ImageUploadedByTapatalk1351548476.611291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1351548486.618630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej,

Måste väck med en stolpe i garaget,

Säljaren mumlade lite om att vid byggtillfället så behövdes inte stolpen, och enligt ritningen är ingen stolpe där,

Stolpen står i mitten av garaget och mäter 40*20cm ca,

Vågar ja fimpa stolpen?

Mvh
 
Det måste ju finnas en anledning till varför man sätter en stolpe på 400x200 i mitten av ett garage!?
Är planlösningen på övre plan ändrat på något sätt så att stolpen fyller en funktion?
Finns sättningar eller annat som kan vara grunden till att man konstruerat stolpen där den står?
Vad är den konstruerad utav? Massivt virke eller murad/gjuten så fyller den definitivt ett syfte, totalt ihålig och gips så kan den inte direkt vara en bärande lösning.

- Det är ju inte så att man bara murar upp en pelare för att se om man kan i mitten av ett garage och sedan glömmer den i 20+ år.

Nja, den måste ju vara där av en anledning...
 
Den är betong,

Sättningar etc verkar det inte finnas.

Ritningarna stämmer överens med hur det ser ut idag,

Det känns ju som den inte är till någon nytta, de är ju inte direkt någon otrolig tyngd på den heller.
 
Golvet sviktade väl, så dom satt in stolpen? Kan du leva med golvsvikt, eller lösa avbärningen på annat sätt i garaget?
 
Kan ju bära upp golvet med en i balk men de känns inte så kul,
Golvsvikt i ett gjutet tak/golv känns ju inte som de borde göra det iaf,

Får kanske höra med någon som har lite mer koll på sånt här och be honom komma å kolla,
 
Det låter vettigt, en byggingenjör borde rätt snabbt kunna bedöma omständigheter och varför stolpen är där.
Fem meter spännvid är rätt mycket om där inte är balkar som tar upp lasterna och är det på det viset så förstår jag att de stt stolpen där.

/Kent
 
P
Har också en stolpe i min källare och den står i tvättstugan som inte är större än 8-9 kvm. Den är i lättbetong eller betonghålsten så jag funderar på att såga ett snitt i den för att se om den bär upp något innan jag river. Är din gjord i gjuten betong blir det ju så klart svårare att såga.
 
Bad för balk kan tänkas räcka för uppbärningen utav taket?

Nån I balk 100*100 mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.