Hej!

Jag är i färd med att sätta igång och sänka mitt tak i hallen och sätta spottar. Följande problem har dykt upp som jag inte vet hur jag ska lösa på ett bra sätt. (Se bifogad skiss);

I dagsläget så ligger det en kabel gömd i ett sånt vitt kabelskydd (övre röd linje fr. v till hö i bild), vidare är en fetare kabel dragen från proppskåpet som försvinner in i ett hål strax under den andra i väggen.

Jag har tänkt att regla upp med stålskenor som en ram runt för att sedan sätta takreglar tvärs över. För att inte behöva sänka för mkt vill jag förstås sätta regeln så högt upp som möjligt.

Det fina med att sänka taket är ju möjligheten att kunna gömma kablar etc. Men om jag kommer sätta skenan under denna kabel så kommer taket att sänkas väldigt mkt. För mycket, eftersom den försvinner in genom ett hål i väggen som sitter lägre i jämförelse med hålet där den kommer ut (tv).

Kan man lägga elkabeln i stålskenan? Är det tillåtet? (tänker på brandsäkerhet, kortslutning värme etc). OM jag skulle göra det kommer jag göra hål i skenan för kabeln, men sen kommer ju gipset dit..då måste jag ju återigen göra ettt hål i kanten på gipsskivan även där och det blir ju kalasfult:(.

Några bra idéer?

Tack på förhand ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tråden flyttad från byggmatriel.
 
Tack, var osäker på vart den skulle vara =)
 
En elektriker måste riva kablarna och klamra slang i taket i stället. Där får man dra i en ny kabel.

//Patrik

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Elektrikern som sätter spottarna kommer säkert hjälpa dig att flytta kabeln också!
 
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Det e ju sant faktiskt, no need to worry, tack för svaren boys!
 
om du sänker taket väldigt lite, tänk på att det inte finns så mycket utbud av spottar då... många behöver 150mm höjd
Annars är det led som klarar sig hyggligt, men tänk dig för, ett tips innan det är försent!
 
Hur högt är det i tak? Jag tror garanterat att LED möbelspottar 3.6w (Hide-a-lite 1202 LED) kommer funka utmärkt och då är det inte mycket taket måste sänkas. Drygt 30 mm behöver taket sänkas.

Lycka till!

//Patrik

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Ja absolut, håller med. Det är 2,70 i takhöjd. Jag har en rundad övergång mellan vägg och tak så kommer sätta stålskenan ett par cm ner så totalt med 13mm gipset kommer jag att landa på cirka 10cm totalt i sänkning (så har jag tänkt iaf. för jag antar att det inte är så bra att sätta skenan i själva böjen och sen vinkla till skenan?).

Jag har också kollat in Hide-a-lite spottarna och tycker att dom verkar vara ett bra val, faktum är att deras senaste halogen spottar bygger även dom väldigt lite tack vare att dom är konstruerade så att värmen som bildas sprids nedåt istället för uppåt. Värme stiger ju visserligen alltid men tydligen ska det vara så iaf =)
 
Jag hade nog börjat i andra änden, dvs. definiera vilket ljus jag vill ha istället för att börja med armaturen.

Ska man vara lite petig så är det ju dowlights som avses. Man menar ju i regel downlight när man pratar om spottar men spotlight är ju egentligen en beskrivning av ljusbilden.

Om man tittar på halogen som ljuskälla så kan man ju välja spridningsvinklar mellan kanske 10°
och 60°. Effekterna kan ju sedan varieras mellan ca. 10W och 50W vilket då avspeglar sig på ljuseffekten.

Det är alltså kombinationen av ljuseffekten och spridningsvinkeln som är det intressanta. (se'n är ju givetvis färgtemperaturen viktig)


Vart vill jag då komma med detta?
Jo, LED har ju definitivt framtiden för sig men användningsområdet är fortfarande rätt så begränsat tycker jag.
Jag hade nog sänkt taket så pass mycket att jag hade kunnat använda mig av downlight-armaturer för halogen. Risken är annars att man mer får "lysande punkter" i taket snarare än ljuskällor som faktiskt lyser upp rummet så mycket som man vill.

Just att kombinera placering och effekt med spridningsvinkel och dessutom kanske vinklingsbara armaturer ger enorma möjligheter.
Gärna lite högre effekt på ljuskälorna än man normalt använder i kombination med dimmer. Då tenderar de dessutom att hålla i evigheter...


Det går ju för övrigt alltid att byta ut mot t.ex. led i takt med att utvecklingen går framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.