Har sökt med ljus och lykta (nåja, liten ficklampa iallafall) efter litteratur som beskriver den typen av inredningsstil som är vanlig på västkusten. Någon som vet om det finns sådan?
 
Skånska, hallländska eller bohusländska västkusten? ;)
 
Sorry, bohuslänska... :)
 
Här får du ett sammandrag: allt vitmålat sen öser man in allt som har med marint tema att göra, kompasser, knoptavlor, rep etc. sedan piffar du till det med ett par blåa och röda kuddar.
 
framförallt oljemålningar av havet på väggarna :)
 
mariatherese skrev:
Har sökt med ljus och lykta (nåja, liten ficklampa iallafall) efter litteratur som beskriver den typen av inredningsstil som är vanlig på västkusten. Någon som vet om det finns sådan?
Nej nej inget sådant skräp som nämnts hittills. Det skall vara tomma öl flaskor kräftskal och räkor samt en och annan hummer,(dock inte den typ som kan återfinnas på parkeringsplatser)

Jag bara undrar vad menar du egentligen för de vanligaste möblerna kommer nog från IKEA skulle jag tro. Har bott på Marstrand i mer en 35 år tidigare men nu bor jag i Halland där jag bott i Glommen som är ett fiskeläge, men numera strax söder om Kungsbacka och förstår uppriktigt inte frågan. Däremot så är det skillnad på själva bebyggelsen men det är mer en fråga om topografin som avgör, en någon stil.
 
cecar33 skrev:
Nej nej inget sådant skräp som nämnts hittills. Det skall vara tomma öl flaskor kräftskal och räkor samt en och annan hummer,(dock inte den typ som kan återfinnas på parkeringsplatser)

Jag bara undrar vad menar du egentligen för de vanligaste möblerna kommer nog från IKEA skulle jag tro. Har bott på Marstrand i mer en 35 år tidigare men nu bor jag i Halland där jag bott i Glommen som är ett fiskeläge, men numera strax söder om Kungsbacka och förstår uppriktigt inte frågan. Däremot så är det skillnad på själva bebyggelsen men det är mer en fråga om topografin som avgör, en någon stil.
Du e ju hemmablind...! ;)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Korvgubbe
Som jag minns mina barndomssomrar i Bohuslän så är den vanligaste inredningen ett ca 5 cm tjockt lager av fiskfjäll på väggar och golv, hyllor överfulla med tomma och halvtomma burkar med giftfärg, en liten utombordare isärplockad i molekyler på något bord och en hembränningsmaskin, det senare i rent dekorativt syfte då förstås!
 
Jag hänger inte med riktigt på beskrivningen. Det är inte så att kära Bohuslän har en historik av stor rikedom. Gamla hus hade väl hemmasnickrade möbler och en vedugn ... Huset byggdes i lä för att det inte skulle blåsa sönder och tillsammans med andra för att hålla värmen. Sparskrapat med inredning är väl sann kustnära leverne.
 
Ha, ha... nej, inte new england (det känns uttjatat) eller hemmet hos en ensam fiskegubbe. :)

Vad jag vill minnas så var det inte så mycket vitt i de där husen i kustbandet. Min erfarenhet från barndomen är ganska lokal - men jag har några detaljer som jag tänker hör hemma i dessa hus. Farmors hus på klädesholmen var ganska mycket gult och brunt, och ganska mycket pärlspont på väggarna. Exteriört är ju dessa hus ganska typiska med vissa specifika detaljer. Men det kan ju hända att den stilen jag minns inte hör just till västkusten utan snarare till tidsepoken.
 
Och så fattig var inte västkusten nödvändigtvis. Däremot är det väl ganska allmänt känt att det inte är en slösaktig befolkning. :)
 
Framför allt skall man täppa igen allt vad ventilation heter.
Sätt dit innanfönstren och täta med klisterremsor.

Sedan efter någon månad kommer den omisskännliga, hemtrevliga doften av ruttnande sill och allmänt dålig hygien.
Toppen!

PS Se tll att hålla dörren stängd. Det får inte komma in någon frisk luft!



PS2 Ovanstående var kanske en smula sarkastiskt menat, men självupplevt, på norra Tjörn. Urk!
 
Korvgubbe
mariatherese skrev:
Farmors hus på klädesholmen var ganska mycket gult och brunt.
Åh, gult och brunt :surprised: Vid Strömstadtrakten var även brunt och grönt väldigt populärt!

KnockOnWood skrev:
Framför allt skall man täppa igen allt vad ventilation heter. Det får inte komma in någon frisk luft!
Vill du ha frisk luft får du åka ut på havet pojk!

OT: Minns en gång när jag frågade min farfar om jag också var en badgäst eftersom jag bara var där på sommaren, maken till utskällning har jag aldrig fått i hela mitt liv :wow:
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
:) Ja, badgäst låter som ett positivt epitet - men det är det inte. Det är konstigt folk från stan som inte är "härifrån"...

Det fanns lite möbler som tillverkades lokalt, jag har någon byrå och lite annat smått från lokalproduktion. Det är inte så rackarns vackert dock. Det finns litteratur om den lokala arkitekturen - så jag hade hoppats hitta något om insidan. Jag får väl ta en sväng förbi biblioteket och titta på "lokalhyllan".
 
Du kanske skulle försöka med de lokala hembygdsföreningarna.

De brukar väl ha en hel del fotografier insamlade från eller skänkta av de gamla byborna.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.