Hej!

Vi har tagit hjälp av markanläggare för att bredda vår garageuppfart och därmed göra en ny stödmur längs ena sidan av garageuppfarten. Uppfarten är vinkelrät mot husets framsida. Jag ser nu att stödmuren som jobbarna börjat sätta inte här helt vinkelrät mot husets framsida vilket innebär att vår garageuppfart blir ca 16 cm smalare vid infarten än längre upp mot huset. Efter att ha mätt ordentligt kan jag konstatera att infartens bredd ändrar sig ca 4 cm per meter mur. (Dvs 4%). Man kan se med blotta ögat att det inte är rakt och jag undrar om någon vet vilka regler/toleranser som gäller vid denna typ av arbete?

Mvh Christian
 
Hej,

Jag tror du kommer få svar i forumdelen "Hantverkare", så jag flyttar inlägget dit istället. Känns som din fråga gäller vad man kan förvänta sig av en hantverkare mer än själva materialet.

Mvh

Stefan
 
Thomas Lundquist
chgr skrev:
Hej!

Vi har tagit hjälp av markanläggare för att bredda vår garageuppfart och därmed göra en ny stödmur längs ena sidan av garageuppfarten. Uppfarten är vinkelrät mot husets framsida. Jag ser nu att stödmuren som jobbarna börjat sätta inte här helt vinkelrät mot husets framsida vilket innebär att vår garageuppfart blir ca 16 cm smalare vid infarten än längre upp mot huset. Efter att ha mätt ordentligt kan jag konstatera att infartens bredd ändrar sig ca 4 cm per meter mur. (Dvs 4%). Man kan se med blotta ögat att det inte är rakt och jag undrar om någon vet vilka regler/toleranser som gäller vid denna typ av arbete?

Mvh Christian
Till att börja med så måste du stoppa arbetet, prata med "jobbarna" och beskriva hur det ska vara, vilket borde varit klart för dom innan iofs.
 
peternicklas
chgr skrev:
Hej!

Vi har tagit hjälp av markanläggare för att bredda vår garageuppfart och därmed göra en ny stödmur längs ena sidan av garageuppfarten. Uppfarten är vinkelrät mot husets framsida. Jag ser nu att stödmuren som jobbarna börjat sätta inte här helt vinkelrät mot husets framsida vilket innebär att vår garageuppfart blir ca 16 cm smalare vid infarten än längre upp mot huset. Efter att ha mätt ordentligt kan jag konstatera att infartens bredd ändrar sig ca 4 cm per meter mur. (Dvs 4%). Man kan se med blotta ögat att det inte är rakt och jag undrar om någon vet vilka regler/toleranser som gäller vid denna typ av arbete?

Mvh Christian
Skulle vilja påstå att de ska klara detta med +- några mm. Anting så lägger de efter snöre eller efter laser.
 
Har du beställt vinkelrät från början ?
 
Ja. Och givet hur tomten ser ut torde det vara uppenbart för alla att infarten skall ha samma bredd oavsett om man befinner sig i början eller i mitten av den.
 
Jag tycker detta är intressant. Måste man ta med allt i avtalet, finns inget underförstått. T ex om jag vill dela upp ett stort rum i två mindre rum och bara slå upp en vägg som delar rummet, måste jag då skriva i avtalet att jag vill ha väggen rak annars kan hantverkaren göra den hur sned han vill?

Nu kanske min fråga var överdriven men jag vill veta hur det ligger till precis som TS.

Mvh
Bambi
 
Thomas Lundquist
Bambi skrev:
Jag tycker detta är intressant. Måste man ta med allt i avtalet, finns inget underförstått. T ex om jag vill dela upp ett stort rum i två mindre rum och bara slå upp en vägg som delar rummet, måste jag då skriva i avtalet att jag vill ha väggen rak annars kan hantverkaren göra den hur sned han vill?

Nu kanske min fråga var överdriven men jag vill veta hur det ligger till precis som TS.

Mvh
Bambi
Jag tycker också att detta är intressant. Vill man ha en vinkelrät vägg eller infart ska man naturligtvis inte behöva påpeka det om det inte är i speciella fall. Däremot om man vill ha saker snett ska så det påpekas.

Jag tror det här handlar om ett lågprisalternativ där utländsk outbildad arbetskraft håller på. Men jag kan ha fel.
 
Korvgubbe
Bambi skrev:
Jag tycker detta är intressant. Måste man ta med allt i avtalet, finns inget underförstått.
Vad jag har förstått av diverse hantverkare på forumet så är det precis så, i TS fall verkar det som att det var uppenbart att muren skulle gå vinkelrätt men att TS ändå varit duktigt och beställt just detta. Förmodligen har TS glömt att speca i förhållande till vad muren skulle vara vinkelrät, således är det även denna gången helt och hållet kundens fel...
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag tror det här handlar om ett lågprisalternativ där utländsk outbildad arbetskraft håller på. Men jag kan ha fel.
Visst kan du ha rätt, men jag ser faktiskt inte att problemet i det här fallet handlar om varken att vara outbildad eller utlänsk och att det skulle behöva bli snett bara för att det är billigt är väl inte givet så jag kan tycka att det är lite tröttsamt och onödigt med den här typen av antydningar.

Det räcker att ha med sig ett måttband och ett snöre och att mäta upp var muren ska gå kräver varken att man är svensk eller utbildad utan det handlar om rent slarv om man inte lyckas. Och oavsett om det skulle vara billigt så tjänar man knappast mer än några minuter på att strunta i att mäta var muren ska gå vilket bara skapar en missnöjd kund även om muren i sig är OK.

Så jag håller med Thomas att ta upp det direkt och ge dom chansen att göra rätt. I annat fall så är det bara att se till att inte betala innan resultatet är det som TS anser att man avtalat om.
 
Jag funderar på om uppfarten lutar brant samt vilken mur som används? Jag tänker tex på Benders Boston antik där man kan förskjuta varje varv 10mm, då flyttas muren i sidled... Men det vore kanske en för enkel förklaring...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.