Det kom ut en innova 30 med 2000l för 18000 på blocket idag. Karlskoga är väl lite långt för dig kanske?
 
Oj, ja den var väldigt fin! synd det var lite för långt bara.
 
Som någon nämnt förut är en vedförugn en bra idé i ditt fall. Du kan koppla in den i oljebrännarluckan. Om du har ett bra drag i skorstenen, över typ 150 mm diameter och sju meter kommer det gå bra. Eldar du med förugnen mot din ackumulatortank kommer du troligen behöva elda högst en gång om dagen ned till ganska många minus.

Rätt eldad får du en hög verkningsgrad med låg effekt under lång tid (bra esom du har ganska liten ackvolym).
Min förugn rymmer 97 liter ved som kan brinna i sju timmar om jag så vill. Momentana effekten varierar upp till extremvärde ca 70 kW (askved: det bästa som finns!) men medeleffekten kan alltså vara under 15 kW. Ingen rök syns ur skorstenen, rökgastempen ligger omkring 160 grader. Med lite trix går det att elda lite av varje: sågspån, industriflis, bös från vedboa, vattenskadad pellets... En vedförugn är i princip en gengasgenerator!

Haken är att draget måste vara rätt (i mitt fall krävs rökgasfläkt) och att det inte är direkt självklart hur man eldar. Stapla veden tätt: annars kan det ta sig i hela vedmagasinet på en gång. Resultatet blir kolmila i förugnen, tjärdal i pannan, gul rök, ledsna kråkor, arga grannar och ingen värme. Primär och sekundärluften måste balanseras noga. Min förugn kan bara reglera primärluften. Viktigt att detta reglage går lätt: det blir lite skruvande emellanåt under eldningscykeln för optimal förbränning.

Nu byter jag system, pga av att stålskorsten, panna mfl delar är uttjänta. Det blir ett mer renodlat, lätteldat system. Om jag hade en i övrigt schysst oljepanna och hittade en förugn för en långsjal skulle jag inte tveka. Det finns för halvmetersved har jag hört...
 
Kan man ens köpa förugnar idag? Är inte dom utkonkurrerade av vedpannorna och dess effektivitet?
 
Jodå, dom finns. Ex. www.kenjonugnen.se
Så länge det finns gamla pannor kvar, som i TS fall, eller eldare med sämre ekonomi/kunskap så finns det en marknad för förugnarna.
 
Vedförugn är sannerligen en övergångslösning. Marknadsandelarna sjunker i takt med att kategorin "vi som vill o kan elda o har en i övrigt fungerande oljepanna el dyl o inte låtit sig övertalas till förtida byte av försäljare/installatörer" minskar till följd av tidens gång, relativt billigare prylar och lägre räntor.

Icke desto mindre är den en bra lösning för just denna lilla skara människor. Själv övertog jag min med huset. Den har gjort tjänst länge. Snart åker den ut och jag tror jag ska ha en avskedsceremoni!
 
Förugn är kanske något för en bekant till mig.
Han snackar om bergvärme men det lär inte bli av på nåt år eller två.
Han har en ctc ved/olje kombi med underförbränning från -02 och en 1000l ack med konstant genom cirkulation.

Med en förugn och en motoriserad shuntstyrning så borde det bli ett stort kliv framåt för liten peng tills bergvärmetummen ploppar ur.
 
Förugn, Laddomat och shuntstyrning blir nog bra åt honom.

Min syster kör också med förugn i väntan på att fjärrvärmen ska nå till deras kvarter, vilket blir om något år.
 
Har en granne som har förugn mm.., det bara står sedan han bytte till bergvärme. men han är lite envis på att vilja he bort sakerna..

"kan va bra å ha" - gubbe

Tack för hjälpen allihopa.
 
Missade veckans klipp tidigare i veckan, en baxi solo innova med tankar för 6lax! Vilken miss, man vill ju gärna slå sig i skallen idag.
 
