Förutom att det lätt blir onödigt dyrt och krångligt, finns det några nackdelar med att ha tre eller flera solslingor i en tank (och styra matningen till den som passar bäst givetvis)?
 
Nej inte vad jag kan komma på men vill man ladda på olika höjder är det nog enklare och billigare att använda en växlare men 3 slingor funkar naturligtvis men då får man inte plats med vv slingor i samma tank.
 
Enklare vet jag inte om det blir med växlare, men billigare borde det bli.

Plats för vv-slingor är inte ett problem, även om jag nog tror att det skulle få plats ändå, beroende på tankens geometri förstås. På den sidan tänkte jag ha växlare. Tack för input!
 
Hur är effekten i en slinga jämfört med en växlare? Jag menar alltså hur mycket kan man överföra?
 
Har ingen koll på hur mycket effekt en slinga kan överföra men solen brukar ju ge låg effekt så det är inget problem växlare finns det stora som överför massor med effekt. Det ska vara en stor tank om man ska få plats med många slingor i alla fall om man ska kunna ha dom lite utdragna har 25 meter slinga i en 500 liter tank och den känns ganska full.
 
HansR skrev:
Räcker det inte med två solslingor?
Jag tror att två slingor är en allmänt bra avvägning mellan olika önskemål. Jag är inte övertygad om att två slingor är det bästa under alla förutsättningar, till exempel om kostnaden och krångligheten bedöms som mindre avgörande.
 
Räcker det inte med 1 slinga blir enklare och driftsäkrare installation ?
 
En slinga är enklare och driftsäkrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.