Hej vilken pelletsbrännare funkar bäst med en olja/el panna ctc 1100 family från -94
 
Viking Bio funkade förträffligt så länge jag eldade med pellets. Väldigt smidigt med pelletsluckan för anslutning och enkel sotning.
 
tackar
 
Är du ute efter begagnad brännare eller ny?
Det är ditt eget beslut om du vill ha det gammalmodigt och svårskött eller så bra och lättskött som det kan bli med pelletselding i en oljepanna.
Det är inte detsamma vilke brännare du stoppar in.
Vettig begagnad brännare är nästan omöjligt få tag på vid den här årstiden.Det som säljs på Blocket är just sådant som folk INTE vill ha. Eventuella fynd är borta direkt och man ska ha stor tur att bo just på rätt plats.

De krav du ska ställa på en brännare till den pannan är:
-Rakt framåtbrinnande brännare.
-Egen inbyggd termostatstyrning. Pannans oljetermostat har alldeles för låg hysteres.
-Modern digital styrning av matningsskruven. Varje pelletssort ger varierande matning men kan du finjustera matningen i digitala steg är det bara att mäta upp matningen före och efter pelletsbytet och justera matningen därefter så samma mängd pellets hamnar i brännaren.
Går åt mindre pellets med rätt inställd brännare och förslitningen av metalldelarna i brännaren blir också mindre-
En brännarjustering av installatör kostar ungefär lika mycket som en halv pall pellets.
-Brännaren ska gå bra vid en effekt av 12-14 kW som är lämplig effekt för den hör pannan.
-Brännaren ska vara lätt att rengöra. Köper du ny så ta en brännare med automatisk uraskning.

Undvik som sagt de begagnde brännare som säljs mest: PellX, KMP, Janfire FlexA och Värmebaronen Viking Bio. Det är utdaterade kostruktioner, Svårinställda med små potentiometrar. Kräver också ofta uppdateringar och nya dyra reservdelar innan du ens kan börja elda.

Som ny skulle jag välja BioBjörn från Energibiten. Komplett med automatisk uraskning för 19000.
Ger idag helt klart mest brännare för pengarna. Lätt att installera själv och garantin gäller också vid självinstallaton.
Är väl Ulma brännaren som konkurrerar här men den är dyrare. har ett känsligt och dyrt brännarrör och idiotiskt nog har den bara två effektlägen på de exemplar jag sett.
 
Hoppsan. Är ctc familli samma panna som jag hade mån tro? Har inte bilder kvar, men om det är runt och ganska grunt eldstadsutrymme så avråder jag bestämt från att stoppa in en pelletsbrännare i den. I mitt fall så reflekterades lågan tillbaka från bakre väggen in i brännaren med massor med problem. Den pannan åkte til tippen snart.
I allmänhet så anser jag att kombipannorna från oljetiden inte är bra för pellets. En ren vedpanna funkar bättre.
 
Synd att du körde den till skrothandlaren. De pannorna är eftertraktade av folk som vill elda pellets men inte har 25000 till en riktig pelletspanna. 3000 kan man lätt kräma ut för en fungeande ctc1100.
Ctc1100 är ingen kombipanna utan en oljepanna.
Verkningsgraden hos en ctc1100 i pelletsdrift är lika bra som hos riktiga pelletspannor.
Varför skulle någon vilja elda pellets i en vedpanna? Fylla halva källaren med tankar och rör.
Klart om vedpannan redan finns där och ägaren ledsnat på den hobbyn så kan man elda pellets men ofta behövs då en större och dyrare brännare. En vedpanna är byggd för att ge mycket värme under en begränsad tid och sedan kallna,
 
Nix. Titta på styrboxen. Ingen PLC utan en äldre typ med lysdioder och potentiometrar.
En riktig Eurofire har en PLC. Milenium II eller Millenium III.
Ägaren har ledsnat på potentiometrar. Står ju att han köper en nyare Eurofire.
 