Hej alla... Som nykomling på detta forum vill jag här berätta om mitt värmesystem .. Har en gammal Diom panna och till den har jag satt en förugn för 50 cm ved .. Har haft mycket problem med dåligt drag och med mycket rök i källaren ..och en sotare som alltid klagade - för mycket tjära i skorstenen.. Byggde en skorstens fläkt..som jag körde med ett tag , men det hjälpte inte så den åkte ner igen.det enda som jag inte hade kollat var skorstenen för den var ju godkänd av besiktningsmannen...för dyra pengar.. Nu var det det ju bara den kvar att kolla , sagt och gjort...
så jag eldade på som vanligt denna dag och gick upp på taket,. tog med mig en liten spann med sågspån. Pipan har 4 kanaler så jag började med kanalen till köksspisen , tog en näve spån och lät det falla .. spånen försvann , tog sedan nästa kanal,, spånen försvann,,men i tredje kanalen där hände det ..spånen for upp igen..alltså var där ett läckage som gjorde att draget från pannan försvann.. och eftersom den kanalen ändå inte skall användas så packade jag isolering i den och i toppen böjde jag till en plåt som jag sedan fyllde med cement, så nu kommer det inget regnvatten ner i den kanalen. Och nu kom draget som jag så länge har längtat efter och har nu en sotare som är glad och det är inte så dumt det heller..
Nu är röken borta från källaren och det är lätt att tända upp i förugnen.. ett tips då du skall starta upp en brasa i förugnen....Jag börjar alltid med lite finhugget och har jag tillgång till kutterspån så tar jag några deciliter av det också,, sen tar jag 2 lite längre vedpinnar som jag stoppar in en bit ca. 15 cm i förugnens rökkanal och därefter lägger jag på som vanligt .. en tredjedel skall vara torrt resten kan vara lite fuktigare detta fungerar mycket bra.
När jag sedan tänder ugnen så tar det inte lång stund för än det tagit sig i dessa 2 pinnar och då så startar ugnen och brinner sedan som den skall.
Nu när draget blev som det skulle så brann det ju för bra, så jag fick göra en dragregulater denna är nu monterad ovanför pannan i sotluckan.. har satt en rökgasmätare i röret och efter den har jag ställt in när luckan skall börja jobba så att elden brinner lagom , har även gjort en justerings skruv till förugnen så det kommer lagom med syre in till elden. nu är jag nöjd med min uppvärmning till huset eldar nästan bara med pall och dessa får jag gratis så billigare kan man inte elda och varmt har jag och det gillar jag.. Då jag har min lilla verkstad nere i källaren så har jag ju gratis värme där och varma golv där uppe så det kan inte vara bättre..
På sommaren eldar jag en gång om dagen för att få varmvatten då fyller jag ugnen till hälften ca och låter det brinna ut för fullt. När sedan kylan kommer så kör jag dygnet runt. Har inga tankar till pannan så jag får se nu i vinter hur allt fungerar .. Kör min cirkulationspump på tid ur , den behöver ju inte vara igång hela tiden.
Så länge jag kan och orkar så kommer jag att elda med förugn ,,Förugnen för mig är livet och att få elda med ved,
Jag hoppas att ni som funderar på att köpa en förugn gör det , för när allt väl fungerar, så finns det inget bättre.
Allt som är brännbart flis , sågspån , kutterspån , mm ..bara elda och njut av värmen ...
Lägg i en tredje del med ved ca.. på med tjugo liter sågspån jämna till och packa, på med mera ved och sedan tjugo liter spån eller flis , jämna ut och packa , fyll på resten med ved stäng locket . Låt gärna spånen var lite fuktig så vara den längre.. Förugnen mår bättre när inte allt är så torrt..
Själv har jag ingen vedbod utan allt ligger ute i det fria och när det kommer in i pannrummet så är där så varmt så det torkar tillräckligt för att sedan bara lägga i ugnen.. Jag är bara så nöjd med min förugn..
Varma hälsningar till er alla.............
 
Hej .. mitt förslag är enkelt ..skaffa förugn ..lär dig elda med den och du kommer sen alltid att elda med förugn..
jag har haft min ugn i 6 år nu och jag har den bästa och därmed den billigaste värmen.. eldar i stort sett bara
pall virke och det är gratis. alla säger oj ,vad varmt och skönt du har det.
Det du behöver är en förugn, helst en så du får i 50 cm långa bitar , den är enklare att jobba med ,stora bitar mindre jobb..
sedan måste du ha en dragbegränsare mellan panna och storsten . Du behöver inga ac.tankar .dom pengarna sparar du..ett ilägg varar ca 10 timmar .Mycket bekvämt då allt under 20 cm i dia.inte behöver klyvas..
Detta är min favorit när det gäller eldning..ibland kör jag stående bitar på 80 cm ,, funkar hur bra som helst...
Varma Hälsningar
etio
 
Har fått nys om en billig mollepanna, funderar på att investera i den. Frågan är om det går att montera i pelletsbrännaren som jag redan har i den? Den har ju ingen uttag för flisbrännare på sidorna. Utan enbart en renodlad vedpanna.

Tänkte då man inte är hemmavid kanske säg 4,5 dagar. Vore perfekt att kunna slå igång brännaren och låta den ha sin gång.

Man vet ju inte hur länge den gamla pannan håller ihop.

MVH
Korvstroganoff
 
Köpet gjort för ett bra tag sedan, blev mollepannan med medföljande laddomat och 3 x500l tankar. ska bara montera ihop skiten nu.

Alla på förumet förespråkar ju stora tankar men pga väldigt låg takhöjd i källaren, max 2meter. får jag välja att köra på småtankarna.

Jag har ju en 750litare kvar sedan ett tag tillbaka, tyvärr är den för hög att ställa bredvid 500hundringarna. Då tänkte jag kanske om det går att ställa den i rummet bredvid dessa, skulle bli ett avstånd på drygt 3meter från dom andra tankarna.

Vad tror ni går det att göra så eller fuckar det upp hela konstruktionen?

Peace out alla byggahusare.

/ Korvstroganoff
 
Det går ganska bra att elda med ved i ctc 265. Köp en rökgastermometer och en motdragslucka bara. Jag har själv varit i din sits på sätt och vis. Köpte hus förra året med 265 panna. Fick barn, och jag var rädd att vi alla skulle frysa ihjäl i vintras, plus att huset skulle brinna ner och sotaren dömma ut skorstenen eftersom flera tidigare ägare eldat friskt med öppet spjäll. Och inte skulle veden räcka heller. Hur blev det då? Bara 22 kubik gick åt, och då har jag inte snålat pga bebis och sambo. Sotaren sade att skorstenen var i nyskick efter att ha filmat den. Och inte har huset brunnit ner heller. Men en ny panna är inhandlad..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.