Igår kom första tunga snön, och med fjolåret färskt i minnet så måste jag fundera på snöröjningen på vår lilla gård. Är det nån som har åsikter och synpunkter på atv maskiner?
Funderar på om man ska köpa en begagnad maskin av märken som Arctic, Yamaha eller liknande för runt 40-50 000? Eller om man ska köpa en ny maskin av för mig mer okända märken som Cetec, CF Moto, Dinli, Hisun osv som finns med färdiga plogpaket för samma pengar? Maskinerna som jag tittat på ligger runt 4-500 cc och är färdiga med plogblad och vinsch.
Synpunkter någon ?
 
Grannen har en stor kina-maskin. Tycker den mest stått på verkstad. Alla möjliga fel hela tiden. Har aldrig sett honom ploga med den trots att han har blad.

Materialet i de där maskinerna håller nog inte för att ploga med. Har inget emot kina-grejor i allmänhet. Många grejor fungerar men skulle nog köpt något annat i det här fallet.
 
Min svåger köpte för ett år sen sin tredje fyrhjuling. De två första var kinamaskiner, den senaste är en dyrare märkesmaskin. Kinamaskinerna höll helt enkelt inte. Han sa direkt att det kändes att det var bättre grejer nu när han köpte senaste hjulingen, han ångrar fortfarande att han inte köpte en riktig från början. Han har dem framför allt till att köra stock i skogen men de får ju så klart hjälpa till med allt möjligt på gården.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Om budgeten ligger på 40-50 tusen, så skulle jag satsat på en rejäl traktor istället. En atv gör inte någon nytta när det bildas vallar av snö. Jag hade kikat på t.ex en bm430 med lastare och blad där bak.
 
  • Gilla
Gustav E
  • Laddar…
Den erfarenhet jag har med ATV och plogning är att det fungerar bra vid de första och andra plogningen, sedan måste man ha en traktor för att trycka upp snövallarna som ATV inte mäktar med (även med en dyr Yamaha ATV).
 
P
jag har 3 styckna 4hjulingar, alla 3 är märkesmaskiner, och 4 traktorer samt en huddig grävare.. gissa vilken som får stå för snöröjningen... det funkar bra att skotta den första tiden med atv men sen när det blir mycke snö så går det inte,, endra åker hjulingen isidled och spinner eller så går grejjerna sönder,,, been there done thät

det går bra om man har bandsats MEN då håller inte grejjerna , jag kommer att fortsätta ploga med traktorn
 
Är det enbart för snön så köp en traktor!
Men man måste ju ha leksaker med och då är atv väldigt bra :rolleyes:
 
Fast som leksak vill man väl ha en lättare tvåhjulsdriven hjuling med stel bakaxel, typ Yamaha Raptor?
 
Redigerat:
  • Gilla
Gustav E
  • Laddar…
Har skottat snö i Jämtland i 3-4 år med en kinamaskin (cf moto 500), vi skottar ca 6-700 kvm väg och uppfart hemma.

För min del har vi tillgång till traktor via alla grannar men när jag ville börja skotta själv velade vi mycket. En atv är i mångt och mycket inte lika bra som en traktor men ändå övervägde en del fördelar.

Den blev med 3 års garanti och många tillbehör ändå billig. Gav 60 000 kr inkl tippvagn, påhängsspridare och snöbladspaket mm.

Den tar lite plats i garagen i förhållande till en traktor.

Den används för att köra med vanliga bilsläpet och slänga skräp, hämta lite byggvirke mm. Körs i 70-80 km/h utan problem även med släp.

Det går perfekt att hämta några timmerstockar i grannens skog, traktor hade blivit för klumpigt för detta

Den är rent ut sagt roligt att köra vilket gör att jag nyttjat den till andra turer också. Har bla satt barnen i släpet och kört ut i skogen flertalet tillfällen och lekt, campat etc

För min del har jag rätt förutsättningar för skottning då jag kan pressa snön långt upp på gräset i början av säsongen och skapa utrymme så för min del blir inte vallarna ett bekymmer. Har inte ens nyttjat kedjorna som köptes och då har vi ändå mycket snö i Jämtland.

