Västerhaninge 17 skrev:
Köpte min kamin på Jula(fotogenkamin) och den ser ut som dieselvärmaren från Clasohlsson tycker jag !

Min har glasullsveke som måste rengöras (brännas ren) ofta,men veken håller fast jag kör på citydiesel:)
Alldeles rätt. Delarna från den ena passar till den andra. Men intressant vad du sa om glasfiberveke. Ska testa det igen...
 
Huga, det fotogen priset är närapå dubbla bensinpriset. Glöm det.
 
Göran.W
Skalman skrev:
Huga, det fotogen priset är närapå dubbla bensinpriset. Glöm det.
Ja billigt är det inte med 21 kr litern men betydligt billigare än att köpa en 5 liters dunk på macken.
Nära det dubbla bensin priset är lita att ta i när det bara är lite drygt 30% dyrare.
 
Redigerat:
Under sommaren kommer jag nu att köpa en dieselvärmare från Clas Ohlson. Vi ska se vad det är för skillnad :)
 
Intressant debatt. Jag har några nybörjarfrågor jag med.

Vi har ett isolerat (vinterträdgård) uterum med golvvärme. Det blir väldigt dyrt om vi ska hålla hög värme där på vinter o vår. Uterummet är 13 kvm. Är dieselvärmare bra för oss? Kan man sitta där medan apparaten värmer rummet, eller dör vi av kolmonoxidförgiftning? ;)

Hur lång tid skulle det ta att värma upp 13 kvm från tex 5-7 grader varmt till 20 grader? Så snart rummet nått en behaglig värme så öppnar vi i regel dörren till övriga huset o värmen därifrån håller sen även uterummet varmt.

Någon som har ett bättre uppvärmningsalternativ att dela med sig av?

Mvh,

Henrik
 
Redigerat:
Hej ni alla, jag har läst om CityDiesel , att det går att använda i lampor mm men går det också bra att anvånda i fotogenkök som Primus eller Svea till exempel?

Tack för svaret!

Ton.
 
Göran.W
Till fotogen kök funkar det mesta tex tändvätska och lacknafta.
 
Jo, men CityDiesel också?

Ton.
 
Göran.W
Oj missade frågan.
Visst funkar city diesel med.
 
jenast skrev:
Fungerar en sån här på diesel tror ni. Fotogenkamin SRE 301 3 kW . [länk]
Du hittar även manualen på Julas hemsida. Där står att man endast skall använda högkvalitativ vattenfri fotogen.

Jag förstår för övrigt inte nyttan med den kaminen. Vad har den som inte en elektrisk värmefläkt har?
 
Det blir mycket billigare att värma med en elfläkt än med diesel. Lysfotogen blir ytterligare 2-3 gånger dyrare. Fotogenkaminer passar bäst för båtkallar som bor i skärgårn och inte har el framdraget.

Hur mycket kostar citydiesel per liter? Kan det vara så många som inte har tillgång till elström?
 
Redigerat:
ehhm nyttan med en fotogenkamin eller för den delen en vanlig kamin är väl ovärderlig den dagen som det är strömavbrott och vinter. En elektrisk värmefläkt funkar inge bra utan ström så för att få den att funka krävs ju även ett elverk och då blir det nog billigare med en fotogenkamin
 
Behöver man värma upp en vinterträdgård just när det är strömavbrott någon timme?

En gasoltub är väl både enklare och hälsosammare om det blir strömavbrott.
Ska man elda fotogen ska det vara genom förgasning i forogenlyktor eller fotogenkök och inte i lampor som bara ger oförbrända kolväten och svart i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.