Vi står i startgroparna för att köpa hus (ej bygga nytt) och efter att ha läst en del på forumet här och på andra sidor har jag punktat ned några viktiga "kom ihåg" samt allmänna tips.

Syftet med detta inlägg är att jag skulle vilja ha feedback på vad vi missat och som borde tillföras listan? (Kommer naturligtvis aldrig bli "komplett", men vi vill såklart inte missa något superviktigt).

Besiktning
Även om säljaren har gjort en besiktning så bör/skall du som köpare göra en egen besiktning. Säkerställ att du får vara med vid besiktningen då du kan lära dig en hel del matnyttig information om fastigheten som inte kommer med i protokollet. Har även läst att man helst ska göra en "jordabalksbesiktning" som är mer omfattande, men görs detta "i praktiken" (dvs gör folk detta och hur går man i så fall tillväga?)

Besiktningsklausul i kontrakt
Säkerställ att det är en öppen klausul där du som köpare har rätt att hoppa av köpet oavsett skäl efter besiktning (och utan vite/böter).

Pantbrev
Kontrollera hur stora pantbrev som redan finns. Om lån behövs som överstiger nuvarande pantbrev så kostar det 2% av pantbrevets storlek + fast avgift 375 :- per pantbrev.

Lagfart
Lagfart kostar 1,5 % av köpeskillingen plus 825 kronor i fast avgift.

Prisstatistik
Prisstatistik på områdesnivå finns på t.ex. mäklarstatistik och på enskilda fastigheter på booli.se

Kostnader som tillkommer vid köp
Tänk på att utöver handpenningen (minst 15%) så tillkommer följande kostnader i samband med köp där likvida medel behövs:
* Lagfart och pantbrev enl. ovan
* Besiktning
* Flyttkostnader
 
Ja jordabalkabesiktning utförs bla av Densia. Inte särskilt många kunder som väljer en sådan undersökning dock är jag övertygad om att anledningen inte är något annat än okunskap.

Min åsikt är att den bästa undersökningen görs utav olika yrkesmän såsom byggtekniker, jurist, rörmokare, elektriker och skorstensfejarmästare.

I slutändan får man väga kostnaderna mot fördelarna. Räkna med att det kan ta ca 1-2 arbetsdagar i anspråk på plats för undersökningarna och kosta 15-35 000 kr. Undersökningen är nyttig både för att rent juridiskt ha undersökt allt men än mer för egen vetskap. En överlåtelsebesiktning är fruktansvärt ihålig och i många fall knappt mer givande än att själv kika runt.
 
Tack för svar på tal - klargörande!
 
Småsummor men brukar inte skatten regleras också?. Det är ganska sent på året så räkna med ett par tusenlappar för det.
Mitt tips är att genomföra besiktning före du skriver något som helst kontrakt. De flesta mäklare brukar gå med på det. När det gäller besiktning så är det mest för att få en oberoende aktör som kommenterar. Den besiktningen blir så bra som man själv gör den. Men de kommer alltid att ducka och säga att det behövs fördjupad undersökning.
Ett annat tips som jag går efter är aldrig köpa hus med sättningsskador. Sjukt dyrt och kan vara extremt svårt att åtgärda. Tyvärr har jag nog träffat på kanske två mäklare som varit ärliga när man frågat dem så lita aldrig på deras snack om eventuella sättningar. En grej som jag tittade en hel del efter så är det nytt värmesystem. Har någon satt in en bergvärme så gör du en riktigt bra besparing i eget kapital framöver. Det går i princip inte att komma undan billigt med värmesystem .... :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.