Mikael_L - Vi kan direkt slå fast att ledningen i det aktuella företaget inte hade en aning om vad det innebär att ta till sig lean. :)

Visst, man arbetar mycket med att minimera slöserierna, men man måste göra det på ett vettigt sätt och det är där kulturen (och den omdiskuterade respekten) kommer in.

Tur att det inte finns några moderatorer i den här forumdelen, för nu har vi drivit rejält från ämnet. :)
 
Redigerat:
Mikael_L
Trådämnet känns ju lite dött så där efter två-tre sidors massiv kritik mot förslaget som skulle diskuteras. ;)

Det fick liksom aldrig någon chans ...
 
Lean ska nligt det jag uppfattat handla om att korta ledtiderna från beställning till leverans. I en fabrik innebär det i många lägen att amn håller lagren små, eftersom mycket varor i lagret innebär längre ledtider. Det är inte lagret i sig som är problemet, utan att sakerna i algret har tillverkats tidigare än de behövs och därmed kostar pengar tidigare än nödvändigt. Men det är inte säkert att det är produkten i lager som är fel, det kan vara i nästa steg felet ligger, att produkten som byggs av lagervaran har problem elelr att leveranserna ut felar. Men ta regnkläder tex. Att ha en fabrik som tillvekrar exakt det som behövs till regnsäsongen funkar inte så bra, fabriken skulle få göra annat (svårt) elelr stänga ner stora delar av året. Därför sprider man tillverkningen jämnt och lägger i lager när det inte regnar.

I sjukvården handalr LEAN framförallt om att korta väntetider för patienter. Det kan ske tex genom att ha automatiska incheckningar och en manuell disk endast för de undantag som inte klarar automatiken. Det kan ske genom att provsvar och remisser skickas automatiskt istället för att ligga i en pappershög i tre veckor i väntan på att någon ska skriva under pappret och lägga det i en annan hög.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Förutsättningen för att jobba med ett Leanupplägg bygger som indikerats att det måste ligga i linje med företagets och medarbetarnas värderingar. Sedan så finns det en massa verktyg för att implementera Lean i syftet att minimera resursslöseri. Att ha synsättet "Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser!"
är ingen bra startpunkt för Lean.:p

Av dom kanske 40-50 leanimplementeringar som jag har följt mer eller mindre nära, så har nog bara hälften blivit lyckade och främsta anledningen till misslyckandet har varit en misstro till förändringar. Dom lyckade projekten har haft rätt inställning från managment och därför har dom kunnat ta åt sig verktygslådan för att kunna handgripligt genomföra förbättringar.
 
D09
Nimajneb skrev:
Förutsättningen för att jobba med ett Leanupplägg bygger som indikerats att det måste ligga i linje med företagets och medarbetarnas värderingar. Sedan så finns det en massa verktyg för att implementera Lean i syftet att minimera resursslöseri. Att ha synsättet "Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser!"
är ingen bra startpunkt för Lean.:p

Av dom kanske 40-50 leanimplementeringar som jag har följt mer eller mindre nära, så har nog bara hälften blivit lyckade och främsta anledningen till misslyckandet har varit en misstro till förändringar. Dom lyckade projekten har haft rätt inställning från managment och därför har dom kunnat ta åt sig verktygslådan för att kunna handgripligt genomföra förbättringar.
Håller med om att ledningens inställning och kunskap är avgörande, dvs skapar dom ingen efterfrågan så kommer det inte heller att hända något. Vill man spara mycket tid och pengar så skiftar man in rätt leankompetens i ledningsgruppen från start.

Däremot håller jag inte med dig i ditt uttryck om att kontroll inte skulle vara något inom lean.
Allt i min verksamhet bygger på kontroll och uppföljning på att alla gör det som man bestämt. Annars är det väldigt svårt att förändra beteenden. Brukar utgå från att man får räkna med ca 30 dagar utan avvikelse innan ett beteende är förändrat någorlunda. skulle man inte följa upp det dagligen så hade det fallerat. Har sett det många gånger också.

