Mikael_L skrev:
Eller tror du dom sprutmålade år 1910? ;)
Haha, nä men jag är så imponerad av lackeringen av moderna nytillverkade fönster så jag försöker få till samma resultat på nåt sätt. Men det blir väl penseln till slut i alla fall då (y)
 
Mikael_L
Jag tycker väl att du kan prova att sprutmåla om du känner för det.
Men maskeringsjobbet blir ju grymt jobbigt, och efter du slitit bort maskeringstapen får du en skarp färgrand där,
Men du tänkte kanske att måla innan glasning och innan man monterar beslag, det är ju en annan femma.
Men om glasen sitter med gammal kitteknik så ska det målas upp 1-3mm på glaset för att få vattentätt.


Men som sagt, ska det se gammalt och genuint ut så är ju inte sprutmålade ytor rätt. Men du trivs kanske bättre med dessa?! Det brukar iaf vara lättare att rengöra. :)

Själv har jag förr i tiden varit mer emot handmålad och sånt, utan slätt och professionellt fabrikstillverkat skulle allt helst se ut. Men jag har ändrat mig en hel del. Idag penselmålar vi alla invändiga fönstersmygar i huset för att jag gillar att det ser ut som hantverk.
Och ibland kan jag komma på mig med att tycka att färgen flyter ut för bra så det nästan inte blir något kvar av penseldragen, trots att det är en vattenburen färg.
Men knepet här är ju att måla ett relativt tjockt skikt, så det flyter ut.

Det ska man nog inte göra med en utomhusfärg på fönsterbågarna, särskilt om man skulle hemfalla åt att använda linoljefärg. Med linoljefärg är det så tunna lager som möjligt och att arbeta in färgen ordentligt som gäller. Annars brukar det börja flaga fult en massa år för tidigt.
 
Om du vill få fram den gamla looken så är sprutmålning helt fel och penselmålning med tunnt utstruken linoljefärg helt rätt. Om du målar med moderna vattenspädbara färger så är det dock svårt undvika ojämnhet och penselstreck eftersom färgen hinner stelna innan du är färdig med penslandet. Det är en helt annan teknik, i alla fall. Vattenspädbara färger målas flödigt med syntetpensel och man får inte gå tillbaka till redan strukna ytor.

Målar man med linoljefärg är allting tvärtom. Styv naturbortpensel, stryk ur färgen tunnt, gå över tidigare strukna ytor gång på gång för att arbeta bort ev rinningar och ojämnheter. Linoljefärg av kvalitet är tjockare än alla andra färger du skådat , så det är inget för sprutan.

Vad gäller glans så får du en finish som vittrar med tiden, med färgkritning. Ett vackert åldrande till skillnad från moderna färger som bevarar kulören men så småningom flagnar. Om du eftersträvar högblanka fönstersnickerier inomhus som var modernt vid förra seklet, så finns det en oljefernissa man kan lägga på linoljemålningen.
 
På dom flesta färgburkar jag har läst på står det "skall ej spädas". Kan man späda dom i alla fall? Det finns ju nästan ingen färgburk där det står att det är okej att späda ut färgen.
Hittar heller ingen information om viskositet på färgburkarna. Var kan man få info om hur man späder färgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.