Kan bara bekräfta att CTC1100 fungerar utmärkt med pelletsbrännare, dessutom i kombination med en Värmebaronen Viking Bio :) Visst har den potentiometrar och behöver askas ur men det behöver pannan också, i samma intervaller för att få bra bränsleekonomi. Eftersom pannan är gjord för en oljebrännare så bör pelletsbrännaren ha frammåtbrinnande låga och klara ett högt mottryck (som CTC1100 har)
Pannan har inte så stort askutrymme men man får betydligt bättre verkningsgrad om man håller den fri från aska och sot i både brännkammaren och turbulator rören så i samma veva tar man brännaren också.

Har köpt till den externa tempsensorn och ett prom utan snabbstart för pannor med värmeväxlare då vi har acctank. Kollar förbränningen då och då med en sotpump och jag justerar nästan aldrig några rattar i brännaren. Rostret håller bra om man inte skrapar det tokrent utan låter lite fastbränd aska ligga kvar på plåten och bara ser till att luftspalterna är öppna. Nu har VB nya tjockare omdesignade roster och mitt är tre år gammalt, ett nytt ligger på hyllan och väntar på arbete :D
Ett måste är att man har koll på sin anläggning , ex. draget/dragluckan, pelletskvalitet, sotning, shuntning, etc.

Denna kombination har tuffat på sedan dec 2005 och det som jag bytt får räknas som normalt slitage kan jag tycka.

Delar bytta på 6 år
- Fläkten, första fläkten var av ett fabrikat som var till att kyla datorer med, fick ny utan kostnad
- IC-krets med program för ny fläkt + anpassningsmodul på sladden, ingen kostnad
- Roster (pirat roster), 100:-
- Nytt brännarrör 2010, 1400:-

Visst skulle jag gärna ha en brännare med tex. lambda sond som justerade sig själv och renbåsnings funktion, detta ersätter dock inte en riktig uraskning men förfättrar brännarens vekningsgrad och lågans flamma mot pannan. Gärna en liten panel med display och lite relevanta larmfunktioner men ju enklare desto mindre brukar krångla och jag kan inte klaga på denna kombination brännare och panna. Pellets är lite jobb och pyssel med det tycker jag man ska vara medveten om och är man inte beredd att göra pysslet det så bör man nog fundera på en alternativ lösning för uppvärmning.

Trots att det fungerat bra skulle jag om jag vore du kolla runt på andra brännare men framförallt efter referenser på installationer mot CTC1100, finns en Dansk brännare jag kikat på som verkar intressant men undrar hur den fungerar mot CTC1100..
http://www.biocomfort.se/download/Bio Comfort Pelletsbrännare produkt blad SE 2010-10-04.pdf
 
johanpelle skrev:
Nix. Titta på styrboxen. Ingen PLC utan en äldre typ med lysdioder och potentiometrar.
En riktig Eurofire har en PLC. Milenium II eller Millenium III.
Ägaren har ledsnat på potentiometrar. Står ju att han köper en nyare Eurofire.
Okej, men sen får man ju vad man betalar för. Tänkte att för det priset ändå skulle vara rätt okej, men jag kanske bör tänka om? :)
 
Priset var inte så högt. Är väl pga. potentiometerinställningarna som ägaren gör dig av med brännaren.
Sådana här hemkokta styrningar med potentiometrar brukar också gå sönder efter några år så taktiskt bra av ägaren att sälja medans det fungerar. Räkna med 3000 för ett nytt styrkort när det här rasar.
Brännare som är styrda av en PLC har inte det problemet. PLC:er ät tillverkade i toitusentals exemplar efter mycket höga driftsäkerhetskrav. De går "aldrig" sönder i normal drift.

