S
Tja, vi köpte ett 100 år gammalt hus med renoveringsbehov med friskrivningsklausul. Visserligen besiktigade vi först, men, tja den besiktningen var inte mycket värd, insåg jag ungeför samtidigt som den gjordes. Förhoppningsvis finns det bättre besiktningsmä där ute än de jag råkat ut för.

Som någon sa, givet att ni köper ett hus så som ni beskriver med friskrivning etc, vad skulle då senare kunna få er att vilja häva köpet. Ni nämner en sak, äkta hussvamp som leder till rivning/bränning. Jag gissar att det itne finns så många fler anledningar.

Så, de då att få göra en besiktning, förbered en besiktningsman redan innan och kolla om han kan preliminärboka en tid, så kan ni säga att besiktningsmannen är klar och kan vara klar med besiktningen imorgon (eller senast den dag mäklaren är klar att skriva under kontraktet, t.ex), alternativt be att få med den enda orsaken till hävning som ni vill, hussvampen.

Om ni nekas besiktning, avkrävs friskrivning och huset sedan visar sig ha hussvamp och måste brännas, så kan ju det leda till en intressant rättsprocess, undrar om något liknande har avhandlats någon gång i svensk domstol.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Iom att det är ett dödsbo vill de nog sälja med friskrivning och utan hävningsklausul.
Friskrivning är logisk då dödsboet kommer att upplösas, så ni kommer ändå inte att ha någon motpart att hävda dolda fel mot.
Om de bor långt bort vill de nog ha affären klar så snabbt som möjligt, dvs utan hävningsklausul. Om man ser det från deras sida krävs det nog att ni kan lägga ett väsentligt bättre bud än den andre köparens slutbud, för att det skall vara lönt för dem att krångla.
Risken finns ju att den andre köparen redan har planer att blåsa ut och bygga nytt på den centrala tomten.
 
Egentligen förstår jag inte varför ni skall ha sådan besiktning. Mät fuktigheten i de områden som ni är osäkra på. Risken att det finns äkta hussvamp i hela huset känns ju oerhört tveksamt.
 
Skruvarn skrev:
Vi vill köpa ett gammalt hus i en mellanstor stad. Ena delen från 1850-talet och andra delen byggdes till någon gång på 50-talet. Det är ett dödsbo och barnbarnen som säljer vet i princip inget om husets skick. De bor inte i samma stad och är måna om att få sålt snabbt och slippa ha ansvaret för huset (tro sjutton det...). Pga av husets skick är priset ganska lågt satt, men det är en stor tomt och ett centralt, attraktivt läge. Det ökar såklart intresset så nu har det blivit en sjuhelsickes budgivning där en "smart" köpare inte bara gjorde en kraftig höjning, utan också tyckte att det gick finemang att köpa huset utan städning, med snabbt tillträde, men framförallt utan besiktning. Toppen sade säljaren och nu har det här blivit tre krav som ställs för den som vill köpa. Budgivningen rullar på i alla fall, men har i alla fall tagit paus idag söndag... Hur göra?

Vi funderar på följande: om vi vinner budgivningen så ber vi helt enkelt mäklaren att vidareförmedla att vi vill göra en besiktning innan vi skriver kontrakt alt friskrivningsklausul. Vi riskerar att säljaren säger tack och adjö och väljer en annan köpare (speciellt med tanke på att det finns 2-3 till intresserade i det här läget). Men om vi ändå skriver kontrakt och vid besiktning efteråt upptäcker tex hussvamp och att hela huset måste rivas/brännas, kan vi då hävda att säljaren hindrat oss att uppfylla vår undersökningsplikt genom att inte låtas oss göra en besiktning innan kontraktsskrivning? Vid ett sådant worst case scenario kan vi såklart häva köpet, men då förlorar vi ju handpenningen. Mycket pengar för oss... Kan man undvika det?

Å andra sidan: vad riskerar vi genom att inte besiktiga innan? Vi vet redan att det är ett gammalt slitet hus som behöver renoveras och moderniseras rejält. Även om priset skulle stiga ett par hundra tusen till så ligger det fortfarande långt under (miljonen) vad ett vanligt hus i det här området kostar. Att det är stor riskt att torpargrunden har problem räknar vi med, att plåttaket behöver bytas inom de närmasta åren lika så. Vi tror också att skorsternarna måste muras om, uppvärmningssystemet måste fixas (ingen uppvärmning idag i gamla huset från 1850, bara kakelugnar och vedspis som inte använts på väldigt länge), fuktskada i ena hörnet på övervåningen annars ser eternitfasaden (som vi planerar ha kvar) bra ut, nya hängrännor och stuprör, nytt badrum (finns bara toalett i huvudbyggnaden idag), kitta om och måla om fönstren, måla om huset och övrigt småfixande. Går det över huvud taget att göra en säker affär på så här gamla hus? Inspektionslucka finns tex inte så torpargrunden kommer vi ändå inte säkert veta tillståndet på förrän vi fått tillträde och själva kan riva upp golv och kolla inifrån.

