånade en liten Hilti för att ta ut sitt badrumsgolv och han sa att det inte direkt var en njutning att stå på knä i ett par timmar... Han visste inte då att det stod en Bosch i min källare 1 kilometer bort.

Ska själv ta mitt källargolv så snart jag får GO! från tanten - Nått snack om att slutföra det man påbörjat... :x

Så jag kör med denna;
bosch-gsh-16-28-martillo-gsh1628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte den från UK hos Lawson HIS; http://www.lawson-his.co.uk/bosch-gsh-16-28-1750w-professional-demoli-p63494

Tog även med 6 extra mejslar när jag lika var i farten. Helt klart prisvärd maskin och jag tror att prismässigt så ligger den lite högre än DeWalt men billigare än Hitachi. Hilti har jag tyvärr ingen uppfattning om.

Motsvarade DeWalt har en slagkraft på 35j/1600W och Hitachi har 42j/1340W - Där klår Boschen dessa med sina 45j/1750W och aningens mer i motoreffekt.
Kikade även på Makitas motsvarighet HM1317CB och det verkar vara på 35j/1350W

Billigaste jag hittar i Sverige är ca 14.220:- och där kan man spara en slant genom att köpa den från UK. Har inte kontrollerat pris utveckligen i Tyskland.
 
Redigerat:
Note; Lawson saluför även DeWalt och Hitachi.
 
Motsvarande maskin kostar ca 350 kr / dag att hyra på ramirent/cramo. Det blir rätt många dagar man ska hyra den innan man får tillbaka en investering. Bara en tanke.
 
Jag driver företag och behöver ha en så hyra är uteslutet.
 
Förvisso, men man får ju även tillbaka något när man säljer, ca halva priset om den är i bra skick. Så det blir typ 10-15 dagar (Beroende på exakt vilken maskin och var man köper, tid och kostnad för transport till hyresstället borträknad) innan det börjar löna sig. Sen tycker jag allmänt att det är bättre att bila lite i taget istället för 8 timmar i sträck om man inte har något schema att passa. För vibrationerna är inte direkt nyttiga för lederna. Som hemmapulare är man oftast själv och har inte någon att växla med.
 

Bästa svaret

huggan skrev:
Jag driver företag och behöver ha en så hyra är uteslutet.
Om du ska använda den yrkesmässigt så tycker jag du ska välja Hilti då de har bättre service, i alla fall för företag. Kan bli billigare i längden.
 
Dock så är det lite prisskillnad. 25.000:- för Hilti och 15.000:- för Boschen

Hilti Bosch
Effekt: 1800W 1750W
Slagenergi: 30J 45J
Vikt: 14.2kg 17.9kg

Så om man bara gå på specen så vinner ju Boschen när det är en prisskillnad på 10.000:- Och då kan jag även köpa boschen från Uk och säkert få ner den några tusen. En grej dock som Hiltin inte har är kol vilket är en fördel och deras service men är det värt det?
 
Hej,

Vet inte om priset är så viktigt för dig. Men jula har en hammare som har fått bra betyg (i GDS om jag inte minns fel)
http://www.jula.se/bilningshammare-001082

Slag/min:1400
Slagstyrka: 45 J
Effekt:1700 W
Vikt: 16 kg

Kostar 2300 pengar.
Inte alls samma klass som de 10ggr så dyra alternativen så klart, men för 2300:-...

Eller jag kanske missförstod, vill du ha denna hammaren i firman för att bila upp många betonggolv? Då är det troligen krav på en annan klass. Men som privatperson, men max ett betonggolv kan en sådan räcka väl.

Kan du köpa något annat skoj för resterande 10000 :)
 
Specen ska man ta med en nypa salt. Hilti brukar skriva lägre värden i specen. Sen brukar Hilti ha en balanserad slagenergi i förhållande till maskinens vikt, upplever deras antivibration mer seriöst. Kanske inte när man bilar lite då och då men blir det många timmar så känns Hilti bättre, men jag kanske bara inbillar mig.
Men du har rätt att det är en jäkla skillnad i pris, däremot som sagt, ska du använda den dagligen yrkesmässigt så förlorar du på att vänta medan maskinen ska servas 3 veckor hos Bosch.
 
Jag bilade ner ett fundament i källaren. Till detta hyrde jag en Hilti av "stå" modell.
För mig som inte jobbar med detta var det extremt jobbigt. Framförallt jobbigt att lyfta upp maskinen och och vrida omkring den. Vidare blev det dyrt som bara den med förslitningsavgift och annat som tillkom på hyrpriset från Cramo.
Jag köpte istället en Bosch GSH11 för 3500:- inkl frakt. Fungerar perfekt och är mer "lagom" för mig att jobba med.
 
huggan skrev:
Jag driver företag och behöver ha en så hyra är uteslutet.
Nu kan du ju tyvärr inte lyfta moms från UK utan det är snarare så att svenska staten skall ha moms på maskinen när du skriver in den i firman - Men jag köpte den som sagt från Lawson-HIS och dom lyfter av UK moms om man anger giltigt VAT nummer. Kolla även frakten för att säkerställa att den inte blir billigare i Sverige.

Vad gäller service och support så var Lawson riktigt snabba där - När min kom (Hem.lev till dörren för övrigt) så var ena hjulet på förvaringslådan skadat. Ett mail och ett foto så hade jag ett nytt set med hjul hemma 5 dagar senare.
Så supporten finns och med tanke på hur den är byggd och som jag slitit på min så har jag svårt att se VAD som kan gå sönder...
 
OT:
Som företagare köper du momsfritt även inom EU. Säljaren behöver inte lägga på moms om du uppger ditt VAT-nummer när du beställer.
I deklarationen lägger du på moms (kallas omvänd beskattning eftersom köparen själv lägger på moms på sina inköp). Sedan drar du av momsen du själv lagt på. Summan blir alltså noll.

Glöm bara inte att du måste lämna en Periodisk Sammanställning över dina inköp under det kvartalet, så lite krångel blir det.
 
Varför skulle du inte kunna hyra maskin? Så gör alla stora byggfirmor (PEAB, NCC, SKANSKA) - inget kapital bundet i maskiner, inget krångel med service etc. Lite dyrare, ja - kanske men du slipper en hel del krångel och huvudbry.
 
Klart jag kan men ligga och köra en timme för att hämta en maskin känns inte så lönande och sen lämna tillbaka den med. Sen hyran på det. Inte lönsamt direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.