Att människor känner misstro är normalt och ingår i förändringsprocessen, det bemöter man genom att lyssna på deras farhågor. Har själv varit med och coachat områden som totalt fallerat och på gränsen till upplopp.
Personalen har efter ett tag visat sig vara förstående och nöjda med upplägget och väldigt drivande.

En projektledare frågade mig om tips inför ett projekt som skulle köras in. Svarade "delaktighet".
Träffade på han efter några månader och jag frågade hur det gick? - det går åt helvete svarade han, dom vill ju fan inte...
Hörde mig för lite hos personalen och det svaret jag fick av flera arga personer var att dom kände sig överkörda och inte fick vara med och påverka... Man lyckades väcka 2 års trotsen hos dom, precis som jag själv fungerar om jag inte får vara med och påverka.

Första gången jag kom i kontakt med lean var det en konsult som skulle följa mina fotspår och kolla allt jag gjorde.
Jag gjorde allt jag kunde för att hålla mig undan ( hide and seek ) innan han fick en chans att förklara hur han tänkte och vad han ville lära ut. Duktig spårare den där jäveln ;)
 
D09 skrev:
Däremot håller jag inte med dig i ditt uttryck om att kontroll inte skulle vara något inom lean.
Allt i min verksamhet bygger på kontroll och uppföljning på att alla gör det som man bestämt. Annars är det väldigt svårt att förändra beteenden. Brukar utgå från att man får räkna med ca 30 dagar utan avvikelse innan ett beteende är förändrat någorlunda. skulle man inte följa upp det dagligen så hade det fallerat. Har sett det många gånger också.
Det tyska begreppet jag syftade på bygger på att aldrig lita på någon utan att alltid kontrollera vad din "granne" gör. Min syn på lean är att var och en ska stå för sin egenkontroll och lita på sin granne att han gjort detsamma.
Att bygga upp en kontrollapparat där alla kollar varandra är ytterst destruktivt för en organsiation.
 
Det verkar finnas en stor oro för att TS förslag skulle leda till att förkylningar sprids på jobbet, men den mesta sjukskrivningen beror ju på utbrändhet, depression och andra icke smittsamma sjukdomar, där det faktiskt är bättre att man går till jobbet än stannar hemma.
 
Nimajneb skrev:
.
Att bygga upp en kontrollapparat där alla kollar varandra är ytterst destruktivt för en organsiation.
Beror inte det där lite på vad man gör egentligen? Sitter man tex som jag och projjar, ritar ritningar, markerar ut för prefabfabrik osv så blir man ofta förblindad själv på det man håller på med och då underlättar det att ha en kollega med fräscha ögon som kollar igenom ritningarna att saker är korrekta innan utskick. Ev fel och brister upptäcks direkt och det sparar tid i långa loppet. Lika så skickar tex projektören på prefabfabriken ut granskning så att jag kan kontrollera att dosor osv hamnat på rätt ställe och ev fel kan undvikas så att tex elektriker på bygget slipper bila betong.
Sitter man däremot i en löpande-band produktion så kanske saker kan göras på annorlunda vis.
 
Plutus skrev:
Det verkar finnas en stor oro för att TS förslag skulle leda till att förkylningar sprids på jobbet, men den mesta sjukskrivningen beror ju på utbrändhet, depression och andra icke smittsamma sjukdomar, där det faktiskt är bättre att man går till jobbet än stannar hemma.
Intressant... men har du någon källa på detta? Eller handlar det om långtidssjukskrivningar? Om så så är det som jag uppfattar det inte det som är problemet för TS.
 
Plutus skrev:
Det verkar finnas en stor oro för att TS förslag skulle leda till att förkylningar sprids på jobbet, men den mesta sjukskrivningen beror ju på utbrändhet, depression och andra icke smittsamma sjukdomar, där det faktiskt är bättre att man går till jobbet än stannar hemma.
Nimajneb har redan frågat om källa, och det lär blir svårt. Eftersom det inte är sant... Tittar man på korttidsfrånvaron (som det handlar om här) så toppas orsakerna av förkylning, magsjuka (vinterkräksjuka beroende på sessong) osv. Huvudvärk och VAB är de största icke-smittsamma orsakerna, men den mesta VAB har naturligtvis smitta i bakgrunden. (Se exv. http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...sakerna-till-sjukskrivning-i-sommartid-660893)

