Har ggoglat och tittat runt flera dagar nu och ser att på detta forumet finns en hel del matnyttigt men just det jag letar efter har ingen frågat om (tror jag).

Jag har ett idag ett väl fungerande trådat larm (två stycken faktiskt då jag larmar garage o källare på nätterna på grund av min dyrbaheter (harleys :) ) i garaget) inbyggt i väggarna med dekkar o brandvarnare i hela huset. har tidigare blivit uppringd om larmet gått..
Har nu avslutat min telefon samt även mitt adsl och problemt dök då upp..
Har uppgett till försäkringsbolaget att larmet ringer upp två eller fler "civilister" vid intrång.

Satte upp tre D-link kameror i somras när huset vara överlämnat till 21 -årige sonen och dessa funkar bra men har sina begränsningar.

Vad jag vill idag är följande:
Vid larm vill jag ha bilder på inkräktaren dvs kamerorna ska aktiveras. Som det är nu kan man såklart inte ha igång funktionen med detektering av rörelse som annars funkar bra med utskick av bilder till min NAS som är inlåst i vapenskåpet eller som skickades via epost.då det snabbt blir fullt haha såklart. det rör sig ju hela tiden man är hemma.

Önskvärt vore att det samtidigt går ut ett eller flera mejl (sms är ju bäst men kräver förmodligen lite mer).

BGSM -120 är ju en trevlig sak som dessutom talar till en men den löser inte hur jag ska aktivera eller sätta igång kamerorna när jag startar larmet så har kollat runt lite med nåt jag förstår heter loggers där jag tydligen ska med rätt modul få arbetsdatorn (som alltid är igång) att skicka meil samt kanske man på något sätt då kan sätta igång kamerorna!!! . Känns lite kusligt ibland att de alltid är igång???? men har aldrig hittills kommit på dem att blinka dvs de har inte varit aktiva och skickat bilder men bäst o skönatsvore att de inte ens var igång mer än när larmet är aktiverat. Frun har blivit aningen schizofren på kuppen.

Det verkligt jobbiga är dessutom att jag inte är intresserad att lägga en förmögenhet på det hela :( vet att med mycket pengar är det inget problem med något av det jag vill men.. det är dels ingen "sport" dels lägger jag hellre pengar på andra projekt.. Någon här som har någon bra ide?
 
Du kan kanske styra vägguttaget som kameran får ström ifrån men hjälp av larmet. Dvs. när larmet sätts igång så startar kameran. Det förutsätter ju att kameran bootar upp och kan börja spela in direkt.
 
En bra ide. Jo kameran bootar upp och om det nu tar någon eller några minuter så spelar detta ingen roll.. Tjuven väntar i alla fall tills jag gått hemifrån. Kamerorna (3 st D-Link DCS 932L) går på 5 volt och larmet på12 volt.
OM man kunnat fixa så man får ut 5 volt från larmboxen (och en fråga blir då - hur fixar man det?), när man sätter på larmet löser sig alla problem då kamerorna skickar epost så fort de aktiveras av rörelse. Själva larmet står då för tutandet och blixtrandet och kamerorna larmar via internet..
 
Jag hade nog satt ett 12V-relä styrt av larmet och använt d-link adaptern kopplat 5V över reläet. Vågar du laborera så kanske det fungerar att seriekoppla två kameror över 12V. 1V överspänning ska den klara.
 
Redigerat:
Tänke så här : Jag har ju två separata larm, Ett i garaget för älsklingarna som alltid är larmat nattetid och ett i resten av huset. Med hjälp av två http://www.kjell.com/sortiment/hus-...ektorer-sensorer-brytare/universalrela-p50602 sådana här relä kopplar jag då en kabel till den diod på knappsatsen som tänds när jag sätter på respektive larm (har en knappsats i garaget och en i entrén där det finns två olika färger (dioder alltså), för vilket eller vilka larm som är aktiverade som då aktiverar respektive kamera . Sätter igång resp kameragenom att klippa 5voltstråden och låter den därmed den drivas av sin 220 volts eliminator - som då skickar bilder eller film över internet om någon sätter igång larmet.

Bästa är att det rent praktiskt blir ganska enkelt att dra kablar för detta.. fast man kanske skulle dra nätverkskabel i samma veva så att kamerorna kommer rätt in i en router istället för att vara trådlösa vilket är möjligt nu när man ändå ska dra lite kabel.:)

Enkel sjyst lösning och väldigt mycket billigare och faktiskt bättre eller lika bra som en dyr larmvariant :). Kanon med sådana här forum :) Man tänker bättre med fler inputs. Tack Spinout :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.