Intressant inlägg angående HGS Linköping från Anders Bengtsson. Har själv anlitat HGS Linköping vid mitt husbygge och är till fullo mer än belåten med resultatet. Och givetvis kan man ha olika åsikter om huruvida arbetet är proffesionellt utfört eller ej, dock tycker jag INTE att smutskastning och felaktigt vinklade episoder hör hemma i ett diskussionsforum som detta. Man måste vara saklig. HGS Linköping förtjänar INTE det rykte som Anders försöker framhäva. Måhända att alla kan göra misstag, ingen är ofelbar. I och med detta försök till smutskastning kan jag bara nämna att jag tagit del av fakta i just detta ärende. Jag förstår att köket kan se lite "rörigt" ut vid inflyttning, men HGS Linköping kanske hade lagt ner lite mer energi på färdigställandet om de slapp skicka Anders ärende vidare till kronofogdemyndigheten. Bilden där mjukfog saknas??? Hos mig har vi en list där, men det är klart, den kostar ju extra förstås. Felmonterad platta??? Vari ligger felet, skulle de byte mönster helt plötsligt? Jag valde mönster och kakel INNAN arbetet påbörjades. Ja, listan kan göras lång.

Jag rekomenderar HGS Linköping varmt då de har en kundvänlig inställning, skicklig personal och framför allt, gör ett bra arbete.

Stå på er HGS Linköping!

//// Michael Kastegård / En som är trött på gnäll!
 
Michael Kastegard skrev:
I Och givetvis kan man ha olika åsikter om huruvida arbetet är proffesionellt utfört eller ej,
Jag har bara sett bilder på diverse snickeriarbeten i huset, något annat har jag inte tagit del av - på vilket sätt menar du att man kan ha olika åsikter om professionalismen i detta arbete? Om det faktiskt ÄR proffs som gjort jobbet så måste dom verkligen ha ansträngt sig för att skapa ett riktigt taffligt slutresultat.

Att myntet alltid har två sidor är vi nog alla medvetna om.
 
Hej eftersom Michael skriver sitt första inlägg på sidan undrar jag om det är så att du arbetar där eller känner någon som gör det eller anser att dom har gjort ett bra arbete.Jag anser däremot att det ser för JÄVLIGT ut ,ursäkta språket . >:(
 
...men HGS Linköping kanske hade lagt ner lite mer energi på färdigställandet om de slapp skicka Anders ärende vidare till kronofogdemyndigheten.
Sakta i backarna... Blandar du inte ihop två saker här? Om kunden inte betalar sina räkningar borde företaget inte avsluta arbetet alls förrän tvisten är löst. Samma sak om kunden håller inne med betalningar p g a att byggföretaget inte sköter sin åtaganden (om så vore fallet).

Men det vi kan se på bilderna är färdigställt skitjobb och har inget med kronofogden att göra. Såvida inte byggföretaget önskar "hämnas" på kunden. Men det verkar ju knappast heller särskilt seriöst, eller vad säger du som har fakta i målet? Allt jag vet, som helt utomstående, är att jag aldrig skulle godkänna eller betala för sådana klåparfel som syns på en del av alla de foton som lagts upp och det verkar ju heller inte besiktningsmannen har gjort.
 
Det här är själva grejen med hantverkare - det är av nån konstig anledning en bransch där man kan överleva länge trots att man är helt oduglig. Torde ha att göra med dåligt utbud i förh till efterfrågan, många småjobb, många kunder, många privatkunder, snabbt vidare till nästa jobb osv. Jag har många gånger efterfrågat yrkesmän med stolthet och yrkeskunnande - dom får gärna ta bra betalt, men det verkar inte vara nån poäng att marknadsföra sig med och satsa på kvalitet i byggbranschen. Tråkigt. Jag vet också att myntet har två sidor, men det som syns på fotona är för mig tillräckligt bevis för att personerna som utfört detta jobb bör ha gjort sitt sista jobb i denna bransch (måhända var det också det första).
 
