Hej alla.
Jag & min Sambo känner att det är dags att flytta på sig lite, och letar just nu efter nåt större boende, och har då varit runt på en del husvisningar i bygden.
Men då våra "krav" på vad som skall finnas i huset, och hur vi vill att det skall vara, så börjar jag fundera på att köpa nytt.
På så sätt ökar möjligheten att vi hittar hur vi vill ha det. (hoppas jag) ..

Och när jag ser huspriserna på västkusten idag (från 1,8 miljoner & uppåt), så känns det som att vi kan få ett nytt nyckelfärdigt hus för samma peng?

Vad är fördelen med att hitta ett hus på Hemnet som är några år på nacken, och nackdelen?
och vad är fördelarna med nyckelfärdigt (o nackdelar).

Vad tillkommer förutom Hus & Tomt?

Massa frågor, och hoppas på svar.

mvh
Peter
 
Bygglov.
Markarbete.
Grundarbete.
Lagfart.
Vatten.
Dagvatten.
Avlopp.
 
Att dem grejer tillkommer förstår jag (läst omkring på forumet), och jag vet att summan som tillkommer beror väl mycket på vilken kommun, hur tomten ser ut etc...

Så är det enda anledningen till att man väljer ett "gammalt" hus framför ett nytt?
För att slippa alla dessa kringkostnader o tid?
 
Nä, jag försökte bara spalta upp det, som ett direkt svar på din fråga: "Vad tillkommer förutom Hus & Tomt?".

I vårat fall så var det så att vi inte hittade något begagnat, med läge, och pris som motiverade köp.
När man dessutom garanterat kommer behöver rusta minst ett våtrum, kanske kök osv, så blev det en liten merkostnad att bygga nytt.

Men det är olika... Köpa begagnat o rusta kan vara ganska rofyllt jämfört med att bygga nytt, då man kan ta lite då o då...
Det är många val som skall göras när man bygger nytt, bygger man själv får man räkna med en reducerad familjetid, och fritid.

Då blir byggandet en livsstil.
 
Jag gillar gamla grejor - då skall man köpa gammalt hus. Gillar man nytt skall man köpa nytt - ganska enkelt.

Men man kan säga så här. Köper du ett renoveringsobjekt får du också räkna med en reducerad familjetid och fritid. :)

Sedan beror det lite på var du bor på västkusten. I vissa orter är ju nybygge klart dyrare än gammalt.
 
Tobins Q eller vad det nu heter... visar på vart det "lönar" sig att bygga nytt...
 
Jag håller på att bygga nytt, ser helt klart många fördelar.

1: jag kan själv bestämma hur det ska se ut
2: Välisolerat och därmed låga driftkostnader
3: hyfsat låga underhållskostnader under en ganska lång period
4: man blir klar fortare än att renovera i nått gammalt
5: Priset, jag får ett nytt hus för samma pris som ett beg hus

Sen så slipper man ju fastighetsskatt under ett antal år, ligger ju i regeringens budget om att det ska vara fritt 15 år på nybyggen från 2013.

Men framförallt väljer vi nytt för att vi själva kan påverka så mycket hur vi vill ha det.

Sen så beror ju mycket på vad det är man ger sig på att renovera, skulle jag välja renovering så skulle jag iaf välja ett äldre hus med charm, inget dåligt isolerat hus från 70-talet...
 
Begagnat, färdig trädgård och gräsmatta :)

Nytt, en massa beslut som ska tas inom kort tid
 
Tack för alla svar..
Skall bli kul och se vart man landar..

I ett hus från 1913 eller 2013. ;-)
 
Där finns en skillnad mellan nytt och begagnat som det kan vara svårt att göra något åt:

Tillgången på begagnade hus är nog mycket mer varierande med avseende på läge än tillgången på tomter.

Så för att hitta en tomt med "drömläge" måste man ha rejäl tur.
Att hitta ett befintligt hus med drömläge är nog lättare.

Beror förstås på var i landet man letar.
Och vad man har för drömmar :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.