Är vi borta längre tid (mer än en vecka) så jag inte kan skotta så har jag dock bett granne att köra. Kan hända att det blir problematiskt annars om det kommer för mycket blötsnö.

Så jag hade inte avskrivit atv helt ändå. Se till att du köper av en bra handlare med bra service och tänk igenom förutsättningarna så du köper den maskin som passar er bäst
 
Ja, nu blir jag väl duktigt överkörd av alla "riktigta" traktor-fantaster här ;) men ett alternativ kanske kan vara ATV/Husvarna Rider med snöslunga, då försvinner problemet med snövallar helt och hållet.
Jag har kollat lite på olika alternativ och min "dröm" är en atv med slunga, men då är det ju hälften nytta hälften lek. Dock är behovet inte så stort här i göteborg, och svärfar har ju redan en atv ute på landet så lekbehovet tillftredställs ju också :)

Kinglolle, hur tungt släp får du dra med atv'n?
 
De flesta av min modell reggas utan dragkroken alternativt med max dragvikt obromsat 150 kg

Min handlare kunde regga för max dragvikt på 550 kg ursprungligen. Med lite trixande (från generalagent) så står den numera reggad för dragvikt 750 kg för att kunna dra mitt lilla skräpsläp.

Det ska erkännas att jag dock förlängt dragkroken då det vart jäkligt trångt med ursprunglig placering långt innanför spridaren och tom innanför regplåten. Denna ändring är bara med en färdig arm som sitter med en bult och ett par sprintar och ej godkänd/reggad med detta
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1351632431.871279.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla förslag och synpunkter.
ATV känns mångsidigare än traktor iaf, så det är väl därför jag snöat in på det =)
Den kommer förmodligen även att användas till annat än snöröjning.
Och traktor har jag ännu mindre kunskaper om.
Det jag tittat på i dagarna är en beg Arctic-04 med plog för ca 45.
Sen finns det ju runtom handlare som säljer nya maskiner för i stort sett samma pengar fast av andra märken då.
Så frågan är ju om man vågar köpa en "kina-maskin"
Hur rangordnas märkena inom det? Vilka är värda att titta på och vilka går bort direkt?
 
Ett annat alternativ är en fyrhjulsdriven pickup med plogblad på. Kan bli billigare.
 
Det som är viktigast om du ska ha en kinamaskin i mina ögon är att i sådana fall välja ett märke som du kan lita på gällande service och reservdelar. Finns det en vettig garanti och tillförlitlig handlare med service i din närhet är det guld värt.

För min del chansade jag pga 3 års garanti och en vettig handlare som gick i god för att maskinen skulle vara bra för pengarna. Hade jag varit alltför missnöjd tänkte jag sälja den inom garantitiden men har hitills bara bytt vajer till winschen som sliter hårt vid plogningen.

Däremot förstår jag andra som har strul så du får skapa dig en egen uppfattning om du bör köpa en begagnad kvalitetsmaskin eller ny kinavariant.

Tgb är annars ett märke med gedigen garanti och priser mellan dyrare kvalitetsmodeller som polaris, honda, yamaha mfl och de billigaste kinamaskiner som Viarelli, hisun/hsun, cf moto, goes mfl.

Tror en ny TGB går att köpa för runt 65 000-70 000 med 5 års garanti
 
Har en TGB 2011 på jobbet och en Arctic Cat 2006 hemma, kvalitetsmässigt känns det som att Arcticen är 1 år gammal och TGB'n 6år, bespara dig besvär och skippa budgetmärken är mitt råd.
TGB'n skramlar som tusan och vi har haft inne den för winchbyte, växellådsproblem, batteribyte, problem med manövrering av 4WD och några små elfel.
Även om allt gått på garanti utan problem är det inte särskilt roligt att behöva köra den fram och tillbaka till verkstan.
Det enda TGB'n har som fördel är att den har riktigt bra vändcirkel, det är dock en klen tröst dom gångerna den strular och står på kärran på väg till verkstan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.