Är i behov av en ny bordssåg och den lokala bygghandeln har nu en kampanj på Makita 2704 för 6850:- inkl moms.

Jag har sneglat på denna tidigare men även på Bosch' motsvarighet GTS 10 XC.

Jag brukar försöka göra välgrundade beslut när det gäller inköp i den här prisklassen men när nu Makitasågen är sänkt med ca 25% så känner jag att jag måste rappa på lite.

Billigaste Boschen ligger idag på 8300:- enligt Prisjakt så den har en hel del att leva upp till om den ska passera Makitan.

Någon som kan ge synpunkter på finesser/brister hos respektive maskin.
 
Jag har PTS10 och måste säga att "justerbordet" är riktigt användbart så av den anledningen känns Boschen väldigt intressant. Makitas kör väl dessutom med 260-klinga vilket känns avigt att hitta jämfört med 250 eller 254.

Det är mina funderingar.
 
I och med att Makitan klarar en större klinga än de övriga så ser jag ingen nackdel med det. Hittar man ingen 260mm-klinga så är det ju inga problem att montera en mindre klinga. Det hade varit värre om det hade varit tvärt om.
 
Angående möjligheten att montera en mindre klinga på makitan vet jag inget om. Dock är det specat på min bosch att den även tar 250-klinga jämfört med 254 som standard. Jag förstod det som att klyvkniven blir ineffektiv om man använder ännu mindre klinga. Kan vara värt att beakta om man är som jag som sällan kör utan klyvkniv.

Med vänlig hälsning,
Jacob
 
Inga problem att köra med en mindre diameter på klingan på makitan.
När det gäller klyvkniven är det bredden på klingan som har betydelse.
Är nöjd med makitan, har dock inte provat boschen.
Huvudfrågan är vad skall du använda sågen till? Husbygge och grovklyvning, eller finsnickeri och precision...?
 
Kilensnickare skrev:
Huvudfrågan är vad skall du använda sågen till? Husbygge och grovklyvning, eller finsnickeri och precision...?
Ungefär det och allt däremellan...

Har en Elektra-Beckum TS250 nu (ungefär motsvarande) men den börjar att ha sett sina bästa dagar. Har tänkt ha den till grövre klyvningar och klyvningar där precisionen inte är av yttersta vikt.

Dock så är det en sak som jag retar mig på när det gäller min nuvarande såg och det är att när man tiltar klingan så faller den IN mot anhållet. Ytterst irriterande när man ska klyva en 45x45 i två likadana trekantlister.
 
Ang att vinkla åt höger eller vänster: http://benchmark.20m.com/articles/LeftVersusRightTilt/TablesawTilt.html
Och kick-back, se längst ned: http://www.raygirling.com/kickback.htm

På makitan kan du sätta anhållet på valfri sida om klingan, men bordet är så klart mindre på den vänstra.

Största nackdelen med makitan, so far, är att det är tämligen svårt att göra en zero-clearance-insert, hur det är på boschen har jag ingen aning om... Det går att lösa genom att antingen bygga en vagga eller lägga en masonitskiva under det du skall såga. Hoppas att ngn tillverkare snart kommer med färdiga inlägg i plast eller en återbrukbar i stål som man kan sätta in mindre skivbitar i... Men intresset från oss konsumenter verkar inte vara tillräckligt stort, då hade det ju redan funnits sådana på marknaden...
 
Kapar tråden lite, jag laddade ner manualen till boschen men förstår inte hur skjutsliden fungerar, har aldrig arbetat med en sådan här såg. På sidan 127 står det bara att skjutsliden klarar arbetsstycken med en maximal bredd av 350mm. Kan den alltså skjutas 350 mm fram och tillbaka? Betyder detta att GTS 10 XC ersätter en kap/ger och klarar 350 mm djupa snitt? Så om man köper GTS 10 XC behöver man inte köpa en kap/ger också?

Förlåt de dumma frågorna men har aldrig haft en bordssåg och i den här prisklassen vill man inte köpa fel.

/Anders
 
Visst kan du använda bordssågen för att göra gerade snitt men det blir inte lätt att balansera en 4-meter 2"8 och få ett snitt som överensstämmer med vad du önskade dig.
 
På denna bild syns hur skjutsliden fungerar detta gör att jag tycker det blir mycket stabilare än att bara använda vinkelanslaget.
91930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Kilensnickare: "Största nackdelen med makitan, so far, är att det är tämligen svårt att göra en zero-clearance-insert, hur det är på boschen har jag ingen aning om..."

Försökte mig också på att göra ett zero..makalöst vad klöddigt det var i öppningen med alla gjutningar och klackar...

@vojma: 6850:- får man nog anse vara ett bra pris/performance-förhållande...tror inte att du kommer att bli missnöjd. Klingor finns det massor. Jag kör en Freud på min. Tillsammans med en cross-cut sled blir det hur bra som helst.
 
Efter att parallellanslagets bakre infästning gick sönder i går så blev det i dag affär på Makitan.

Och ta mig tusan - gick det inte att dra en snyfthistoria och pressa priset ytterligare.

8 lax för både såg och bänk... :)
 
  • Gilla
NiklasWa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.