Mikael_L
Plutus skrev:
Är det möjligt att enas om att det är bra att sjukskrivningarna minskar?
Det är bra om det beror på att sjukdom minskar.
Det kan ev vara bra om det beror på att någon kan jobba istället för att vara hemma, trots sin sjukdom.
Lars stefan har ju tagit det bra exemplet att som utsliten eller utbränd kan man kanske göra en annan syssla istället för att vara sjukskriven, fast att dessa alternativa sysslor har i stor omfattning försvunnit.

Jag kan inte se att det skulle vara bra om det beror på att folk går ordentligt sjuka till jobbet istället för att stanna hemma, att det skulle vara bra att anställda med förslitningsvärk fortsätter att slita ut sin kropp istället för att få vård, osv.
Det enda som sker är att man skjuter upp problemet på framtiden, då det kommer bli både värre och dyrare att lösa.
Ungefär som att strunta i att byta trasiga takpannor, och tro att det är ett bra recept på sunt husägande.


Jag kan fråga dig:
Är det ensidigt bra att polisen tar färre rattonyktra i nykterhetskontroller?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
Plutus skrev:
Du kan väl inte på allvar mena att sjuktalen från 2002 var någonting bra?? Då blir ju det här en ren politiskt debatt som har lite med TS närvarobonus att göra?
Nja, jag kan faktiskt lika gärna kalla detta en medmänsklighetsdebatt.
Eller kanske en nationalekonomisk debatt.

Fast visst har det ju politiska undertoner, håller jag med om. De olika ideologierna har ju olika grad av medmänsklighet och hur den ska se ut. Samt givetvis olika nationalekonomiska mål.
Nu tänker jag inte snurra in mig en mm närmare det politiska. Hittills har jag bara tänkt på människan och samhället i allmänna termer, och så ska jag fortsätta.
 
Plutus skrev:
Du kan väl inte på allvar mena att sjuktalen från 2002 var någonting bra??
Det beror precis på vad som låg bakom dem. Det är inte bra att folk är sjuka, nej. Men du har inte lett i bevis att minskad sjukfrånvaro skulle bero på minskad sjukdom. Det finns tvärtom ganska tydliga indikationer på att så inte är fallet. Dessutom så beror mätetalen också på vad man gör med de som är långtidssjukskrivna. Om man t ex förtidspensionerar dem så försvinner de ur sjukskrivningssatistiken och denna "förbättras", utan att man egentligen ändrat några faktiskt förhållanden.

Sedan är det klart att det finns en politisk, eller ännu mer intressant, ekonomisk dimension, om vi skall bredda debatten. Vi står nu inför en stor omställning i västerlandet som närmast kan jämföras med mekaniseringen av jordbruket. Då blev uppskattningsvis åtminstone 20% av arbetsstyrkan överflödig och vi skeppade den till USA. Iom automatiseringen av administrativa ("tänkande") arbetsuppgifter så står vi inför och mitt i en minst lika stor omvälvning, med den skillnaden att vi inte kan skicka fler människor över Atlanten den här gången. Där är nämligen fullt... Hur vi skall möta den utmatningen faller under *mycket* bra frågor, och tangerar förstås sjukfrånvaro/förtidspensions-debatten.
 
Mikael_L skrev:
Jag kan fråga dig:
Är det ensidigt bra att polisen tar färre rattonyktra i nykterhetskontroller?
Precis. "Det beror på." Ett bra sätt att få ner sjuktalen är ju att ta livet av alla sjuka. Halshuggning botar huvudvärk. Statistiken kommer att se lysande ut, efter bara några år med en sådan ordning. Men man får ju vara ganska sjuk om man tyckte att det var en bra lösning, den fina statistiken oaktat...
 
Thomas59
Plutus skrev:
Det verkar finnas en stor oro för att TS förslag skulle leda till att förkylningar sprids på jobbet, men den mesta sjukskrivningen beror ju på utbrändhet, depression och andra icke smittsamma sjukdomar, där det faktiskt är bättre att man går till jobbet än stannar hemma.
Myt, myt, myt!

