Nästa projekt är vår tvättstuga och där vill jag ha ner golvvärme och sen lägga klinker på det.
Nu är det så att vår IVT panna står i ena hörnet och jag är inte helt nöjd över att kanske behöva riva ut den och det gamla golvet för att få ner golvvärmeslangen, plus att alla rör till element mm ligger under golvet

Jag har platta på mark och ovanpå det är det 50mm frigolit sen är det flytspacklat ca 35mm.
Min fråga är nu om man kan fräsa spår i det befintliga golvet ca 1cm djupt och använda en 12mm tjock slang som man lägga i spåret och sen flytspackla över det?

Är det nån som gjort så här eller tror ni det kan funka?

Jag ska ha vattenburen golvvärme är de tänkt...
 
Kan LK EPS 16mm vara ett alternativ?
Den bygger ju bara 16mm och du kan lägga klinker direkt på den.
 
Läste lite på thermotechs hemsida och där finns en slang som bara är 8mm, måste ju va ännu bättre?
 
De vet jag vad de är, du får gärna berätta lite annars får jag googla lite
 
LK EPS är spårskivor i frigolit med en aluminium plåt på. Du lägger sen rören i spårskivorna och sen kan du lägga fix och så klinker direkt på.

//Anders
 
Okej, känns som de kommer bli lite svajjigt, ska ju ha tvättmaskin å lite såna prylar på golvet.
Va tror du om mitt förslag?
 
Det blir stadigt som bara den. Jag har det själv och har både tvättmaskin och torktumlare på varann stående på golvet!

Jag tror du kan få svårt att få tillräckligt jämna spår och så kan flytspacklet spricka sönder helt. Med 8mm slang måste du nog ha bara 10cm (eller mindre) mellan slingorna så det blir nog knepigt...

//Anders
 
Jag hyrde en spårfräs till just det som du skall göra, visserligen fräste jag ner elslingor men annars är det ju detsamma, bara att ställa isär klingorna lite mera. Sedan slog jag bort 'toppen' mellan spåren med hammare och tunn huggmejsel. Limmade fast med smältlim och 'spacklade' sedan med fix. Golvvärmeslang är iofs mycket styvare och vill antagligen inte ligga kvar i spåret så det talar ju emot.
Kom bara ihåg att skall du spåra så är det värt att hyra dammsugare också :D
 
Okej, hur djupt fräste du då?
Kommer du ihåg hur tjock ditt golv var, vill ju inte försvaga mitt allt för mycket då det inte är armerat.
Ja de dammar grymt mycket när man slipar betong så en riktig dammsugare är bäst å ha.

Jag tänkte så att jag fräser spåren, lägger ner Slangen och sen lägger jag ett armeringsnät och narja fast Slangen i den.
Hur tunnt kan man flytspackla?
 
Jag fräste bara ner 8mm i flytspacklet har jag för mig.
Flytsatsen på mitt golv var nog 30mm.
Om jag inte missminner mig så är det väl 13mm ovan slang man skall ha.
 
Redigerat:
Okej, de här tål å funderas på, vill ju ha ner värme i golvet när man ändå ska renovera men de får ju inte bli överdrivet med jobb.

Nästa problem, ska ju byta golvbrunn oxå å då ryker ju tätskicket,plastmattan som ligger där nu.
En ny matta måste ju läggas man hur gör en golvläggare under min ivt panna om jag inte kopplar bort alla vattenrör och flyttar på den?
 
Mitt råd är att strunta i att fräsa eftersom det enbart rör sig om 1 cm extra i bygghöjd. Det är ett skitgöra att fräsa samt att det kostar en del att hyra maskiner (om du inte redan har utrustning), slitage på skivor mm.
Dessutom ska 12mm slinga (Uponor) förläggas i cc 125mm vilket ger ca 8,4 meter spår samt svängar som ska fräsas per kvadratmeter!:x

//patrik
 
Om du vill att försäkringsbolaget ska ersätta en vattenskada misstänker jag att pannan måste bort.
 
Att lyfta ut pannan från sin plats till en annan i samma rum är inget stort jobb för röris eller om du löser det själv för du behöver inte lägga värme under pannan men däremot höja golvet till samma nivå som resten av rummet. Och du anders07,s alternativ är oslagbart i din situation, både kostnadsmässigt och arbetsmässigt det är inte billigt att hyra fräs för betong och övrig utrustning.
 
Jag fräste hela golvet i vårat nya badrum och la ner 16mm slang, det var snabbt gjort och blev hur bra som helst. Jag har skrivit en del om det i någon annan tråd här på forumet, och med bilder, men jag hittar den inte nu, du få leta lite ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.