Jag fick en briljant idé. Men håller den i praktiken?

Jag har läst trådar om krypgrund, fuktproblem och avfuktare. Jag har förstått att problemet är; att när grunden ventileras släpps varm luft in om sommaren, kondenserar den pga den lägre temperaturen i grunden. Vattnet fälls ut och lägger sig mot bjälklaget, där kan man få påväxt och huset kan bli "sjukt".

Lösningen verkar vara att montera en avfuktare.

Min idé:

Då detta är ett sommarproblem och problemet kommer av temperaturskillnader...

Kan man inte sätta solfångare på taket där det är varmt och leda ned värmen till grunden? Vore det inte en billig lösning? Grunden blir varmare och man får mindre fuktproblem. Dels för att temperaturskillnaden blir mindre, dels för att värmen torkar upp fukten.

Vad tror ni?

http://www.texsun.se/webshop/

/Björn
 
Inte helt befängt, låter rimligt i mina öron.

Någon mer erfaren som kan fälla en kommentar?
 
Eller bygga denna efter färdig beskrivning:
http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/LuftsolWebb.pdf

Förlåt Beemer, vill inte paja din uppfinnarglädje ;)

För användning i krypgrund skulle jag vilja föreslå en ändring dock, att blåsa in aldrig så förvärmd luft i grunden hjälper föga, utan kan förvärra då uteluftens hela fuktinnehåll är detsamma oavsett hur mycket man värmer den. Uteluft på sommaren kan ledigt ha en RH på 80%, och vid 25 grader har den en daggpunkt på ca 21 grader, och den temperaturen kan man knappast räkna med att uppnå på alla ytor.
Jag föreslår att man låter den varma luften ur solpanelen cirkulera i ett 100mm svartmålat spiro inne i grunden och sedan blåsas ut igen. Då har vi fått ett element i grunden, och tillför ingen fukt.
Röret bör luta svagt bortöver, då det kan kondensera vatten inuti.
 
Beemer,
Jag är helt inne på din linje! Det måste gå fint att uynyttja solvärmen för att värma en krypgrund. Jag föreslog samma sak i tråden "värmeslinga i krypgrund" (april 16th, 2004, 10:34am).

Jag tänker göra sålunda: Eftersom jag ändå ska lägga golvvärme så leder jag ner en slinga i krypgrunden också. Den ska vara avstängd på vintern och igång på sommaren - när solvärmen ändå ger överskott (övriga slingor är förstås av på sommaren). Förmodligen räcker det med att höja temperaturen ett par grader i krypgrunden för att fukten ska försvinna. Jag vill helst slippa en fläkt som står o går. Borde räcka med en (lång) slinga i t ex sandbädd... Vi får väl se. (Jag har isolerat min krypgrund väl. Jag antar att man kanske bör begränsa ventilationen också, så att slingan hinner värma luften..)

Må gott!
/ulf

 
Tack Immobil! Så gör man förstås. (Jag = idiot)
 
palun skrev:
(Jag = idiot)
Nädå, ta det inte så. Man lär sig efterhand. ;)
 
Hallå alla!

Tack för bra svar, jag måste klura vidare lite och har inget att tillägga i skrivande stund. Jo förresten... hörde om ett projekt där man lagt glaspannor på ett parti av taket och monterat solfångare under glaset. På detta sätt får man en växthuseffekt och än mer värme.

/Björn
 
Vi besiktigade vårat blivande hus med tillhörande krypgrund idag. BM rekommenderade antingen en avfuktare a la dagens norm eller att man byggde en varmgrund. Då la man plast på botten och isolerade med frigolit på botten och väggarna. Sedan monterade man någon form av värme. Man motverade då problemet som uppstod på sommaren då luften i grunden var kall och luften utanför var varm och fuktig (luftfuktigheten är högre på sommaren även om vi inte ser det eftersom varm luft kan binda mer vatten). Och jag känner att jag kommer ihåg förvånandsvärt lite efter han nämnde att golven skulle bli varmare också...

Detta verkar vara lite nytt och han gissade på att mer än 50% som man frågade skulle rösta på avfuktare. Vi får göra ytterligare utvärderingar innan vi bestämmer oss, priset tex spelar en viss roll :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.