Jag har en Nibe 360 FLVP installerad idag som jag är relativt nöjd med i en enplansvilla på ca 140 kvm med golvvärme i hela huset. Jag ska nu göra ett taklyft på halva huset dvs 70kvm övervåning,
Kommer den befintliga pumpen att räcka till för att värma en sådan stor yta? Jag har tänkt installera golvvärme på övervåningen.
Jag funderar på att installera en Luft/vatten för anslutning till bef 360 och även installera en ackumulatortank.

Är detta en bra idé eller ska man satsa på något helt annat?
 
Antar att pumpen inte räcker till redan i dag för den är väl endast på ca 2 kw har jag för mig så utbyggnaden kommer stora delar av året att värmas av elpatron om inte vinden var dåligt isolerad förut och överdelen blir bättre isolerad iom nybygget.
 
Den har räckt till nuvarande hus som är väldigt bra isolerat och jag kommer fortsätta med samma standard. Frågan är om man ska komplettera den befintliga anläggningen eller ta smällen och investera i något mer rejält.
 
En tanke kan ju vara att kolla på en Nibe 750 när det är dags för utbyte bör ge bra i kombination med golvvärme. Varför vill du ha en acktank ?
 
Jag behöver mer varmvatten med tre döttrar och en fru... Ni förstår säkert:)
Om jag köper en utedel luft/vatten så kan jag väl koppla den via 360:n och vidare till acktank för att hjälpa till med varmvattenbehovet? Då tror jag 360:n klarar av att driva golvvärmen.. Är jag helt ute och cyklar?
 
Hur gammal är 360 det är ju dumt att kosta på att docka mot den om den snart rasar dom brukar ju inte hålla så länge.
 
Den är från 2009
 
Du kan ju ringa nibe och fråga om de kan göra en kalkyl på 360 sant 750 så får du en bra ide om hur det blir.

Du kan ju köra med 360 tillsvidare men det känna inte som en bra permanent lösning...

Den stora frågan är ju vad beaparingen blir på en 750 och om det är lönt.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Om du ändå ska köpa en luft vatten vp samt en acktank då har du i i stort sett vad du behöver om du kompletterar med växelventiler och styrning så är det en komplett anläggning och då behöver du inte 360 annat än till vent. Men jag skulle kolla med nibe på en kalkyl på en 750 har en bekant som har en sån i ett nytt hus och dom förbrukar inte mycket och det blir billigare och du slipper utedelen din befintliga vp kanske går att sälja eller så kör du på tills den rasar och byter då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.