Rookie question, men som nybliven ägare till ett litet fritidshus med hyggligt stor tomt (1950kvm, varav majoriteten är gräsmatta) så är det mycket att lära sig. Jag har än så länge fokuserat på isolering, ventilation, altaner mm. Men trädgården skall också skötas om och gräsmattan hade inte blivit klippt under våren så vi snackar nästan 2000kvm gräs som var ca 40 cm högt på sina ställen. En sak som jag aldrig tänkt på är hur mycket gräs det blir av detta. Just nu är allt dumpat i ena hörnet av tomten, där det tidigare fanns en mindre komposthög för trädgårdsavfall. Denna är nu totalt översvämmad och jag har nu en driva på ca 3x1.5x1.5 meter med gräsklipp. Jag kan inte tänka mig att det är bra att bara låta det ligga, gud vet vad som kommer gömma sig i detta framöver. Som jag ser har jag två val:

1. Bränna eländet, inte så smart nu kanske då jag säkert tänder eld på halva området, att elda i ett oljefat kanske gör det lite mer kontrollerat, men jag undviker nog helst detta, grannarna uppskattar nog inte det så mycket heller.

2. Forsla bort eländet genom att börja packa det i säckar, ta det översta torra lagret varje dag och samla säckarna tills dessa att jag kan köra allt till någon återvinningstation, rimligtvis bör jag kunna packa ganska mycket torrt gräs i en säck utan att det blir för tungt. Isåfall, bör jag packa det i papperssäckar eller plastsäckar för att bara kunna dumpa det någonstans?

Andra förslag? Hur gör ni? Problemet uppstår kanske inte om man regelbundet sköter om gräsmattan, det blir ju inte dessa absurda mängder så man kan kanske ta hand om det själv, alternativt så blir det kanske någon säck att forsla bort.
 
Hej!

Om du har så stor tomt borde du väl kunna anlägga en kompost i något hörn?
Perfekt för trädgårdsavfall som gräs och ogräs ;)

/pinebar
 
Ja, jo det är ju det jag har (där någonstans under allt gräs), men denna gången känns det som att det är överdrivet mycket gräs att kompostera, men det kanske det inte kan bli? Jag är som sagt helt novis när det gäller trädgårdsbiten, finns det några bra länkar till hur man anlägger och sköter en kompost? Tar det inte evigheter att bli av med allt?
 
Om du blandar gräsklipp och sand lager för lager får du väldigt fin blomjord.
Sök efter mer info på www.odla.nu där finns t ex en hel avdelning som rör kompost.
Kan varmt rekommendera att skaffa minst en, gärna 2 varmkomposter, där kan du göra finfin jord av allt trädgårdavfall, och även matavfall.
Varmkompost ger också betydligt mindre bekymmer med sniglar än "markvarianten".
mvh
greenbay
 
Jag skulle nog låta gräset ligga kvar på sin plats = den gamla komposten.

Låter du gräset ligga i sin hög över vintern så ska du se att det sjunker ihop till en bråkdel av sin nuvarande höjd.

Med den metoden blir det inte matjord lika snabbt som i en varmkompost utan det kanske tar 2 år. Men å andra sidan behöver du inte packa några säckar och inte köpa några varmkomposter. Det lät som om du hade rätt mycket annat att göra med isolering och allt möjligt...

Vår kompost är helt enkelt en hög i skogsbrynet. Fungerar hur bra som helst; vad som ser ut som flera kubikmeter löv på hösten förvandlas till typ 5-10 cm tjockt lager över vintern. Skulle nog tro att gräs funkar likadant.

Eftersom vi har riklig tillgång till hästgödsel hos grannen har jag sällan brytt mig om att använda kompostjorden, så jag vet inte riktigt hur lång tid det tar innan det blir bra matjord. Ett par år skulle jag tro. Det förmultnar bättre om man vänder uppockner på högen med en grep någon gång.
 
Tack för tipsen än så länge. Karins alternativ är mest lockande av förståeliga skäl :D Det enda jag egentligen bryr mig om är om det är någon risk, om man får säga så, att låta en stor hög gräs ligga en längre tid. Eftersom vi bara kommer tillbringa tid i huset från och till så har vi ingen tid eller behov att fixa vår egen jord/gödning. Vi kommer inte ha någon odling eller sköta om större mängder växter. Vi kommer heller inte kompostera matavfall eftersom det inte är lönt (små mängder och marginell kostnad i avfallshantering). Så så som det ser ut nu så bygger jag kanske bara ut den inhägnad den tidigare ägaren byggt och låter det ligga.
 
