Jag har en väggbeklädnad med tjock träpanel som jag vill ta bort. Tyärr går panelen upp i innertaket så jag måste kapa den jäms med takpanelen o kommer således inte åt med cirkelsågen utan tänkte nyttja vinkelslipen.
Vilken kapskiva bör man använda, finns det sågklingor för vinkelslip?
 
Svärfar har en "motorsågskedja" till sin vinkelslip - helt grym och livsfarlig :cool: Vet dock inte om dessa säljs längre......

Ett betydligt säkrare alternativ borde väl dock vara tigersågen, vad skulle man göra utan detta förnäma rivningsverktyg :)
 
Fredells har en skiva för att forma trä med vinkelslip. Kostar en del men mycket enkel att jobba med. Har det tidigare systemet som nämnts men det är för knöligt att montera.

Skivan hos fredells ligger runt 700 av mycket god kvalitet och den river ordentligt. Vill man skapa flis av trä, då är denna skiva för dig. Den är ca 5mm bred; reser just nu så jag kan inte mäta.

Finns bland andra kapskivor i butiken. Vet nu inte märket på denna skiva.
 
Det borde gå att montera en lamellfräsklinga (kexmaskinklinga) i vinkelslipen

Det är inget jag rekommenderar, eftersom det verkar livsfarligt!!

(men det borde gå)

Röstar på tigersågen.
 
litet OT men...

Vinkelslip måste vara det i särklass farligaste handverktyget. Tiotusentals RPM i alla möjliga konstiga matrial med skivor som spricker och till råga på allt kan man koppla bort "dödmansgreppet". Har själv varit med om att skivan huggit och försökt kapa mitt ben istället för putsen på sockeln. I vissa lägen är den dock grymt effektiv.

Zephir

PS. Röstar därmed också på tigern
 
Röstar på vinkeln!!!!!
Finns en fin fin vinkelslip från flex. den har variabelt varvtal(ställbart)
Men det fina är att den har en viskoskoppling till skivan som frikopplar vid hugg...
Flex soppar mattan med alla när det gäller "vinkelslipar" släng era festools i väggen och ut genom fönstret :cool:
 
ab-cd:
Toolbox sågklingor för vinkelslip finns även på Jula, i alla fall här i Jönköping....

Vad gäller att använda tigersåg (skulle mycket hellre använda den), ska avslöja min okunnighet/ohändighet, hur kan man såga med en tigersåg i en träpanel som sitter dikt spikad på en betongvägg (var kanske inte helt tydlig med att skriva att så är fallet), utan att bladet hugger i betongen...?
 
lajo01 skrev:
ab-cd:
Toolbox sågklingor för vinkelslip finns även på Jula, i alla fall här i Jönköping....

Vad gäller att använda tigersåg (skulle mycket hellre använda den), ska avslöja min okunnighet/ohändighet, hur kan man såga med en tigersåg i en träpanel som sitter dikt spikad på en betongvägg (var kanske inte helt tydlig med att skriva att så är fallet), utan att bladet hugger i betongen...?
Vet inte riktigt hur mycket du skall köra, men vill bara tips om att det går att i nödfall såga trä med en metallkapskiva till vinkelslipen. Jag har gjort det själv vid några specialfall. Var dock försiktig, träet blir i princip helt svart, tänk på brandrisk och så vidare. Om risken för skivsprängning ökar vet jag inte. Vad du än gör: ta inte av sprängskyddet på maskinen. Tänker du använda metoden så var försiktig, jag säger inte att det är lämpligt eller ofarligt, bara att det har fungerat för mig.

//Daniel
 
Hehe, ja när jag provsågade i en panelskiva så fick brandvarnaren tuppjuck så visst blir det varmt.... :) Så jag föredrar nog sågklinga, tror att det blir mindre värme så....
 
Mer idiotförslag: Köp en tokbillig sticksåg som går att vinkla ca 45 grader. Kapa av bottenplattan så mycket så att du kan kapa ända upp. Har du betong under så får du naturligtvis kapa bladen också. Kolla bara så att panelen är tjockare än slaglängden på sågen.

Annars så är ju motorsåg ett alternativ :D;-) Du ska väl ändå ha någon list längst upp.
 
Någon föreslog vanlig kapskiva för stål...
Då tror jag hellre på en kapskiva för betong, den har ja ia tänder ;)
Den blir inte heller så känslig för väggen bakom :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.