Tittar man på långtidsfrånvaron så kommer psykologiska orsaker först på andra plats (och då är kvinnor dubbelt så utsatta som män, där kommer den längre ner). Överst kommer besvär i rygg/nacke, på tredje plats totalt hjärt-kärl sjukdomar. Värt att notera här är att psykologiska orsaker dominerar i vårdande yrken som socialsekreterare, kurator, vården, präst osv. Dessa är till stor del kvinnodominerade. Även om man inte direkt kan säga vad som är hönan och ägget, så är det iaf inte orimligt att orsakssambandet är att ett psykologiskt mer tyngande arbete leder till sjukdom/skador, och det gör att vi ser fler kvinnor i statistiken.

Det finns naturligtvis ett ton källor (SCB, Försäkringskassan osv.) men en gammal goding är http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/sjukskrivning/sjukskrivninghelarap.pdf (Även om den är från 2003 så har statistiken inte ändrats något nämnvärt).

Och när vi ändå håller på så skall vi väl återigen slå ett slag mot den vanligt förekommande missuppfattningen att den ökade sjukfrånvaron beror på mer korttidsfusk. Det gör den alltså inte. Det är långtidsfrånvaron som ökat stadigt under de två senaste decennierna. Skälet till det är att det inte finns plats för halta och lytta att gå tillbaka till ett lättare arbete inom samma verksamhet längre. Industrin ställer mycket hårdare krav nu. Reträttposterna som förut kunde ta exv. rygg/nackskadade (förslitningsskador), exv. städare i verkstadsindustrin, är numera borta.

Och vad gäller den populära "utbrändheten" så var den aldrig mer än 3% och utmattningsdepressionen 6% som mest. Den är lägre idag. Så att dimensionera systemet efter det är ett gravt feltänk. (Bra sammanfattning av en av de mest namnkunniga forskarna: http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/19/sverige-hade-aldrig-n-gon-sjukskrivningsepidemi)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Är det möjligt att enas om att det är bra att sjukskrivningarna minskar?
 
Plutus skrev:
Nu vet jag inte om en artikel i newsmill är en bra källa, men det var det första jag hittade på temat "kort sjukskrivning är bra sjukskrivning" [länk]
Nu handlar ju den artikeln om extrema långtidssjukskrivningar. Något vi inte diskuterade här. De allra allra flesta korttidsfrånvarotillfällena handlar om de dagar man kan vara hemma *utan* att träffa läkare och utan sjukskrivning.

Sedan så kan ju Newsmill vara både bra och dålig. Det beror på källan. I det här fallet så är det en Moderat politiker som skrivit artikeln, som alltså knappast kan kallas neutral i frågan, givet partiets politiska ståndpunkt i frågan (hans objektivitet kan därför starkt ifrågasättas).
 
Plutus skrev:
Är det möjligt att enas om att det är bra att sjukskrivningarna minskar?
Nej, ledsen, inte ens det. Det beror på varför de minskar. Det finns tvärom studier som visar att vi riskerar att påverka livslängd och förslitning pga att vår sjukskrivningsbenägenhet minskat. Livet är ett maraton, inte ett sprint, och ett kortsiktigt fortsatt "slitande" utan återhämtning kan leda till framtida problem både för individen och samhället. Om det också är så att vissa inte kan vara sjuka pga att de inte "har råd" (för något rimlig definition på det), så är det ett tecken på ökande ekonomiska/sociala problem och klyftor, inte minskande sådana.

För att ta ett annat exempel. Jämför förr-förra lågkonjunkturen när antalet konkurser gick ner efter något år. Tecken på återhämtning? Nej, så många företag hade redan gått i graven att det bara var de allra starkaste kvar, och de kämpade de också. Så att antalet konkurser gick ner var inget sundhetstecken, tvärtom, det berodde på att det inte fanns så många företag kvar som kunde gå i konkurs...
 
Du kan väl inte på allvar mena att sjuktalen från 2002 var någonting bra?? Då blir ju det här en ren politiskt debatt som har lite med TS närvarobonus att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.