R
Tänkte spara lite pengar på sikt och byta till 220V LED spotlights. Jag har idag vanliga halogen spotligts och de använder en vanlig dimmer i väggen. Kommer de funka med LED också?
 
Om dina LED spotlights har ett drivdon som är avsett för att kunna styras av en vanlig dimmer, ja.

Lite mer info i ämnet här: http://ledsmagazine.com/features/1/12/6

De billigaste LED drivdonen är oftast inte dimmbara.
 
MRK skrev:
Om dina LED spotlights har ett drivdon som är avsett för att kunna styras av en vanlig dimmer, ja.

Lite mer info i ämnet här: [länk]

De billigaste LED drivdonen är oftast inte dimmbara.
Förutom att artikeln mest täckte in externa driftdon till lågvolts-LED är det samma princip. Problemet är bara att donet är inbyggt i ljuskällan och därmed ej utbytbart som med lågvoltssystem. Med högvoltssystem (230V) gäller det också att se upp störningsrisken på dåligt konstruerade ljuskällor. Elsäkerhetsverket la för ett tag sedan ett försäljningsförbud på 50% av marknadens saluförda dimbara LED-lampor för 230V eftersom de inte uppfyllde EMC-kraven. De störde med andra ord.
 
R
Ja de var mycket att läsa på länken där men hur ska jag tolka detta. De går alltså inte att dimmra LED spotlights så jag får lägga ner mina planer på att byta till detta o köra vidare på halogen?
 
Roland112 skrev:
De går alltså inte att dimmra LED spotlights så jag får lägga ner mina planer på att byta till detta o köra vidare på halogen?
Det finns dimbara LED spotlights som uppfyller EMC kraven men du skall nog räkna med att betala rätt bra för dem då de fortfarande är i minoritet och i huvudsak levereras av "premium" märken (ej på Kina sajter).

T ex:

http://www.kiteo.de/en/product/k-spot-11f-recessed-downlight-230-vac-phase-cut-off-controller/
 
Redigerat:
R
jaha du menar att de funkar men att de utstrålas magnetiska fält från lampan? Är e skadligt för kroppen?
 
EMC = ElectroMagnetic Compatibility.

Alla produkter som saluförs och används i Europa måste uppfylla EMC kraven. Det innebär att produkten ej får skicka ut för mycket högfrekventa signaler i luften och på elnätet. Likaså skall produkterna "tåla" en viss mängd högfrekvent strålning och på elnätet utan att deras funktion påverkas negativt. Med all den trådlösa teknik som finns i våra hem idag så är detta mer aktuellt än någonsin. Farligt för kroppen är det dock inte.
 
MRK skrev:
EMC = ElectroMagnetic Compatibility.

Alla produkter som saluförs och används i Europa måste uppfylla EMC kraven. Det innebär att produkten ej får skicka ut för mycket högfrekventa signaler i luften och på elnätet. Likaså skall produkterna "tåla" en viss mängd högfrekvent strålning och på elnätet utan att deras funktion påverkas negativt. Med all den trådlösa teknik som finns i våra hem idag så är detta mer aktuellt än någonsin. Farligt för kroppen är det dock inte.
Man kan också (i värsta fall) få en elmätare som tickar lite väl fort. ;)
 
R
ok, men kan man köpa spottar från kina om jag ska ha dem i en lampa som inte är dimmrar då?
 
Visst kan du köpa men det blir du som blir ansvarig som importör in i EU.

Varför inte köpa något bra och slippa ev problem? Så mycket pengar handlar det inte om i skillnad.
 
R
Men alltså jag brukar köpa massa olika saker från ebay och Kina. Jag tänkte köpa 4st spottar till en lampa i badrummet. Blir jag klassad som importör för det?
 
Roland112 skrev:
Men alltså jag brukar köpa massa olika saker från ebay och Kina. Jag tänkte köpa 4st spottar till en lampa i badrummet. Blir jag klassad som importör för det?
Ur ansvarssynpunkt, ja. Det är den juridiska person som för in produkten i EU som i slutänden ställs till ansvar.

Nu är det naturligtvis så att risken att bli "påkommen" är minimal, men man bör ändå vara medveten om läget.

Det finns bra prylar från Kina också (jag jobbar med många leverantörer där) men tyvärr ännu fler tveksamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.