Hej är det någon som har erfarenhet av Julas garageportöppnare? De rear ut den just nu och kostar runt 1000-lappen, och det lockar ju då hörmanns orginal kostar runt 4 ggr så mycket.
 
Den gör säkert sitt jobb (d.v.s. öppnar/stänger).

Jag gissar dock att Hörmanns öppnar/stänger lite fortare, har bättre mekanik samt mer tillbehör i form av olika modeller på fjärrkontroller osv.

Sedan har jag för mig att Hörmanns motor även har inbyggd spärr som gör det svårt att "bända upp" porten när den är stängd, vilket är bra ur om man vill försvåra för inbrottstjuven lite.

Ovanstående baserar jag enbart på det jag läst om Hörmanns portöppnare (är precis på väg att byta garageport själv) samt mina bekanta som köpt en "billigare öppnare".

Jag har dock ingen erfarenhet av just Julas öppnare, men ett tips kan ju vara att kolla hur det är med reservdelar etc. Är det lätt att få tag på en ny fjärr om du tappar bort eller råkar förstöra den befintliga?

Å andra sidan... Kostar den bara runt 1000:- kan man ju lika gärna köpa en ny portöppnare den dagen det inträffar. ;)
 
Jag vill även minnas att Hörmann har lite tillbehör i form av fingeravtrycksläsare (för montage på vägg) för att öppna/stänga porten när inte vill använda fjärr.

Detta är ju bara lull-lull, men det är coolt! (y)
 
Julas drar upp porten med en hastighet om 11cm/s och hörmann 14cm/s det innebär för en port som är 200cm hög att det tar 4s längre tid. En extra fjärr kontroll till julas kostar dryga hundringen och till hörman 600 och uppåt, visst är julas extremt fula jämfört med hörmanns för 1000kronor. Men min fråga är egentligen mer om den är värdelös, dålig kvalitet, svår att installera etc.
 
Den nya (Hardhead) är säkert prisvärd, det största lyftet på denna modellen är att alla infästningar är i metall (plast i den tidigare modellen), den gamla var också slö och orkeslös, de där 11 cm var med hemlängtan och en hjälpande hand, vad som är oroande är att den nya nästan har samma spec....
Bommen ser också ut att va längre viket gör att man kan kasta upp porten i frikopplat läge utan att den smäller i nått stopp... typ motorn :surprised:
Men att jämföra den med Hörmann är galet, kvaliten på Hörmanns Supramatic är riktigt bra vad jag hört, dessutom lyfter den 22cm/s
Kolla lyfthastigheten på motorerna från Skånska byggvaror samt Biltemas när du ändå är igång, runt 15cm/s eller mer hade jag letet efter....

Just när det gäller lyfttiden så är det segt och vänta varje gång man ska in och ut, speciellt om man inte har någon separat dörr in till garaget (typ, tänk om du fick vänta 10 sekunder varje gång du skulle in genom toalettdörren), bilen blir i regel stående utanförporten om portmotorn är förlångsam.....

Supramatic hämtar du hem från tyskland för under 3000:- med frakt! (Ebay), Marantec mfl. under 2000:- dvs halva pengen mot swedala, tyvärr......

PS. Hardhead, var det de bästa namnet de kunde komma på, det låter ju som...hmhm......
 
Som så ofta så brukar det ju finnas en viss korrelation mellan pris och kvalitet. Jag tänker inte använda garget som parkeringsplats jätte ofta, utan snarare som lager lokal av diverse prylar, så hastigheten är inte så intressant för mig såvida det inte rör sig om snigel hastighet. Kollar jag specifikationerna så är det faktiskt bättre dragkraft i julas än hörmanns billigaste. Frågan är som sagt om den är värdelös, så jag är inte så intresserad av att höra om hörmanns grejjer är bra, för det vet jag redan, frågan är om HARD HEAD portöppnaren är ok eller inte.
 
vithaken skrev:
Som så ofta så brukar det ju finnas en viss korrelation mellan pris och kvalitet. Jag tänker inte använda garget som parkeringsplats jätte ofta, utan snarare som lager lokal av diverse prylar, så hastigheten är inte så intressant för mig såvida det inte rör sig om snigel hastighet. Kollar jag specifikationerna så är det faktiskt bättre dragkraft i julas än hörmanns billigaste. Frågan är som sagt om den är värdelös, så jag är inte så intresserad av att höra om hörmanns grejjer är bra, för det vet jag redan, frågan är om HARD HEAD portöppnaren är ok eller inte.
Blev det Julas garageportöppnare för dig och vad tycker du om den i sådana fall?
 
  • Gilla
Dellis
  • Laddar…
Jag har köpt julas portöppnare, fungerar hur bra som hellst.Mycket enkel installation!
Mvh
 
funderar på köpa julas. 995:- på rea. men tar man bort låsningen på porten så maskinen kan dra upp porten? i så fall, hur säkerställer man att inte tjuvartna bara bänder upp den?

tacksam för svar.
 
Sskulle säga att ingen öppnare är inbrottssäker. Man behöver ha något spanjolett liknande som gärna är kopplad till en microbrytare så att inte öppnaren kan köras med låst dörr...
 
Så dom är gjorda på så vis att det är tänkt att ta bort spärren /klacken/med låsnyckel man har idag?
 
Är jättenöjd med min. Efter att man lärt den hur tungt porten går ställer den om sig o blir jättesvag så man tror den ska stanna varje gång. Minns inte om det fanns ingång för extrabrytare till portens lås.
 
pianist skrev:
Så dom är gjorda på så vis att det är tänkt att ta bort spärren /klacken/med låsnyckel man har idag?
Ja, på en standardöppnare finns det ju inget som vrider på handtaget åt dig....!
 
Hmmm.... Så alla som satt in en sådan budgetöppnare har portar som man bara enkelt kan bända upp?

Låter otroligt.

Är det bara motorn själv som då håller stopp?
 
Det är inte så lätt att bända upp en dörr som du tror. Motståndet i själva öppnaren är stort. Men visst går det, likaväl som det går att ta sig in genom en port med vanligt lås. Med en slägga tar det väl en minut oavsett motor eller ej.

Kjell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.