Hejsan! Jag har hittat ett par stålfjäderdämpare men de är väldigt dyra då de är inriktade på industri / företag..., de kostar 250 kr styck. Det är liksom 1000 kr för ett par fjädrar. Vill gärna försöka hitta något billigare i med att jag inte är 100% på att det kommer lösa problemet (LVP har ett högfrekvent vibrerande).

Har ni några tipsa på vart man kan hitta fjädrar som är cirka 4-8 cm i diameter, och kanske 5-7 cm höga. Samt ska de klara 20 kg, samt 40-50 kg, då min LPV är mycket tyngre på ena sidan.

Obs, jag har provat med gummimatta men det fungerade inte alls. Så vill att tråden håller sig till ämnet fjädrar och vart jag kan hitta billiga sådana.

Se bifogad bild på vad jag söker på ett ungefär.
 
  • sn[1].jpg
De du länkar till har jag sett oxå och där går det tyvärr inte beställa i olika styrka, vilket blir att LVP:n kommer luta.

Jag har inte provat gummidämpare av anledningen att jag inte tror de klarar av att faktiskt hantera vibrationerna som det är tal om. Men i med att de är väldigt billiga så vore det väl inte dumt att prova.
De säger hårdhet 55, men vad betyder det? Finns det något index som förklarar?
Samt tyvärr så gummi blir ju hårdare vintertid och tappar sin förmåga.
Vart kan jag annars i butik hitta de bättre gummidämparna som inte egentligen är motorfästen för bilar...
 
Den här då?

Det framgår inte exakt men det står att två är mjuka och två är hårda?
http://enduser.entrade.ehandel.net/sv/category/108/Vibrationsdampare

Menar du att din pump väger 20kg på ena sidan och 40-50 på andra? De fjädrarna ovan skall ju klara mellan 20-30 kilo. 2 på 20 och 2 på 30 säger mig att utedelen kan väga 100kilo vilket för mig är ganska mycket, min väger inte ens i närheten.

Sen är det ju placeringen som är ganska avgörande - Du kan inte placera den på ett eget stativ? Sitter den på fasaden idag?
Min sitter under altanen ca 1.5 meter från fasaden på gummi dämpare och jag kan inte säga att jag hör annat än ljudet från innedelen...
 
Tog nog i då jag hellre ser dom lite hårdare än för mjuka där de går i botten. Det är lite av en gigant med dubbla fläktar som står på altanen just nu.

Se bild. Den väger som ett as, då jag alldeles nyligen gjorde om infästningen av den genom att sätta dit betongplintar som står på jord ovan plattorna som altanen vilar på. Det är ett doft stomljud som tar sig hela vägen in i huset.

IMG_0040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt produktbladet så väger den ca 130kg... och det tror jag på.
 
Provat gummidämpare nu som är som fötter och det minskade ljudet lite iaf. Men bara marginellt. Så fortfarande ett dovt stomljud kvar. Tror betongplintarna ligger an mot bjälklaget i altanen.
 
Johnny Viking skrev:
Provat gummidämpare nu som är som fötter och det minskade ljudet lite iaf. Men bara marginellt. Så fortfarande ett dovt stomljud kvar. Tror betongplintarna ligger an mot bjälklaget i altanen.
Så kan det mycket väl vara - Det är ju rätt nära fasaden... Känns ganska radikalt att riva upp trallen dessutom.
 
Uppmätte just nu skillnaden till ca 5 db. Ligger på 35-42 db utan kuddarna och ca 30-36 db med gummidämpare.

Undrar om fjädrar kan gå ner det ytterligare. Märkte dock nu när värsta rasslet försvunnit att fläkarna står för en del av det här dova ljudet.

Vad skulle man kunna göra åt det här? Flytta ut maskinen? Går bara flytta ca 5-10 cm som mest. Om ens det.
 
A
Stefan N Stefan N skrev:
Funderar på att välja dessa till min luft/luft och byta ut mina gummidämpare som har spruckigt lite, är det ett bra alternativ? [länk]
dom vart ju billiga
klart du skall ha sådana.
 
A
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Uppmätte just nu skillnaden till ca 5 db. Ligger på 35-42 db utan kuddarna och ca 30-36 db med gummidämpare.

Undrar om fjädrar kan gå ner det ytterligare. Märkte dock nu när värsta rasslet försvunnit att fläkarna står för en del av det här dova ljudet.

Vad skulle man kunna göra åt det här? Flytta ut maskinen? Går bara flytta ca 5-10 cm som mest. Om ens det.
du kan ju prova att ta bort träribborna och sätta ishockeypuckar under fötterna
hur eller hus skulle jag ha träribborna på andra ledden dvs tvärs trallen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.