Man tjänar också in på pelletsförbrukningen om man själv kan justera in både matning och fläkt på en display och lätt komma tillbaka till tidigare utprovade värden.
Annars är Eurofire hållbar och billig i drift. Brännarrostret där pellets ligger och brinner kan behöva bytas om ca. 8 år och kostar 2800. På 8 år har du normalt bytt 4 roster och 2-3 brännarrör på en VikingBio t.ex.
Andra dyra kostnadsslukare som säljs begagnade på Blocket är Pellx och Janfire FlexA. Inte ovanligt där att folk som köpt "billigt" begagnat får slunga ut 2000-3000 för att över huvud taget komma igång och elda.
 
johanpelle skrev:
Priset var inte så högt. Är väl pga. potentiometerinställningarna som ägaren gör dig av med brännaren.
Sådana här hemkokta styrningar med potentiometrar brukar också gå sönder efter några år så taktiskt bra av ägaren att sälja medans det fungerar. Räkna med 3000 för ett nytt styrkort när det här rasar.
Brännare som är styrda av en PLC har inte det problemet. PLC:er ät tillverkade i toitusentals exemplar efter mycket höga driftsäkerhetskrav. De går "aldrig" sönder i normal drift.

Man tjänar också in på pelletsförbrukningen om man själv kan justera in både matning och fläkt på en display och lätt komma tillbaka till tidigare utprovade värden.
Annars är Eurofire hållbar och billig i drift. Brännarrostret där pellets ligger och brinner kan behöva bytas om ca. 8 år och kostar 2800. På 8 år har du normalt bytt 4 roster och 2-3 brännarrör på en VikingBio t.ex.
Andra dyra kostnadsslukare som säljs begagnade på Blocket är Pellx och Janfire FlexA. Inte ovanligt där att folk som köpt "billigt" begagnat får slunga ut 2000-3000 för att över huvud taget komma igång och elda.
Tackar! Har precis köpt hus där det står en CTC 1100 Family och min plan är att om något år installera bergvärme eller dylikt. Hade mest tänkt klara kommande vintern.

Vad ska man titta extra på när man köper en begagnad brännare?
 
johanpelle skrev:
Priset var inte så högt. Är väl pga. potentiometerinställningarna som ägaren gör dig av med brännaren.
Sådana här hemkokta styrningar med potentiometrar brukar också gå sönder efter några år så taktiskt bra av ägaren att sälja medans det fungerar. Räkna med 3000 för ett nytt styrkort när det här rasar.
Brännare som är styrda av en PLC har inte det problemet. PLC:er ät tillverkade i toitusentals exemplar efter mycket höga driftsäkerhetskrav. De går "aldrig" sönder i normal drift.

Man tjänar också in på pelletsförbrukningen om man själv kan justera in både matning och fläkt på en display och lätt komma tillbaka till tidigare utprovade värden.
Annars är Eurofire hållbar och billig i drift. Brännarrostret där pellets ligger och brinner kan behöva bytas om ca. 8 år och kostar 2800. På 8 år har du normalt bytt 4 roster och 2-3 brännarrör på en VikingBio t.ex.
Andra dyra kostnadsslukare som säljs begagnade på Blocket är Pellx och Janfire FlexA. Inte ovanligt där att folk som köpt "billigt" begagnat får slunga ut 2000-3000 för att över huvud taget komma igång och elda.
farsan kör med baxi millenium 3 och nibe city.. kan inte göra nått mer än och gilla den brännaren lättvindig och simpel att få bra justerat.

kusin har en pellex och spydde galla över baxi att dom inte fungerar och dåliga brännarör/raster. farsans köpt 06-07 och nu de senaste har de blivit en liten spricka i rastret

kör med tb mini själv och tycker de fungerar men inte alls samma låga som baxi..
 
Jag har en CTC 1100 Family och har de senaste 9 åren kört med pelletsbrännaren KMP PX21. Jag bytte tändelement var och varannan månad tills jag köpte en annorlunda variant än den vanliga "doppvärmarformade" till en vit variant i keramik för ca 2000:- Det var 2,5 år sedan och den har inte stannat sedan dess.

Jag har inte bytt några delar i brännaren utan den har funkat mkt bra, trots att det finns en del upprörda inlägg ang PX21 på forat.
 
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.