Förkyld blir man, i förkylningstider, vare sig arbetskamraterna är förkylda eller ej. Har man inte feber eller dåligt allmäntillstånd kan man glatt gå till jobbet utan att känna skuldkänslor för att man smittar sina arbetskamrater.

Viktigare är noggrann handhygien. Har man det klarar man sig bra även om ens arbetskamrater är förkylda.

Att de flesta av sjukskrivningarna beror på utbrändhet och depression kan iofs vara sant men är mer ett tecken på allmän slapphet och begreppsinflation. Att tycka att det är jobbigt att gå till jobbet ibland eller att vara stressad är ingen sjukdom och var det inte heller innan nåt snille kom på att kalla det utbrändhet. Samma med depression. Ett extremt urvattnat begrepp som används för allsköns helt normala tillstånd där man tycker att livet är pest.

Många undersökningar har visat att sjukskrivning bara förlänger den typen av "sjukdomar" som du relaterar till. Dom är också, i motsats till vad du påstår, i allra högsta grad "smittsamma". Möjligheten att bli sjukskriven pga utbrändhet/depression sprids nästan på samma sätt som traditionellt smittsamma sjukdomar. Kan han bli sjukskriven och gå hemma med lön kanske jag kan det också. Vore ju toppen då jag ändå tänkt renovera lite.

Såg en kille i programmet "Arga snickaren" som gått hemma i TIO ÅR (10) pga ett rånöverfall som orsakat posttraumatisk stress. Renovera kunde han dock, eller i alla fall kunde han påbörja en massa projekt. Han skulle nog ha mått betydligt bättre av att släpa sig till jobbet för att inte tala om hur mycket bättre vi skattebetalare skulle må.
 
Bara för att spinna vidare på detta OT spåret så ska vi i västvärlden supporta både en ökad skara människor som inte passar in i arbetsmarknaden PLUS att medellivslängden ökar vilket gör att det blir fler pensionärer som skall försörjas i alla dimensioner.
För att spä på ytterligare så sitter Kina på en demografisk bomb iom en-barns regeln. Detta betyder att Kina kommer ha en väldigt skev ålderfördelning om 20-30 år där en en allt mindre del kommer att tillhöra den arbetsföra befolkningen och antalet pensionärer ökar lavinartat både till följd av barnlagarna men även genom en friskare befolkning.

Slår man ihop fenomenen i väst och i Kina så ser det inte så ljust ut framöver.
 
Thomas59
Plutus skrev:
Är det möjligt att enas om att det är bra att sjukskrivningarna minskar?
Ja, enas vet jag inte ens om det är möjligt. För många är ju sjukskrivning/A-kassa en helt ok alternativ försörjningsmetod som ger tid för annat.

Sjuka ska naturligtvis sjukskrivas och kunna få vård eller vara hemma men just passiv hemmavaro är nog ett av de sämsta sätten att tillfriskna i många fall, inte alla dock.

Är det inte märkligt att vi i Sverige med en av världens bästa sjukvårdsapparater och arbetsmiljöer ändå tillhör den "sjukare" delen av världens befolkning. Sjukfrånvaron följer också i stort sett sysselsättningsgraden och graden av sjukersättning. Låg sysselsättning=hög sjukfrånvaro, hög sjukersättning=hög sjukfrånvaro.

Man kan nog utgå från att en ganska stor del av de sjukskrivna egentligen är fullt arbetsföra och borde pallra sig iväg till jobbet bums!

Klart som f-n att det är bra om sjukfrånvaron minskar om det innebär att "friska" personer går till jobbet. Sjuka ska ha vård eller alternativ sysselsättning om det kan ordnas. Annars bör dom byta jobb.
 
När sjukskrivningarna var som högst 2002 var samtidigt förtidpensioneringen stor, det är lätt att få uppfattningen att ni tycker det var bra? Ungefär som att det finns bara ett visst antal jobb, så några måste vara arbetslösa eller sjukskrivna. jag tror det är precis tvärtom, fler som arbetar ger fler arbetstillfällen.
Jag tror även att en person som sjukskriver sig p.g.a. ångest över sin livssituation skulle må bättre av att ändra sitt liv istället för att gå hemma och älta gamla oförätter.
 
