Tjena

Sitter och räknar på golv.
Funderar på hur jag skalll lägga golvet. Som ni ser på ritningen så är det inte helt självklart att allt golv på våningsplanet skall ligga åt samma håll. Tänker på dörrar och ljusinsläpp etc.

Golv skall läggas i alla utrymmen utom badrummet. Så i klädkammaren och i trapphuset också.

Kommer lägga tröskellöst. Gillar dock att lägga golvet mer fris eftersom det ramar in rummet snyggt.
Troligen så kommer jag inte gera hörnorna på frisen utan bara lägga två sidor som något av förslagen på den andra bif skissen.
 
  • Övervåningen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvriktningar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket typ av golv hade du tänkt dig?
 
Solida trägolv 25mm. Funderar på att blanda 3 olika bredder för att få lite liv i golven. 14, 16 och 18 cm breda.
Lägger golven med fris enligt något av förslagen ovan. Först tyckte jag att det var viktigt med ordning och reda. Sen besökte jag en vän i ett gammalt 1800tals hus. Där låg golven åt olika håll i alla rum. Det var riktigt snyggt, golven markerades tydligare istället för att bli osynliga. Det är nog vad jag är ute efter. Att lägga mez fris är ju ett sätt att markera golven och brädorna. Tror även att en "dubbel fris" kan funka. Dvs 2 brädor på tvären innanför dörren sedan resten år andra hållet.

Golven kommer att lutas och vitoljas..
 
Alt. 2 så att golvbrädorna pekar mot fönstren. Det ser alltid bättre ut om ljuset går längs golvet än tvärs. Dessutom blir inte allrummet så "långt". Tänk på att planera läggningen väl där trappan möter golvet. Har du fris i varje rum spelar det ju dockinte så stor roll.
 
Redigerat:
Jag funderade på att lägga golvet så att det ligger mot fönstren i alla rum. I allrummet blir det dock inte längs med rummets längsriktning. Men det gör kanske inget. Golven behöver för min del nog inte ligga åt samma håll i alla rum.
 
Smaken är ju olika jag skulle lägga golvet i husets längdriktning. tycker det känns som huset får mer volym om man gör så .
Kanske är det också av tradition, i ett äldre hus ligger oftast golvet i den riktningen.
 
larsbj skrev:
Smaken är ju olika jag skulle lägga golvet i husets längdriktning. tycker det känns som huset får mer volym om man gör så .
Kanske är det också av tradition, i ett äldre hus ligger oftast golvet i den riktningen.
Beror säker på att golvbjälkarna var billigare och enklare att lägga på tvärs. Då hamnade golvplankorna tvärs detta. I gamla hus med central murstock brukar dock golvplankorna ligga ljusets riktning.
 
Holpers skrev:
Jag funderade på att lägga golvet så att det ligger mot fönstren i alla rum. I allrummet blir det dock inte längs med rummets längsriktning. Men det gör kanske inget. Golven behöver för min del nog inte ligga åt samma håll i alla rum.
Jag har ett rum på 14x4m med ljus in på den breda sidan. Det skulle kännas väldigt långt med plankorna på längden. Jag både skissade och provlade golvet för att konstatera att så var fallet. Långa rum behöver oftast göras mindre smala med plankor på "tvärs".
 
Det där med ljusets riktning tycker jag är överskattat, det handlar ju om att inte få skuggor av ojämnheter, men dagens golv är inte så ojämna. Istället tycker jag att det är viktigare att tänka på rummets proportioner. Läggs brädorna i längdriktningen känns rummet längre och smalare, läggs de på tvärs känns rummet kortare och bredare, och det senare är ofta att föredra.
 
Vårt hus är ju fyrkantigt, 8x8 meter. Så det finns ingen längdriktning.
Radhus. Har bara fänster på två sidor.
Bjälklaget ligger tvärs, från fönster till fönster så att säga. Undergolvet lägger ligger självklart tvärs mot detta.

Håller just nu på att såga och fräsa spår i det undergolvet för golvvärmeslingorna. Att lägga golvet mot fönstrena gör arbetet ganska mycket enklare eftersom jag inte riskerar att skruva golvet i vattenslingorna lika lätt som om jag lade det åt samma håll som slingorna. Gjorde det på nedervåningen och fann på en rad att jag inte hade någonstans att skruva fast golvbrädan eftersom det låg en slinga precis under sponten på golvet. =(

Det var först tveksam till att lägga allt golv åt samma håll eftersom rummen är långsmala åt olika håll men nu får det nog bli från fönster till fönster. Det gör väl attdet smala allrumet ser bredare ut också gissar jag,
 
Om du redan börjat fräsa för golvslingor så har du redan valt riktning, tvärs slingorna.
 
Holpers skrev:
...Det gör väl attdet smala allrumet ser bredare ut också gissar jag,
Med största sannolikhet. :)
 
Titta även på hur du skall lägga taket.
Om det är någon form av panel (eller långsmala moduler) ser det konstigt ut om golv och tak ligger i olika riktningar.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Slingorna gick bara att lägga åt ett håll. På nedervåningen lade jag dock slingor och golv åt samma håll. Det funkade men var lite struligt på ett, två ställen.

Har inget innertak med panel. Det är bara slätt vanligt tak.

Jag lägger väl golvet mot fönstren i så fall om det fungerar lika bra.
Det är ju knepigt när råden säger att län ska lägga i ljusets riktning och i rummets längdriktning. För hur ofta har man fönstren på kortsidorna i ett rum?

Tack för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.