Att det är mycket jobb vet vi, men det här är första gången vi hittat ett hus som vi båda känner skulle kunna bli vår familjs hem för lång tid framöver. Med risk för att svära i kyrkan i boaffärssammanhang, så vill vi ändå inte underskatta värdet av lust och känsla... De renoveringar vi gjort hittills hade vi aldrig orkat med om vi inte hela tiden för vårt inre haft en bild av hur bra det skulle bli - att bara har hittat ett sådant här fint, gammalt hus är häftigt för oss! Så vad säger ni på forumet? Kanske till och med någon med erfarenhet av något liknande..?
Hej!

Har titta på många gamla hus under de senaste två åren. Och på vad ni beskriver skulle jag aldrig köpa huset utan en ordentlig besiktning. Det både lyser rött och ringer varningsklockor om eran beskrivning. Ett hus utan värm kan total förstöras på ett par år. Mögel och fukt! Nu vet jag inte hur duktiga ni är på att renovera eller hur mycken kapital ni har men det låter som om det kommer bli heltid och mycket pengar dom närmsta åren. Att ge sig in i ett renoveringsprojekt på ett 1800-tals hus kräver kapital. Och idag kräver bankerna en ganska stadig ekonomi för att låna. Se till att få ett byggkreditiv på minst 2,5 miljon innan köpet så ni har något i ryggen.

//Calle
 
Skruvarn skrev:
Inspektionslucka finns tex inte så torpargrunden kommer vi ändå inte säkert veta tillståndet på förrän vi fått tillträde och själva kan riva upp golv och kolla inifrån.
Inspektionslucka brukar finnas men ofta är den dold under heltäckningsmatta eller plastmatta, min fanns precis vid en entredörr annars har jag förstått att under spisen är ett hett tips. I vårt hus var den igensatt så vi fick ta med sågen till huset dagen innan besiktningmannen skulle komma.

Se till att ni får ta upp ett hål så ni kan titta ner där innan, att ett hus är i taskigt skick, slitet och med mindre fuktskador här och var är en sak men att behöva byta ut hela bjälklaget och kanske även syllar m.m. tar enligt mig renoveringen till en annan nivå och bort från många hemmafixares förmåga och tillgängliga tid.
 
Redigerat:
S
Jag tycker inte man behöver måla en gubbe med horn i pannan på väggen här. Huset har stått i över 150 år. Det finns säkert en hel del att göra men samtidigt ingen anledning att tro att någon katastrof inträffat exakt nu. Det står säkert 150 år till bara man tar väl hand om det ;)
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
De vill ha en snabb affär, men då bör du ta reda på hur snabb affär dödsboet verkligen kan göra. Är boupteckningen klar och registrerad? Har de överfört lagfarten till dödsboet? Samtliga dödsbodelägare skall skriva på kontraktet och köpebrevet.

Risken finns att ni skriver kontrakt, men att någon "formalitet" drar ut på tiden så att du inte kan tillträda på avsedd dag, men ändå tar på dig att sköta huset över vintern, utan ersättning.
 
-MH- skrev:
Ett hus från 1850 kan ju aldrig få modern standard med golvvärme, våtrum som tål dusch på golvet och energisnålt som f-n. Eller snarare, inte för någon rimlig peng.
Nu hänger jag inte med riktigt. I våtrummen är det väl bara att lägga in en matta så lär de väl tåla dusch på golvet oavsett hur gammalt huset är? Om det sedan är ekonomiskt försvarbart att installera golvvärme är väl svårt att säga generellt. Att det aldrig skulle gå "för rimlig peng" har jag dock svårt att inse.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
S
Hur har det gått?
 
Snickerick - kul att du frågar :) För det var din fråga som fick mig att gå in här på forumet igen. Inte av ointresse men vi har haft fullt upp m just det, husköp :) Och tur var väl det! För oj det var verkligen ord och inga visor här...

Vi vann budgivningen, kontrakt underskrivet och allt rullar på. Viktigt för oss var såklart besiktningen. Blev rekommenderad en kille som visade sig vara kunnig på gamla hus och torpargrunder, noggrann och tog sig tid och avslutade efter 4h med "det här är ett riktigt välbyggt gammalt hus" :) Många utav våra farhågor kom på skam. Visst det är en del att göra, men som exempel taket behöver inte bytas utanommålning räcker.

Nu satsar vi på att skapa bra kontakter till duktiga hantverkare som har erfarenhet av gamla hus samtidigt som vi själva försöker lära oss mer för att fatta bra beslut.

Men tack för alla tips och synpunkter. Ang inspektionslucka: vi hittade ett ställe under besiktningen där vi kunde bryta upp en bit av golvet, men torpargrunden visade sig vara så grund att det inte gick att se mkt mer än just det området. Vi får se om vi hittar någon inspektionslucka senare.
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Låter spännande det där. Håller själv på och renoverar ett gammalt hus, om än inte på torpargrund. Men här blev det till att renovera hela taket.
Grattis!
 
Låter väldigt intressant, ni får ta och kasta upp lite bilder så vi får se hur det ser ut.
Vi håller också på och renoverar ett hus, ca 90år gammalt, så vi känner igen oss:)

Lycka till.
 
Tänk på att man faktiskt kan göra rätt mycket själv också! (y)
 
S
Det var roligt att höra. Då får man gratulera :)
Då hörs vi nog i diverse gamla hus och renoveringstrådar framöver :)
 
Kul! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.