Det tog en stund innan jag insåg att det verkligen handlade om ett nybyggt hus. Min spontana tanke var - practical joke. Slutfinishen är bortom all kritik. Brädor och lister ser ut att vara hämtade ur en sopcontainer. Fula spikar varhelst man blickar. Lister skadade av hammarslag eftersom ingen tydligen visste bättre än att använda spikdrivare. Kakeljobbet påminner mer om små barn som roas av att kladda pepparkaksdeg än om ett "proffesionellt utfört" arbete. Uruselt. Ett klart fall för ARN eller åtminstone Sverker Olofsson.
 
Kul att så många ville engagera sig i just detta ämne, då det rörde sig om att ge ett företag lite beröm. Ville väl mest bara påskina vissa detaljer i sammanhanget som en del upprörda läsare fått om bakfoten.

Killen med myntet, MathiasS, hade tydligen sett bilder på snickerier i huset? För mig var det ganska uppenbart att Tectool hade den entreprenaden, INTE HGS Linköping, därav mina åsikter om vad MathiasS kallar professionalism. Och vad gäller Tectool har jag inga erfarenheter mer än foton.

Adam32 undrade ifall jag jobbade på HGS Linköping. Nej jag jobbar inte på HGS Linköping, men givetvis har jag lärt känna personal på HGS Linköping. Verkar för mig ganska orimligt att kunna anlita ett företag vid ett flertal tillfällen utan att komma i kontakt med någon på detta företag. Konstigt att man måste jobba på ett företag eller känna personal på detta för att ge lite ros när andra ger ris.

 
Michael Kastegard skrev:
Kul att så många ville engagera sig i just detta ämne, då det rörde sig om att ge ett företag lite beröm. Ville väl mest bara påskina vissa detaljer i sammanhanget som en del upprörda läsare fått om bakfoten.

Killen med myntet, MathiasS, hade tydligen sett bilder på snickerier i huset? För mig var det ganska uppenbart att Tectool hade den entreprenaden, INTE HGS Linköping, därav mina åsikter om vad MathiasS kallar professionalism. Och vad gäller Tectool har jag inga erfarenheter mer än foton.

Adam32 undrade ifall jag jobbade på HGS Linköping. Nej jag jobbar inte på HGS Linköping, men givetvis har jag lärt känna personal på HGS Linköping. Verkar för mig ganska orimligt att kunna anlita ett företag vid ett flertal tillfällen utan att komma i kontakt med någon på detta företag. Konstigt att man måste jobba på ett företag eller känna personal på detta för att ge lite ros när andra ger ris.
Citerat ur den första tråden
Kolla in bilderna på internet och dra era egna slutsatser.
HGS Linköping har utfört kakel och klinker samt arbetet med fönstersmygar och foder.
och läs bildtexten
http://www.pbase.com/andben/image/55602507
Tydligen HADE HGS den entreprenaden :-?
Men det är klart, att man är behörig att sätta kakel och klinker betyder ju inte att man kan hantera en hammare och trälister :-/
 
C
Michael Kastegard skrev:
Konstigt att man måste jobba på ett företag eller känna personal på detta för att ge lite ros när andra ger ris.
Tvärtom - gärna ros från nöjda kunder, men inte från "kunder" som i själva verket företräder företaget som rosas. Men det förstod du säkert.

Hur kommer det sig att du är så insatt i detaljerna kring Anders fall om det nu är så att du inte är något annat än en nöjd kund till HGS?
 
Michael Kastegard skrev:
Killen med myntet, MathiasS, hade tydligen sett bilder på snickerier i huset? För mig var det ganska uppenbart att Tectool hade den entreprenaden, INTE HGS Linköping, därav mina åsikter om vad MathiasS kallar professionalism. Och vad gäller Tectool har jag inga erfarenheter mer än foton.
Av texten framgick att även HGS gjort snickeriarbeten?

Men för att inte hänga upp sig på det, tyckte du att kakelarbetet såg bättre ut?
 
Sjukt illa det ser ut på bilderna. De som gjort det borde aldrig få komma ut på ett jobb igen.
Att vissa i denna tråd e partiska är det för den delen ingen stor tvekan om.
 
Michael Kastegard skrev:
Stå på er HGS Linköping!

//// Michael Kastegård / En som är trött på gnäll!  
Det ser ju fördj_ligt ut på bilderna...

Mest konstateranden i den andra tråden.. så vem är det som gnäller? ::)

Och varför engagerar du dig i om HGS fick skicka ärendet till kronofogden?

