För att ha benders betongtakpannor vill de ha minst 14 graders vinkel för att kunna lämna garanti på sin produkt. Är detta den enda anledningen till att man inte ska ha mindre än 14 grader med betongpannor? Det går ju att bygga med mindre vinkel om man använder tex plåt. Så var kommer gränsen på 14 grader ifrån? Vad händer säg om man bygger med 13 graders vinkel och ändå använder betongpannorna?

Hoppas ni förstår frågan
 
Betongpannorna ligger ju med något flackare vinkel än taket. Har du otur rinner/stänker vattnet baklänges och in i huset.
 
Du kan lägga betongpannor (och tegelpannor också för den delen).
Men då skall du lägga en riktig papptäckning först.
Dvs med underlags- och ytpapp.

Ditt resonemang låter lite som
går det med 14° så går det med 13°
och går det med 13° så går det med 12°
och går det med 12° så går det med 11°
och går det med 11° så går det med 10°
osv.

Det är klart att det blir liten skillnad med en grads förändring.
Men du kan inte räkna med garanti på tätheten.
Och när du besiktigar vid försäljning blir det anmärkning.

För övrigt så är just gränsen 14° traditionellt grundad.
Kunde annars lika väl vara 15.
Det bygger på ett enkelt sätt att bestämma vinkeln:
På 100 cm vågrätt reser sig taket 25 cm lodrätt.
Då är det just 14° (egentligen 14,03624347°).
 
Anledningen till att jag frågar är pga en anmärkning. Bes.man mätte 13.5 grader. Entreprenören sa att de fick 13.8 och avrundade upp. Har fått ett utlåtande från benders att garanti (för pannorna) gäller.
 
Mikael_L
Jag skulle inte ligga sömnlös över 13,5°.
Visst är det lite klantigt att missa det medan det byggs, för självklart vore 14,5° lite bättre än 13,5°

Hur mycket extra vatten som kommer bakom pannorna går väl att diskutera, men trots allt blir det inte snustorrt bakom med 15° heller.
Tätheten påverkas också av hur mycket överlapp man får mellan raderna av pannor. Så 15° med minimalt (enligt läggningsinstruktionen) överlapp kanske kan vara mer otätt än 13° med maximalt överlapp.

Så hur man än vrider och vänder på det måste underlagspappen i alla fall ta lite vatten vid extremt väder.
Och någon gång kommer du säkert hitta en helt trasig panna och få undra lite över hur länge det varit öppet för väder och vind där. :|
 
  • Gilla
Akar58
  • Laddar…
Jag tänker mer på om det ska vara en viss typ av underlagspapp under 14 grader och så är det inte det. Vad säger försäkringsbolag då om det blir en vattenskada? Kanske inte spelar någon roll för mig men om försäkringsbolag kan hitta något att anmärka på så kommer de garanterat att göra det.
Som att säga att en bil klarat besiktningen trots att bromsarna underkändes för det "bara var 0,1" ifrån :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.