Jag har fått en offert att gjuta ca 10cm golv (C32/40 vct 0,5) på ca 70kvm.
Allt är klart, alltså armerat, golvärme draget osv, det är alltså bara in med betongen och naturligtvis jobbet att få ut den och få det jämt och fint. I ena hörnet finns en golvbrunn som skall få lite lokalt fall.
För att få in betongen krävs pump. Jobbet är i yttre 08-område.

Offerten är inte speccad på vad som är vad, men priset är 42500 + moms.

Jag tyckte det lät lite högt, betalade klart mycket mindre på min förra gjutning (som var mindre och enklare med enbart ränna).

Vad tycker ni?
 
Prova att gjuta själv. Åk och fråga din lokala hyrfirma vad du behöver för att gjuta, läs på lite och få ihop 3-4 kompisar så kostar de under 10k och då kan du bjuda dina kompisar på en hel kväll!
 
Inte en chans att jag gjuter själv.... jag vill få till en bra yta med en gång. Skall man testa så gör jag det i ett garage eller liknande. Detta blir bostadsyta.
 
Med rätt grejer så kan du inte misslyckas. en laser, en kratta/raka, bibbrostav, stor sloda och en stor glättare så är saken biff! ytan i ett hus är inte alls lika noga som i ett garage där vill man ju ha riktigt stålslipat golv räcker att skura 1-2 gånger med glättaren. Man är bara lite nojig innan man får i betongen sedan går allt av sig själv!
 
Kanske är så, men jag tror inte det blir så mycket billigare. Kostnad för betong, bil och pump är ju fortfarande där.
Jag gissar runt 8m3 betong, 8*3kkr =24kkr, pump 5kkr(rimligt?) och kanske arbetskostnad 2gubbar *8h *500kr. Totalt strax under 40kkr. Vad kan det mer vara?
 
Nu svarar du i princip på din egen fråga.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Ska skicka dig ett par offerter så du kan jämföra lite men om man stolpar upp lite kostnader för diskussionens skull:

betong per kubik, 1400kr ungefär
Transport upp till 20km 250kr per kubik
Lossning 16kr per minut över 20minuter
Slangpump (dvs inte bil med pump) 2h 4500kr
Slang 20m 700kr (35kr metern utöver det)

+ arbete. Jag gissar att dom är klara med fall och sloda efter max 2h, ska dom också slipa golvet tar det förstås lite längre tid.

detta är priser ex moms.
 
vojma skrev:
Nu svarar du i princip på din egen fråga.
Okey, jag var inte tydlig med att jag ville ha feedback hur verklighetsspeglande mina estimat var. Men stämmer de, så har jag svarat på min egen fråga.

MathiasS skrev:
Ska skicka dig ett par offerter så du kan jämföra lite men om man stolpar upp lite kostnader för diskussionens skull:

betong per kubik, 1400kr ungefär
Transport upp till 20km 250kr per kubik
Lossning 16kr per minut över 20minuter
Slangpump (dvs inte bil med pump) 2h 4500kr
Slang 20m 700kr (35kr metern utöver det)

+ arbete. Jag gissar att dom är klara med fall och sloda efter max 2h, ska dom också slipa golvet tar det förstås lite längre tid.

detta är priser ex moms.
Stort tack!
Låter som jag skall tacka nej till det jag fått. Priserna ovan matchar ungefär vad jag betalade när jag gjöt för 5 år sedan.
Med dessa blir det ju
betong 10 m3 (nu räknar vi högt) = 14000
transport 10m3 * 40km(finns ett betongställe inom 20km men för säkerhetsskull) * 250kr = 5000kr
Lossning 1000kr (så har man 80 min på sig....)
Slangpump (det var de de skulle ha) 4500kr
Slang 2800 (för 80m slang vilket är MER än nödvändigt, typ 40 räcker nog gott)
= 34kkr ink moms plus jobb.
En siffra som trots ganska mycket säkerhet är KLART lägre än offert. Lätt val.
Jag får kolla med fler helt enkelt!
 
Redigerat:
Glömde att säga att det är med "stålglättad yta" i offerten, jag vet inte vad det är men kanske slipningen.
 
Jag tycker inte priset är särskilt dyrt. Du måste tänka på att det senhöst så betongen behöver mera tid för att stelna än vid en sommargjutning. Det kan behövas 12-16timmar innan den är färdig stålad.
 
  • Gilla
lien
  • Laddar…
Ok att betonggubbarna behöver komma tillbaka vid ett senare tillfälle, men dom ska väl ändå inte ta betalt för att stå å stirra på betong som torkar i 14h? Iofs kan det ju vara svårt att ta betalt per timme för dessa jobb eftersom det är svårt att hinna med flera jobb per dag kanske.

Man kan ju också fundera på vilken yta som behövs på detta golv. Är det heltäckningsmatta direkt på förstår jag att man behöver slipa det, är det klinker räcker det ju gott med en slodad yta.
 
MathiasS skrev:
Ok att betonggubbarna behöver komma tillbaka vid ett senare tillfälle, men dom ska väl ändå inte ta betalt för att stå å stirra på betong som torkar i 14h? Iofs kan det ju vara svårt att ta betalt per timme för dessa jobb eftersom det är svårt att hinna med flera jobb per dag kanske.

Man kan ju också fundera på vilken yta som behövs på detta golv. Är det heltäckningsmatta direkt på förstår jag att man behöver slipa det, är det klinker räcker det ju gott med en slodad yta.
Gubbarna måste vara där för att känna när betongen börjar komma, eller skickar den ett sms när den är redo? ;)
Det är därför SKB finns. Efter utläggning med laser behöver den bara slodas av. På 2-3 timmar är arbetet klart, mycket billare än traditionell betong.
 
Visst är det senhöst, men gjuts inomhus, inte uppvärmt men ett antal grader mer än ute.Gissningsvis framför allt om det brinner betong som värmer upp utrymmet.

Imorgon kommer en annan firma och tittar plus att jag har fått hugg från några fler.

När det gäller yta så tänkte jag lägga stegplast(heter det så tro?) Och sedan parkett. Min förra gjutning slodades bara och det var fullt tillräckligt.
 
Fick en offert på 27kkr plus moms med samma innehåll dvs typ 20kkr mindre än den första. Inkl stålslipad yta. Låter mer korrekt tycker jag men det kommer en "lokalare" kille förbi ikväll och tittar också.
 
Matti_75 skrev:
Gubbarna måste vara där för att känna när betongen börjar komma, eller skickar den ett sms när den är redo? ;)
Det är därför SKB finns. Efter utläggning med laser behöver den bara slodas av. På 2-3 timmar är arbetet klart, mycket billare än traditionell betong.
Åja, så komplicerat är det inte och man skulle nog faen kunna få betong att skicka ett sms om man verkligen ville. Men, angående SKB. Hur slätt blir det efter en sloda? Som om man slipat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.