Klart man får ge ros, men om du är så opartisk som du vill påskina så skulle du väl inte bry dig i om någon är av annan åsikt heller.... ;D
 
Michael Kastegard skrev:
Intressant inlägg angående HGS Linköping från Anders Bengtsson. Har själv anlitat HGS Linköping vid mitt husbygge och är till fullo mer än belåten med resultatet. Och givetvis kan man ha olika åsikter om huruvida arbetet är proffesionellt utfört eller ej, dock tycker jag INTE att smutskastning och felaktigt vinklade episoder hör hemma i ett diskussionsforum som detta. Man måste vara saklig. HGS Linköping förtjänar INTE det rykte som Anders försöker framhäva. Måhända att alla kan göra misstag, ingen är ofelbar. I och med detta försök till smutskastning kan jag bara nämna att jag tagit del av fakta i just detta ärende. Jag förstår att köket kan se lite "rörigt" ut vid inflyttning, men HGS Linköping kanske hade lagt ner lite mer energi på färdigställandet om de slapp skicka Anders ärende vidare till kronofogdemyndigheten. Bilden där mjukfog saknas??? Hos mig har vi en list där, men det är klart, den kostar ju extra förstås. Felmonterad platta??? Vari ligger felet, skulle de byte mönster helt plötsligt? Jag valde mönster och kakel INNAN arbetet påbörjades. Ja, listan kan göras lång.

Jag rekomenderar HGS Linköping varmt då de har en kundvänlig inställning, skicklig personal och framför allt, gör ett bra arbete.

Stå på er HGS Linköping!

//// Michael Kastegård / En som är trött på gnäll!
Självklart har vi alla olika referensramar när det gäller kvalitet på utfört arbete. Hur ser det hemma hos dig? Kan du inte visa några bilder på HGS-jobb som motpol till det "finlir" som återspeglas i den andra tråden?
 
Oj vilken debatt det blev…

Först vill jag säga att jag anser det väldigt oseriöst av HGS Linköping att man lämnar ut personliga uppgifter om vårt kundförhållande till privatpersonen Michael Kastegård.  >:(

Ett par förklaringar:

Fakturan vi tvistar om erhöll vi efter byggets slutförande – kan alltså knappast ha stört HGS under byggtiden. (Det rör sig om ett mindre belopp, en faktura som kom helt oväntat, men det vill jag inte diskutera ytterligare här eftersom frågan kommer att avgöras i tingsrätten nu i mars.)

Smutskastning? Det kan var och en ta ställning till själv – jag har bara visat bilderna, jag försäkrar att dom inte är manipulerade på något sätt.

HGS har utfört en del extraarbeten förutom den avtalade byggentreprenaden – det är därför dom har utfört  fönstersmygarna i de väggar där det är monterat pärlspont. (HGS Linköping har dessutom arbetat som underentreprenör till Tectool Bygg.)

Självklart Michael så valde vi också kakel och mönster innan arbetet påbörjades – jag förstår inte vad du insinuerar. ( Vi valde kakel och klinker i väldigt god tid – men HGS beställde inte i tid vilket medförde att jag fick åka ifrån jobbet akut en eftermiddag och välja ett annat klinker i tvättstugan för att dom skulle bli färdiga i tid.)

:)Men det finns positivt att säga också. Tapetsering och målning av väggarna och taket blev jättebra. Klinker på badrumsgolv är helt ok. Klinker i hallen jättebra utfört. Klinker i kök är helt ok. (Förutom fel färg på fogen.)  Kakel i kök är godkänt.  Och bemötandet har varit trevligt hela tiden ända fram till slutbesiktningen.

Det finns mycket att säga om det här – men jag ser ingen anledning att föra en diskussion med Michael Kastegård eftersom vi har lite olika synpunkter på kvalitét. Och jag ser det som ganska meningslöst att diskutera problemen med HGS Linköping eftersom dom själva tycker att kvalitetén är ok. Träarbetena kan jag snygga till själv, klinkern i tvättstugan får vi leva med. Vissa andra saker kommer kanske att lösa sig så småningom.

Och under tiden fortsätter HGS Linköping att bygga Anebyhus i samarbete med B & B Mäklarbyrå i Linköping..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.