Det här kanske låter konstigt men, finns det någon färg som man kan använda i tak, på väggar och för att måla om brun/svarta fönsterramar/dörrkarmar?

Tänkte sprutmåla nästan hela huset under renoveringen.
Ska börja med vardagsrummet och vill ha det vitt men helst undvika färgbyte om jag kan.
Kan jag maskera allt och sen blåsa över allt två/tre ggr på en dag vore det kalas.

Alla tips uppskattas!

PS. Gärna vattenburen.
 
Hej,

Hade du tänkt detta som en grundfärg för att sedan färdigmåla med andra färger?

Problemet är att man använder olika glans på tex tak och väggar. Taket ska vara mattare än väggen. Fönster dörrkarmar brukar också målas med en glansigare snickerifärg.

Jag har testat att måla en dörr med en färg avsedd för tak, dvs ganska matt. Var tvungen att måla om den för att den blev smutsig direkt av fingeravtryck och annat som kom nära.

Speciellt fönsterramar och dörrkarmar behöver en hård färg med hög glans som klarar av slitage av tex en dammsugarslang som löper mot. Detta klarar inte en takfärg av.

Om du istället väljer att måla taket med en väggfärg, med normal glans, så kommer du nog inte vara nöjd med taket. Lampor och solen kommer reflekteras på ett sett som kan vara störande.

Om du ska sprutmåla allt så innebär det ganska mycket förarbete. Att maskera och täcka tex väggarna och ta taket för sig självt tar inte så mycket extra tid och kostar inte heller så mycket extra.
Då har du möjlighet att använda olika färger med olika nyanser.

Är det så att detta är ett rum/hus/stuga som du inte bryr dig om resultatet på så noga så visst, det går.

Mvh

Stefan
 
Gick i samma banor själv att spruta allt men lade ned tanken och rollade väggar och tak - Tänker däremot ta upp det igen när det är dags att få mina furufönster vita - Maska av runt fönster och en meter ut med statisk plast och en hel del på golvet. Maskera rutan och plocka dän handtag sen bara gå på med HVLP'n..

Måla ÄR tråkigt... Och kan man göra det enklare så är jag helt klart idel öra.

Stew har en poäng med färgvalet - Vägg, golv och snickerier behandlas annorlunda. Dock så kör jag alltid glans 7 på både vägg och tak och gör ingen skillnad på de två. Bortsett i kök där jag alltid tar glans 20.
 
Vill man ha glansiga väggar?
Köks- och toa-tak vet jag ska högre glanstal än övriga men jag sett aldrig reflektioner i kökstaket.

Känns som att ni säger emot varandra lite.

Jag kan kanske blåsa allt med väggfärg som grund för att sen lägga med pensel runt fönster och dörrar.
Taket räcker med att hålla en kartong mot väggen när man tar kanter så blir det inte överlappat.

Jag har för övrigt ingen luftdriven färgspruta utan en riktig målarstation så det blir inte damm som när man lackar bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.