Finns det någon här som har installerat en kulvert i befintlig platta på mark.

Jag har fundering kring denna produkt.

Detta innebär att jag måste gräva in under befintlig platta.
Göra hål i befintlig platta, antingen bila eller med hålsåg.
Fylla upp igen, kanske backa horisontellt genom att stöta med planka?

Någon som gjort liknande, som har tips, åsikter etc?
Och ni andra, som kanske inte har gjort det, men har erfarenhet av liknande projekt, skriv gärna en rad.

Skiss på kantelement och uponors böj.
 
  • kulvert i efterhand.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ska det vara...
 
  • kulvert i efterhand.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelen med den böjen, som jag ser det är att jag kan gräva/kraffsa ur så lite som möjligt.
Jämfört med att bara gräva en grop och försöka böja upp slangen, jag tror det kräver mycket mer spelrum.
 
Vi har dragit in kulvert i efterhand med platta på mark. Använde vanlig PEX-kulvert hela vägen, inga problem. Fick ta upp hål på ca 50x30 cm i plattan, och fick då upp 3 kulvertar, 2 elrör och en vattenslang.
 
Ok, bra! Då är jag inte helt ute och cyklar...

Hur gjorde ni med grävning och återfyllnad under plattan?
I mitt fall är det 1m till hörnet på grunden så jag vill därav gräva så lite som möjligt.

Jag har tittat på maxitherm pex kulvert med 2st 25x2,3 slangar.
Den har inte lika tjock isolering/mantel som uponor dito.
Jag tänker mig att den borde vara enklare att hantera, samt att det är enkelt att isolera med cellplast i rörgraven för att ersätta den mindre isolertjockleken?
Den tar även mindre plats på golvet i tvättstugan då det är en golvbrunn i närheten av den tilltänkta platsen.

Jag har redan nu grävt upp fram till grunden där det är färdiga rör ingjutna som kollektorslangen ska gå i.
Borrhålet till bvp'n ligger 3m utanför vägg, jag tänkte gå ut med kulvert bredvid dessa rör.

Syftet är att värma ett garage på c:a 65 kvm med fläktkonvektor, som erhåller värmevatten från en bergvärmepump.

En annan lustig sak, som jag inte visste om sedan tidigare...
Om man tar 12st 160mm 7,5 graders böjar av pvc markavlopp för att göra en mjuk böj så får man en radie på ca 30cm.
Om man tar 6st 160mm 15 graders böjar så får man också en radie på 30cm, osv...
 
Vi (rörisen) drog ut 4pipig kulvert till garaget när huset försågs med bergvärme.
Kärnborrade ut från källaren, i samma dike som slangarna från hålet skulle in, och sen kärnborrades in snett ner genom kantbalken i garageplattan. Blev riktigt bra och snyggt.
Den lilla mängd fyllningsmaterial som ramlade fram när det grävdes in under plattan/kantbalken skottades tillbaka.
 
Trevligt med svar och input, jag har bestämt mig för att det ska genomföras.
Dock så kan jag inte köra med kärnborr i tvättstugan på huset, då jag vet (via fotografi) att det går en värmeslinga där.
Så jag måste bila, och det med försiktighet för att slippa skada/skarva golvvärmeslangen.

Däremot i garaget blir det ju ypperligt att hyra kärnborr, alt hyra någon som gör det, jag vet inte hur svårt det kan vara, det mesta brukar lösa sig bara man provar... hittills ;)

En annan fråga, inom ämnet, det känns nu som det är av vikt att få färdigställa tvättstugans tätskikt och golv, så att bergvärmepumpen kan kopplas in.
Om jag nu bilar och fixar i huset, sticker in kulverten, gjuter klack, tätskiktar osv, dvs får tvättstugan klar.
Kan kulvertslangen övervintra ovan mark, utomhus?

Finns det några stora nackdelar?
Det enda jag själv kan komma på skulle vara nedbrytning av manteln av UV-ljus...?

FredrikR och Wilfa (eller andra för den delen..) använde ni ett rör att skjuta in kulverten i, eller drog ni in den, fixerade och gjöt fast den?

Och med rör menar jag som den i mitt första inlägg, uponors böjda rör, eller motsvarande i avloppsrördelar eller annat lämpligt rör?
 
Nej den är lös, inte fastgjuten.
Borde skummats fast, för ett tag sen... :)
 
Vi drog in kulverten som den var, inte i något rör. När du jämför olika kulvertar, glöm inte att kolla vilken isolering det är runt rören. Om jag inte kommer ihåg fel är det PUR-skum hos Maxitherm och polyuretan hos Uponor, dvs Uponors behöver vara tjockare isolerade för att få samma totala isolervärde. Isolera med cellplast i rörgraven är helt onödigt. Kulvert kan ligga ute över vintern om du inte hinner få ner den. Om du ska kärnborra, tänk på att du ska göra det snett neråt/utåt.
 
Ok, tack för info och tips.
Dock så tror jag att PUR-skum och polyuretan är samma sak.

Med att isolera med cellplast utvändigt var bara för att Maxitherms hade mindre ytterdiameter i mantel på samma konstellation rör. Dvs mindre isolertjocklek, men det kanske går så lite på temperaturen att det inte är värt besväret.

Och på Uponor hittar jag inte lika detaljerade tekniska data, som vanligt...
 
Ja visst, PUR eller PU är kort för polyuretan, jag tror inte du hittar någon isolering som klår den på fingrarna.
 
Mellan tummen och pekfingret, räcker en kulvert på 2x 25x2,3 till att värma garage?
Total längd kulvert ca 15m, dvs inkl uppstick i hus och garage.

Jag skulle säga ja, då jag har en 25mm matning till två gvf i huset, först till den ena, sen vidare till nästa...
Det som gör mig osäker är att huset har enbart golvvärme, och är välisolerat, jag siktar alltså på en låg framledningstemp.

Man måste därmed ha högt flöde eller större yta på konvektorn för att få ut effekten som behövs...

Hus i två plan, totalt 186m2, 285mm iso i väggar, 435mm iso i tak, FTX.
Garage 57mm en port om 3m, isolerad. 165mm iso i vägg, 340mm iso i tak, inga fönster, självdrag.
Nibe F1245 är tilltänkt värmekälla, energibrunn borrad...

Någon som påvisa att det duger, eller är klent?
 
Jag var snabbare i fingrarna än i tanken! Menar såklart att Uponors är isolerade med polyeten och inget annat :rolleyes:
 
Wilfa skrev:
Jag var snabbare i fingrarna än i tanken! Menar såklart att Uponors är isolerade med polyeten och inget annat :rolleyes:
Såklart :) det är väl de två alternativen som finns, och pu slår pe på fingrarna ganska bra vad gäller isoleringsförmåga.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.