Vi har fastnat för Allocgolvet Domestic Rustik plank, men vi har inte hittat det "live" någonstans. Alloc bestämde vi oss för för något år sen när vi läste här på forumet att det var ett riktigt bra laminatgolv.

Vilka andra laminatgolv är riktigt bra?
 
Ingen? Det finns ju hur många fabrikat som helst t ex på Bauhaus, det är en djungel.
 
Det golvet har vi i hela huset. Det ser väldigt realistiskt ut. Dom hade det på en golvfirma när oss iaf. fastnade direkt för det.
 
Pergo har golv av olika kvalite och tillhör de bättre.
 
laminat som ser ut som trä
nej det är inget jag skulle satsa på
kallt o hårt samt opersonligt
Jag skulle aldrig gå o köpa en fiat 500 när jag egentligen vill ha en mercedes 500
Vi bor i ett land med stolt trätradition
satsa på riktigt trä o få mer tillbaka vid försäljning eftersom det höjer värdet på din bostad
 
Micke parkett skrev:
laminat som ser ut som trä
nej det är inget jag skulle satsa på
kallt o hårt samt opersonligt
Jag skulle aldrig gå o köpa en fiat 500 när jag egentligen vill ha en mercedes 500
Vi bor i ett land med stolt trätradition
satsa på riktigt trä o få mer tillbaka vid försäljning eftersom det höjer värdet på din bostad
Ibland vill man ha ett slitstarkt golv som kanske inte repas så lätt i vissa utrymmen och då fungerar laminat alldeles utmärkt. De som anser att de bra golven är "kalla och hårda" går på hörsägen då det inte stämmer längre.
Har både parkett och laminat i våra fastigheter och jag har gjort lite blindtester med bekanta, det golvet som uppfattas som tystast och varmast är ett Pergo Laminat "Longplank". Däremot ett dyrare parkettgolv uppfattas oftast som laminat då det har ett extra lackskikt som gör ytan slätare utan struktur.
Allt är beroende av hur golven är uppbyggda och vad du använder för underlag, t.ex. underlagsskiva istället för foam för vissa undergolv.
Men det jag håller med om är att vårt första Pergogolv från -88 är blankt och hårt då ytmaterialet var av typen "perstorpsskiva" och tunt, däremot otroligt slitstarkt. Däremot dagens "bättre" laminatgolv har en helt annan uppbyggnad och är dessutom tjockare.
Och har man som vi hund/ar modell större så slits trä/parkettgolven så värdet blir nog noll vid en försäljning.
 
Kan nog vara så och är det säkert oxå att laminatet har blivit bättre
Vissa har ju tom liten faner på ytan (så känslan idag blir väl lit bättre
Men jag har väl blivit lite "yrkesskadad" eftersom jag bara vill arbeta med riktigt trä
med lamell o massiv trä går det bra att tex byta ut en bräda mitt i golvet
direkt utan att plocka upp omkringliggande ( det funkar inget vidare att göra samma med laminat)
det kanske även är en anledning till min "yrkes skada" :x

Har själv 2 st stora ridgeback som rusar runt på mina golv
massivt fiskben som har lackats tidigare med 2 komp lack
= upprivet i kurvorna
i kök har jag massiv stav som är oljat
= finns revor men försvinner för ögat när golvet såptorkats
vid mat o vattenskålar som står på golv utan matta under blir inga fläckar (ligger som pärlor ovanpå golvet )
I hallarna har jag ek lamell som jag hårdwaxat
= syns inga märken överhuvudtaget varken efter hundar eller annat
Och skulle det bli större märken/slitage mm
så går det alltid att slipa upp lamell o riktigt trä så det blir som nytt igen eller ändra kulör om man vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.