Hej!

Vi har idag fått veta att det hus som vi är mycket intresserade av är utbyggt med mellan 10-20 kvm utan bygglov!

Vad finns det för risker med detta?

Vi köper av en mäklare som säger att kommunen avvaktar i väntan på ny detaljplan för området då kommunalt va ska anslutas.

marie
 
Tja, paret Mikael Persbrant & Maria Bonnevie fick ju ett rivningsföreläggande på den svartbyggda delen efter att kommunen hade sett deras husannons.
Så kan det gå.

Fast oftast blir det bara böter. Hur mycket är väl upp till kommunen gissar jag.
 
KarlXII skrev:
Tja, paret Mikael Persbrant & Maria Bonnevie fick ju ett rivningsföreläggande på den svartbyggda delen efter att kommunen hade sett deras husannons.
Så kan det gå.

Fast oftast blir det bara böter. Hur mycket är väl upp till kommunen gissar jag.
Hur gick det i slutänden, dvs. fick dom verkligen riva eller slog kommunen bara "på stora trumman" ::) och sen blev det inget mer, eller ??

//Christina.
 
Risken är väl att ni får riva svartbygget eller betala en straffavgift, bygglovsavgift i efterhand.

Det ska helt klart avspegla sig i priset tycker jag om man tar risken och köper ett hus utan giltiga bygglov !! Får man ett bra pris kanske det är värt risken....?!

Ring kommunen och pratat med en bygglovshandläggare, fråga dem vad som kan hända !

Lycka till !
Kicki
 
Bob_the_builder
Hmmm, är det i väntan på en NY detaljplan, eller "bara" i väntan på EN detaljplan? Finns det ingen detaljplan får man ju faktiskt bygga ut utan lov (upp till 40% om jag inte missminner mig).
 
Om ni är väldigt intresserade av huset så sök bygglov på tillbyggnaden. Vad jag förstår kan man söka bygglov även om man inte äger fastigheten. Men jag håller med Kicki. Kontakta kommunens bygglovshandläggare. Kommunen verkar ju känna till ärendet.

/Ojoj
 
När gjordes utbyggnaden?
I nästan alla fall preskiberas dylika förseelser efter 10 år.

En kompis köpte hus för ett år sedan. När han innan köpet kollade igenom ritningarna så insåg han att altanen inte skulle vara inbyggd och att garaget skulle vara en carport.
Eftersom den ursprungliga ägaren hade gjort dessa ändringar i samband med bygget '89, så efterdaterade kommunen ett bygglov utan krångel.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.