Även om ni inte kommer att odla mycket annat har ni - som sagt - en stor gräsmatta. Den behöver emellanåt toppdressing. Och då blir kompostjorden en god bas.
 
Var själv i samma situation nyss. Var gör man av allt gräs :-? Jag tyckte att det bara var att slänga bakom skjulet men enligt mina trädgårdskunniga föräldrar är det inte bra att låta gräset ligga i en hög. Högen behöver tydligen "motion" annars börjar gräset lukta illa om det inte rörs om då och då (gäller tydligen endast gräshögar). I vårt bostadsområde finns det ett gemensamt ställe för trädgårdsavfall, så det var bara att slänga upp det på kärran och köra iväg! Kanske finns hos er oxå eller kör ut det i skogen ;)
 
Gräs blir snabbt en svart gegga som luktar pyton, "motionera" var en bra lösning.
Så problem med plats är löst innan vintern, men då måste du skotta omkring geggat istället eller blanda in sand och grenflis från kompostkvarnen.

Henrik
 
Karins råd låter vettigast eftersom det gäller fritidshus/tomt. Jag avråder från varmkompost - en sådan bör användas/utnyttjas fullt ut och det kommer ni inte att göra. Eftersom ni jobbat en del med renovering inomhus förmodar jag att ni är ganska händiga ;). Bygg två-tre enkla men rejält stora kompostbingar - gärna sammanfogade - i en hörna av trädgården. Flytta över gräsklippet i nästa binge när den blir halvfull, rör om då och då. Ni får säkerligen en del löv framåt hösten som ni kan blanda upp komposten med. Av detta får ni senare utmärkt jord som kan användas till mycket! Inköp av en stor säck torv är heller ingen dum investering - blanda i en del av detta då och då när gräsklippet blir allför vått.

Annars är en mulchergräsklippare också en bra lösning för så stor gräsmatta.
 
tackar tackar, nä att krångla med varmkopost blir inget alternativ, det blir nog att utöka den kompost som finns idag lite grann och bara låta det ta sin tid. Sen kommer det antagligen investeras i en mer avancerad klippare, men som alla andra nyblivna husägare vet så är det många önskemål som budgeten skall klara att uppfylla (en budget som tyvärr redan är körd i sank :D )
 
Vad bra att det på en del ställen "finns ett gemensamt ställe att slänga trädgårdsavfall på"!
Vad mördarsniglarna frodas på sådana ställen...
En varmkompost behöver inte "skötas om hela tiden", skillnaden mot att lägga allt i en hög (för att vända på det emellanåt) är, att i varmkomposten går det snabbare. I varmkomposten kan ni lägga ALLT avfall från trädgården kvistar grenar, gräsklipp, ogräs, (men låt det torka och dö först). Ni kan dessutom slänga matavfall här, inte för att spara pengar på sophämtningen, utan för att få en hemtillverkad, kontrollerad kompostjord till trädgården.
Skaffa en varmkompost, kan byggas hemma, släng allt i den, och ni slipper gå till soptunnan efter middagen, åka till återvinningen med gräsklipp, köra med skottkärran till det gemensamma stället, och ni hjälper åtminstone inte till att sprida mördarsniglar. Ni kanske inte har dessa sniglar hos er ännu, men om de sprider sig till ert område vill ni inte ha en massa halvt nedbrutet trädgårdsavfall i närheten.
mvh
greenbay
 
i vår kommun kan man under sommarhalvåret skaffa en separat 700liters tunna för trädgårdsavfall som bara kostar ca 700kr med tömmning var 14 dag. Ring och fråga din kommun om de har liknande alternativ.. väldigt smidigt..
 
Jag blandar gräs med flis från kompostkvarnen (vi har en hel del ris och kvistar att ta hand om varje år). Det blir finfin kompost utan att man behöver "motionera" den.

Har man buskar och träd som vill ha lite extra gott kan man lägga ett lager med upp till 10 cm gräsklipp under dem utan att det börjar lukta. Det håller fukten, ger en del gödsel och minskar ogräset. Jag lägger gräsklipp under hallon och vinbär under första halvan av sommaren. Nu senast la jag det mesta under rhododendronen för att hålla kvar fukten i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.