Hej!
Bygger nytt hus och har en kamin inritad på planritningen men jag är osäker på placeringen. Framför allt med tanke på röret som kommer att gå p´å ovanvåningen, precis bredvid "Spjället till trappan".Hur skulle ni ställa er till den placeringen.
 
Du uttrycker dig ganska kryptiskt må jag säga. Skicka gärna en bild.
 
Visa bilaga 71964Visa bilaga 71965
Ok, vi vill ha kamin eller murad spis. Idag är placeringen tänkt mitt i huset i vardagsrummet placerad mot en inbyggd trappa. På våning 2 kommer trappan endast ha spjälor och inga väggar. Jag är rädd att röret placeras fel och blir fult, dessutom måste man gå förbi där för att komma till toan från andra delar av huset på vån 2.
Eftersom skorstenen bör placeras i mitten av huset där taket är som högst måste vi hålla oss till denna vägg som är relativt central i huset.

Mitt förslag är nu att flytta kaminen på bilden uppåt.mot ytterväggen och då flyttas ju röret med. Vad tror ni om det?
 
Nästa fråga är vad kostar en kamin inkl installation och skorsten? Tillluft och ev extra bärande grund är redan fixat.
 
En kamin kostar mellan 10000 och 200000kr, skorsten kostar ca 10000-20000kr.
 
Hej.

Ser tyvärr inte dina bilder.
 
Som sagt inga bilder.
 
Hmmm vad kan det bero på? Jag ser dem ju själv.....
 
Du har inte druckit något gott till eftermiddags kaffet:wow::surprised:
 
Nu har jag druckit kaffe
 
Karriärmamman skrev:
Nu har jag druckit kaffe
Det är väldigt små och otydliga bilder. Dom tar bara 14-15 kbyte vardera, måste upp mot 100ggr större.
Det skulle äve vara bra om bilderna tar större yta av våningsplanen.
 
Jag förstår precis hur du menar och tycker bilden är tydlig nog. Om du skall möblera övervåningen med en soffa placerad enligt bilden så tror jag inte det skulle fungera med skorstenen så: jag tycker att 1m fri passage på genomgångsytor är en bra riktlinje och om det blir tightare än 1m mellan skorstensröret och möbler kommer du antagligen konstant störa dig på detta. Jag tycker det ser ut som kaminen/spisen med fördel skulle kunna placeras där TV:n på nedervåningen är inritad--röret skulle då gå upp i klädkammaren där man slipper se det, plus att jag personligen tycker det är trevligare att möblera efter en kamin än efter en TV men jag vet att många inte håller med på den punkten.
 
Jag har ett litet dilemma, tycker jag i alla fall. Jag vill helst inte ha röret från kaminen "ivägen" var ska vi placera kaminen tycker du. Se förslag.
 
  • kaminplacering skärmdump till forum.JPG
Jag har även börjat tänka att den kanske ska placers längre till vänster för att få mer väggyta till höger om kaminen.
Som ni ser går röret i dagsläget precis där man kommer gå när man kommer upp från trappan och svänga runt till badrum och master bedroom. med andra ord det kan bli lite spring där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.