Nu börjar det hetta till:wow:
 
Thomas59
Sen måste jag ju bara konstatera att det faktum att en anställd ska dra upp riktlinjer för att bonussystem inte verkar helt genomtänkt. Det är företagsledningens uppgift och bör göras så att både kort och/eller långsiktiga mål främjas.

I många fall räcker det att bara mäta de parametrar (saker) som bidrar till företagets framgång. "Det som mäts blir gjort" brukar man säga men visst, ibland måste ett incitament (bonus tex men det finns många andra incitament också) finnas.

Att ge bonus för det som redan ingår i arbetsuppgifterna och som normalt följer med en anställning bör ju tillgripas endast i extrema nödfall. Att gå till jobbet får väl anses ingå i det som man får sin lön för.

Att ge bonus för att man infinner sig på arbetsplatsen verkar ju helt nipprigt och lär ju i tillägg som sagt upplevas som en bestraffning av de stackare som måste vara hemma/VAB:a.

Rätt utformat är bonussystem ett bra styrmedel och kommer att uppskattas av de anställda som presterar bra och får sin bonus. Övriga komer att tycka att det är orättvist för allt ska vara så j-a rättvist vilket ofta likställs med att alla ska ha bonus eller så ska ingen ha. Oavsett prestation.
 
Thomas59
Plutus skrev:
När sjukskrivningarna var som högst 2002 var samtidigt förtidpensioneringen stor, det är lätt att få uppfattningen att ni tycker det var bra? Ungefär som att det finns bara ett visst antal jobb, så några måste vara arbetslösa eller sjukskrivna. jag tror det är precis tvärtom, fler som arbetar ger fler arbetstillfällen.
Jag tror även att en person som sjukskriver sig p.g.a. ångest över sin livssituation skulle må bättre av att ändra sitt liv istället för att gå hemma och älta gamla oförätter.
Så sant. Förtidspensioneringarna var ju endast ett sätt att bättra på statistiken och hade i huvudsak inget med faktiskt sjukdom och nedsatt arbetsförmåga att göra.
 
Thomas59
Nimajneb skrev:
Nu börjar det hetta till:wow:
Det var väl på tiden. Debatten var ju så ofantligt skitnöd*g.
 
Mikael_L
Plutus skrev:
När sjukskrivningarna var som högst 2002 var samtidigt förtidpensioneringen stor, det är lätt att få uppfattningen att ni tycker det var bra?
Nej det har jag aldrig tyckt vara bra. Synd att du fick den bilden.

Ungefär som att det finns bara ett visst antal jobb, så några måste vara arbetslösa eller sjukskrivna. jag tror det är precis tvärtom, fler som arbetar ger fler arbetstillfällen.
Jag tror även att en person som sjukskriver sig p.g.a. ångest över sin livssituation skulle må bättre av att ändra sitt liv istället för att gå hemma och älta gamla oförätter.
Jag har inget att anmärka på det du skriver här. I lite generaliserande svep går det nog att hitta en hel del giltighet. I de individuella fallen varierar givetvis orsak och bot oerhört.

Men tidigare svarade jag på din ganska konkreta fråga:
"Är det möjligt att enas om att det är bra att sjukskrivningarna minskar?"

Och jag vidhåller att det är helt omöjligt att bara svara ett enkelt ja på det. Utan det måste analyseras vad orsaken till förändringarna är, och sen bedöma konsekvenserna av detta, både i närtid som på lång sikt.
 
Mikael_L
Thomas59 skrev:
Det var väl på tiden. Debatten var ju så ofantligt skitnöd*g.
Thomas, du har ju helt fel. Och saknar verklighetsförankring ...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bonus modeller för anställda som är kopplade till hela företagets resultat brukar enligt min erfarenhet inte fungera som en morot utan kan mer ses som ett sätt för arbetsgivaren att lugna ner höjda ersättningskrav i alla dimensioner. Fördelen är att bonusen till skillnad från en fastställd lön kan justeras nedåt vid behov och tom tas bort utan större problem rent legalt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.