När vi ( läs husfirman) byggde vårt hus som vi nu flyttat in i så gjorde vi en mapp och la i en vägg. Det var ett par olika tidningar, reklamblad samt ett foto på oss och våra katter och en liten berättelse om oss. Hoppas att någon nån gång får läsa det. Hade själv tyckt det skulle vara roligt om jag hittat något liknande.
 
Nu är det väl inte omöjligt att katten själv har krupit ner i grunden om den varit sjuk/skadad. Men det händer att man lägger/la djur i grunden vid husbyggen för att "skydda" hemmet, att ge huset ett skyddsrå(dare). Gärna då vid ingången/hallen. En liknande sed var att begrava/mura in en levande orm i grunden. Själva hittade vi rovfågelsklor i när vi grävde ut vår gamla torpargrund. Vi lät dem ligga kvar efter avslutat arbete.


ThomasÅsa skrev:
Renoverade hallen i stugan och fann en halv katt i krypgrunden. Halv längsgående, det som legat ner mot jorden hade multnat medan överdelen var torr, typ mumifierad.

Fick sista vilan bortanför jordkällaren med dragspel, sång och påföljande kaffe och rulltårta.

[bild]
 
@Chrissofsweden, USB-minnen är bara garanterade att behålla informationen i 10 år. Därefter börjar elektronladdningarna migrera och datat blir därmed stegvis förstört. I tillägg så krävs USB-ingång och dito programvara. skulle satsa på CD-skiva, större "risk" att någon kan läsa den. Utskrivet bitmönster på A4 (typ QR) är också en metod (helst på aluminium).


@pjkw, Papper + Eldosa = Brandrisk.


Gamla tidningar är rätt intressanta man får en inlevelse i hur vardagen såg ut då och inte minst hur saker har förändrats. Med det som utgångspunkt så kan man förstå mer hur mycket av dagens sanningar som kommer att ändras.
 
O
Jag tycker att det var smart att gömma ett usb-minne.
Dock känns folk lite negativa mot det hela...
Ett usb-minne kan mycket väl behålla infon längre än 10år....
 
Redigerat:
O
Gus5 skrev:
@pjkw, Papper + Eldosa = Brandrisk.
Jag ser inte brandrisken lika tydligt.... måste jag erkänna.... förutsatt att allt är rätt kopplat. Men om det inte skulle vara ordentligt kopplat så finns det en brandrisk oavsett papper.... Men jag anser att man kan utgå från att det är ordentligt kopplat.
 
znarkzocka skrev:
När vi renoverade vår sommarstuga (från 1920-talet) hittade vi massor med tidningar (AB, UNT, Svenskan mm om jag inte minns fel) från 30-40-talet under plastmattorna i nästan varje rum. Mycket om tyskland och kriget, spännande att läsa när den vanliga tidningen inte kommer:). Även annonser om olika tvättmedel/tvättmaskiner och "universal-liniment" :x(bra mot allt). Ramade in några och har som tavla, faktiskt jättekul det kommer alltid någon kommentar.

Hittade även husannonser i en 80-tals tidning fanns någon annanstanns i huset, kommer inte ihåg annonsen exakt men ett hus i Djursholm med 3000kvm tomt byggt i början av 1900-talet tror ja i toppskick 850.000:-. Adress och allt var med, bara att åka och kolla om man har vägarna förbi... lite kul. Undrar om det är samma telefonnummer? :p
Vi hittad massor av tidningar från 40-50-talet under mattan i vårt sovrum. Kan meddela att Veckorevyn hade lite annan utformning på den tiden..... Har även hittat dagstidningar från 1907 då huset byggdes, en silversked (hur kom den dit), och en helt värdelös hovtång. Han som tappade bort hovtången åkte säkert på världens läxa....
 
Frågar igen.

Jag älskar gamla insändare, om du vill och kan, kan du skanna in och skicka?
 
Kikar gärna också på insändarna ;)
 
Jag hittade en gammal rallybil i plåt och något som såg ut som ett sådant gammalt fickut fast tomt i silver. Svärfar fick bilen. Säkert en sådan han drömde om i hela sin barndom...

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.