Hejsan

Märkte idag att de har kommit fram rätt stora repor (eller om man nu kan kalla det repor:confused:)
Vet inte vad som har hänt om det är sonen som har kört med alla sina leksaker på golvet.

Men hur fixar man detta snyggast? Då det ser ut som repan har rest upp sig.


/Jokke
 
  • Photo 2012-10-29 15 27 32.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Photo 2012-10-29 15 27 15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Photo 2012-10-29 15 26 16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Photo 2012-10-29 15 26 00.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte ut som en repa, snarare spricka.
Jag är även övertygad om att din son är helt oskyldig till detta.

Sprickor längs med fiberriktningen kan man t.ex. få om man limmar parkettgolv som är gjorda för att läggas flytande, osv.
 
Håller med ovanstående talare (skrivare), ser inte ut som repor som din son har gjort. Ser snarare ut som att fukt/torka varit inblandat, eller materialfel, eller att golvet inte kan röra sig.
Plocka loss golvsocklarna och kolla så att du har avstånd mellan parketten till väggen.

Är alla sprickor/flisor på samma bräda eller sträcker de sig över flera?
Har du lagt golvet själv? Hur var det förvarat innan läggning (tänker på om det låg väldigt fuktigt/torrt).

Mvh

Stefan
 
Tack för snabba svar.

Jo ordet spricka passar nog bättre in på de här :)

Sprickorna är på en och samma bräda. Men tittar man på bild 2 så är det par mm från stavarna limmas ihop. Känns konstigt att de spricker mitt på brädan. Eller?

Golvet var inlagt när vi flyttade in. Har bott här nu över 1½år. Så angående förvaringen innan läggning har jag ingen anning om tyvärr.

Men hur fixar man detta på bästa sätt? Går det?

Edit. Ja det finns en springa mellan vägg och golv
 
Redigerat:
Det är inte helt lätt att åtgärda. Golvet ser lackat ut va?
Jag skulle ha fyllt igen det med trälim som jag forcerat ner i sprickorna med en liten spackel. Sedan hade jag lått det torka under tryck. Risken är att trät sticker upp såpass mycket så att det flisar sig (obekvämt att få en sådan i foten) så det gäller att få golvet helt plant.
Om sprickorna är djupa så hade jag istället använt en filler / fog med "ekfärg". Finns att köpa färdigblandad.

Jag tror inte att det blir bra att slipa ner en liten del av golvet och sedan lacka om det. Kommer bli skiftningar i färg i och med att eken mörknar med åren. Det slipade området kommer bli ljusare.

Mvh
Stefan
 
Är det ett nybygge ni flyttat in i?
 
Matti_75 skrev:
Är det ett nybygge ni flyttat in i?
Nej. Radhus som är byggt någon gång runt -92

Förra ägaren renovera endel eller om de var ägaren innan dem som la in golvet.
 
Ok då är det bara försöka limma ner sprickorna.
 
Det där är inga sprickor, ej heller åsamkat av din son
det som hänt är att fibrerna har delat sig mellan årsringarna, om du tittar så ser du att dom går inte rakt ner utan
sträcker sig snett
Så här ska du göra
först köper du en lagningsats (= smältplast i olika kulörer) finns ofta i bygghandel
dessa plaster kan du smälta med en värmepistol (typ lödpenna som följer med
sedan skär du upp sprickan (skär lite snett typ så du får som ett djupare dike o ta bort den trasiga delen
smällt ner plast som har typ samma kulör som bottenfärgen på din ek (detta torkar på 10-20 sek
sedan tar du en liten kniv o gör skåror eller fortsätter med skåror där ådringen går in i plasten
i dessa smälter du ner mörkare plast
sedan tar du tex ett rakblad o skaver (hyvlar bort överflödet i samma nivå som eken
lite putsduk,rakblad mm brukar finnas med i dessa smältsatser
Jag lovar dig att resultatet du får kommer att bli så bra så att du kommer att göra nya repor på både bord o stolar
bara för att få använda dina smälltplaster
 
  • Gilla
hakbol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.